AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.208

525 och 530 e60 LCI vad skiljer ?

Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
Snälla, rätta mig om jag har fel, för jag undrar så hur det kan komma sig att från och med med faceliften 2007 verkar e60/61 525i och 530 ha exakt samma motor, N52B30.

Men det skiljer ju 50 hk mellan modellerna.

- Vari ligger egentligen skillnaden mellan 530i och 525i (förutom priset)?
- Borde man inte kunna få ut 272 hk med enkla medel på 525 också ? Hur ?

Jag behöver ganska snart byta ut min gamla trotjänare och har siktet inställt på en e61 bensin LCI. Jag måste passa på att tipsa om den site som har hjälpt mig med enormt mycket tips genom åren; Länk . Klicka på "servicing/repairs" och en ocean av bra info öppnar sig! Något för BMW-entusiaster att ta efter ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den stora skillnaden är antagligen mappningen av mjukvaran på N53B30, antagligen mycket billigare för BMW att bara skruva ner effekten. Gå in och kolla på Realoem och jämför så ser du om det är nåt i hårdvaran som skiljer.

Lite lustigt är det däremot att du tycker att Ford-sajten är så mycket bättre, Autopower har inte fått BMW´s verkstadsmanualer och ändå finns det här massvis med hjälpsamt folk och mektips. Det verkar som om det är du som inte kollat igenom Autopower...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Naturligtvis kan du få ut mer effekt ur en 525i, men jag tolkar din fråga som om att du vill konvertera en 525i till en 530i för att få ut mer effekt? I så fall krävs en hel del; det är flertalet komponenter som är annorlunda - tyvärr är det inte bara att "mappa om" som det ibland framförs här på forumet. Som rob_t_j72 skriver, du behöver kolla upp på Realoem för att kunna skapa en lista över alla de delar som skiljer sig.

Med andra ord: söker du effekt, köp en 530i direkt och spar dig en massa extrajobb. Så stor prisskillnad är det ändå inte.

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har precis som Narvselius svårt att tro att det enbart är att mappa om bilen, BMW har säkert sett till att det inte är så enkelt...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
det har inget att göra med att BMW vill jäklas med oss.
272hk-varianten har flera fina system som gör att vridmomenten är nästan en rak kurva mellan 1500-7000rpm!
Resonansinsugsrör i tre steg, variabelt mottryck i avgasröret och något om separat insug för låg last är de jag kommer ihåg men det är fler saker. Är alla direkinsprutade? Har 218hk valvetronic?

218hk-varianten har ju ett antal mindre delar som kan falera iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.