|
|
|
|---|---|
| Finns det någon här som har rivit toppen från en M50 med vanos. Jag har en 525i -93. Undrar bara om jag vågar ge mig själv på det eller betala ca. 10 lappar till lokala BMW verkstan - som billigast för byte av topplockspackning. Jag har gjort topplocksrenoveringar på M20 motorer + flera andra bilar ( äldre ). | |
|
Ingen som har gjort det??? Rev loss vattenpumpen - själva plastdelen med vingar har lossnat från axeln. Har någon bytt pump nyligen... är dom nya av plast eller metall? |
|
| FELLARM!!! Bytte vattenpump och bilen har fungerat bra en hel vecka efter det. Så glad man kan bli! | |
|
Välkommen i klubben, min fick domen topplockspackning alt spricka i topplocket. Bytte pumpen samt spolade rent hela kylsystemet. Den gamla pumpen hade plasthjul, den nya metalldito. Konstigt #1: Kunde inte känna ngt glapp i axeln på den gamla? Konstigt #2: Hittade ena halvan av ett plastclip i insidan av vattenpumpens hjul. Undrar hur det hamnade där och hur många miljoner varv den plastbiten snurrat? Tur att den inte täppt till ngn smala kylkanal... |
|
|
Innan jag hade bytt vattenpump och som mest nervös över motorns skick ringde jag runt olika vekstäder och fick olika diagnoser och priser: En mindre "BMW verkstad" i Stockholm menade att toppen ( M50 ) spricker nästan alltid när motorn går varm och totala kostnaden skulle bli runt 30 lappar! När kallsvettningarna hade lagt sig vågade jag ringa runt till flera auktoriserade BMW verkstäder. Priset låg runt 10 tusen och fick reda på att 24 v. toppen skulle vara mer eller mindre skottsäker mot sprickor. Nu verkar det som motorn hade klarat sig från skador. Ingen vätskeblandning eller förlust, bra kallstart, ingen vitrök eller misständningar... Man får börja söka efter nya snygga fälgar och däck för pengarna:) |
|
|
vad hade du för toppacknings syndrom när du trodde det var den? min 525 24v -91 (inte vanos) är slö, trycker ur sig vatten,, försvinner olja,, går varm,, jag gissar att toppackningen har gått, då jag körde motorn varm vid kylarhals haveri,,, Niklas |
|
|
Var köper man vattenpump med metallhjul? lavajas. Drabbades själv av en spricka i toppen, bilen har förmodligen gått varm innan jag ägt den. Oljan blev gräddgul-grå och lyftarna tickade eftersom oljan blev utspädd. Men bilen gick fortfarande bra. Symptomen var dock ej kraftiga förrän topplockspackningen sprack, det var då sprickan upptäcktes när packningen skulle bytas. |
|
|
Jag beställde vattenpump på bildelsimporten,,, den var hjul av plast på,, inte bra,, om man köper bmw original tror ja man får med metallhjul.. Davve: jag har inget som säger att oljan blandas med vattnet eller vise versa,,, bara att det försvinner ut nåstans,, typ avgassystemet kanske,, men den ryker inte nånting alls,,, absolut inga missljud i maskinen,,, ska byta vattenpump, å se om det blir nån skillnad,, En del säger att toppen på M50 är odödlig,,, men en del säger att dom är de känsligaste av alla, minsta lilla övertemp= spricka el, dyl. hur ligger det till egentligen?? Niklas |
|
|
Davve: Jag köpte min pump hos BMW Solna, 685:- om jag minns rätt. Metallhjul var det på den. |
|
| Hej på er 525i ägare! Jag har en äldre 525i med M20 motorn. Det är dags för en ventiljustering på den eftersom den tickar så mycket. Är det någon av er som har gjort det på motorn som jag har? Hur bär man sig åt? Behöver man några reservdelar utöver ventilkåpspackningen? Behövs några speciella verktyg? MVH - Per | |
| per_j82. Skaffa Haynes reperationshandbok. Där står det utförligt hur man går tillväga med ventiljustering på din motor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.