|
|
|
|---|---|
| hej vilka extraljus rekomenderar ni till en bmw e39 från 1997?/Henrik | |
|
Inga alls! Om du nödvändigtvis måste eller vill ha det så hade jag gömt Hellas små Xenon ljus i grillen. Länk |
|
|
Nä håller med inga alls, de funkar bra om du kör xenon i helljusen. Men måste erkänna monterade tre Nbb 225 med xenon under jul. Har man en gång kört med dom går de inte vara utan. Billig liv försäkring men visst de blir lite lejt. Men de är ju bara på vintern... |
|
|
De länkade pyttesmå extraljusen gör i princip ingen nytta (enligt min personliga åsikt...). De ger bara två jättesmå punkter som trots detta knappt lyser länger än original helljus. Då är xenon-konverterade original helljus mindre dåligt (de blir trots allt inte särskilt effektiva och de har klara nackdelar). Min personliga åsikt, som bygger på erfarenhet, är: "Riktiga" extraljus på snabbfäste. Själv kör jag på E61:an 3 st NBB Xenon 225 Pencilbeam. Original NBB = inget konverterat skit..! De tänds mycket snabbt och de lyser något alldeles fruktansvärt!! Med LightOn snabbfäste så demonterar jag lätt mina lyktor på mindre än 120 sek. snabbfäste: Länk |
|
|
Film som visar montering/demontering extraljus i snabbfäste: Länk På min bil så har jag monterat de övre kulfästena en bit innanför ribborna i njurarna = helt osynliga efter demontering. Huvudfästet har jag monterat bakom nummerskylt-hållaren (= nästan osynligt efter demontering). Ballasterna har jag monterat innanför luckorna nere i spoilern/M-fronten, vilket innebär att jag måste öppna luckorna för att lossa/ansluta kontakterna vid montering/demontering. Det blir lite trixigare för mig än vad det är på filmen, men trots allt mycket enkelt och jag gör lätt hela operationen på mindre än 2 minuter. |
|
|
Äsch då, min okunskap är total, jag klarar inte av att länka filmen... På Youtube, skriv in "lighton extraljus" så kommer filmen överst |
|
|
Själv kör jag 2st xenonkonverterade NBB 225 på min 530. Jag kör inte pencil modellen utan den vanliga och det lyser inte flera km men ändå lååångt och brett och passar utmärkt för min körning 70-90 väg med kurvor. Jag tror det funkar bra att gå ner en storlek på strålkastare men små ljusramper under nummerskylten och liknande är tveksamt. Att sätta i ett xenon kit i vanliga helljusen är också ett intressant alternativ. //Magnus |
|
|
Nä även jag kör bredsprdning men de lyser ju ändå över kilometern med 50w xenon. Ulf varför skulle xenon i helljusen ha klara nackdelar? Har haft konverterat heljus i 5 år nu utan problem. |
|
|
Det mest uppenbara problemet är ju att det ger väldigt lite ljus i jämförelse med riktiga extraljus. I övrigt är de problem som jag har upplevt framförallt att höjdjusteringen inte stämmer och att ljusbilden inte stämmer (= bl a för mycket närljus/egenbändning) tillsammans med för lång tid vid uppstart = att det blir mörkt en stund när jag slår på helljuset. |
|
| Ja givet gårde aldrig jämnföra med extra ljus, Jo håller med lite med höjd justeringen men annars tycker ja de är ett bra alternativ... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.