AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.703

Är Solenoiden kass? e34 540

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tjenare.
Jag har som sagt en e34 540. I dag slutade den starta. Det började med att när jag stod på en parkering och skulle få igång den så tog det nån halvsekunde och sen började den starta. Nästa försök tog det lite längre tid och jag fick försöka igen, men till slut kom den igång. Sista försöket startar ej!

Symptom: Startmotorn snurrar, men motorn snurrar inte. Jag drar snabbt slutsatsen att det är nog solenoiden som är kass och knackar lite på den och försöker igen, men det hjälper inte. Kollat lite i haynes och där pratas det om att det kan vara en "envägskoppling" som slirar (fast boken är ju för mindre motorer).

Någon som har någon erfarenhet av detta?
Jag vore mycket tacksam för snabba svar!

//Markus
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Hur fungerar förresten solenoiden egentligen?
Vad jag förstått så är det ett sorts relä som ger ström till startmotorn, men också en magnetspole som puttar in drevet mot svänghjulet.
Men är det så att magnetspolen och relät är "samma" så att om spolen inte puttar ut drevet så kommer ej heller motorn att starta?
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ja då skall vi se, jag har löst problemet och det är väl inte mer än rätt att jag sprider mina erfarenheter!

I mitt fall så var det inte själva solenoiden som var kass utan denna drar i en arm som för in ett kugghjul mot svänghjulet, och det var detta som hade kärvat fast.
Jag monterade ur hela startmotorn vilket var ganska pilligt och tog rätt så lång tid (fast det var mörkt och trångt, och så visste jag inte exakt hur jag skulle göra vilket förlängde tiden). Om man har rätt verktyg osv så kan man nog göra det på ca 2-5 timmar beroende på hur snabb man är.

1. Koppla ur batteriet.
2. Skuva av skyddspanelerna som sitter för startmotorn (sitter under bilen med en 6 skruv, hittade dock bara 5 av dem när jag monterade sen igen... :) tänk också på att styrarmen sitter under bilen mitt för allt så ibland får man svänga på hjulen för att komma åt bättre )
3. Skruva loss värmeskyddet runt mot avgasröret. 2 skruv på baksidan startmotorn (frammåt i bilens riktning).
4. Skruva loss kablarna till starten (på min 95:a var det olika storlekar på alla så ingen risk att blanda ihop dem)
5. Lossa den nedre skruven till startmotorn underifrån bilen (jag använde nog bara spärrskaftet här, men det går att använda hylsan + led + långa förlängaren + spärrskaftet kanske kan vara enklare)
6. Lossa övre skruven ovanifrån (här blir det pilligt som fan! lyft bort uttaget till diagnosen, sträck ner spärrskaft mer hylsa och försök få på den på skruven. OBS det är inte den skruven som är lätt att se utan en som sitter lite nedanför, ta i som fan för att få loss den (jag fick använda rep och en hävstång som jag kunde dra i spärrskaftet med då jag inte fick tillräckligt med kraft bara för hand) det sitter ett oljerör till automaten precis utanför bulten så det är trångt och sista biten får man ta av hylsan och skruva för hand annars sitter röret i vägen)
7. om du har tur så har starten ramlat ner, annars får du slå på den med en hammare eller liknande.

Startmotorn:
1. skruva ur de tre skuvarna som håller ihop solenoiden. Satt på min med loctite så ha en bra mejsel som passar precis och applicera kraft!
2. solenoiden sitter nu "fast" i startmotorn med nått hårt som sitter under en gummidamask, antingen kan man skruva loss brickan på solenoiden så får man loss gummit, eller så räcker det med att lyfta av solenoiden då den sitter lite som på en krok inne i växeln till motorn. Du får vinkla och mecka lite.
Om den lilla järnkärnan (den som gummit satt runt) glider riktigt trögt i solenoiden köp ny solenoid, montera och sätt tillbaks. Om, när du drar i armen som solenoiden satt i, kugghjulet inte åker ut mot där svänghjulet satt, kanske att du kan använda lite 5-56 och bända loss den med en mejsel, alternativt så månterar du isär motorn från växeln, genom att släppa på skuvarna där värmeplåten satt. smörj och montera ihop sen är du klar!!!

Återmonterning av startmotorn:
Inget speciellt att tänka på här, sätt fast nedre skruven först eftersom du måste hålla motorn på plats. Här funkar det bättre med vinkeln och förlängaren som jag skrev om tidigare.

Sammanfattning verktyg:
För att ta bort plåten kan du använda lite vad som helst, litet (1/4) spärrskaft passade bäst för mig.
Skruvarna till startmotorn är e12 torx. Jag köte ett sätt med kanske 5-6 hylsor på biltema som funkade bra. Jag köpte även biltemas ganska lilla 3/4" spärrskaft + led och förlängning. Det lilla huvudet på det spärrskaftet var bra då det var trångt! Kan kanske även gå med det större 3/4. Däremot tror jag inte att arbetet hade funkat med 1/2" verktygen!
Tänk på det innan, jag var nämligen tvungen att åka o köpa verktyg mitt i, och det är trist!

//Hoppas att någon någongång läser detta och har lite lite hjälp av det iallafall, och förlåt att jag inte tänkte på att fotografera förloppet.
MVH Markus
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
PS. Jag köpte även ett mindre sett typ ledade torx-nycklar (som ringnycklar). Dyra som faen, och dessutom höll de inte för att lossa på startmotorskruvarna, KASS!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.