AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.338

523 e39 som surar ner sig gång på gång.

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
För 4 gången i vinter så surar 523an ned sig, och det enda som hjälper vid det tilfället är att bogsera igång den.
Vad kan vara fel igentligen?
Jobbigt att dra igång den nu i den här snön:) Skroten nästa kanske är det bästa altyernativet
Antar att du redan vet att dessa bilar inte går att starta flytta en bit, för att senare starta den och köra iväg... Då surar den ned sig och det blir till att bogsera igång...

När händer det?
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Jo det vet jag, det är frugans bil och hon har några kilometer till jobbet.
Så bilen blir inte varm på den sträckan iaf.

ventillyftarsyndromet har jag hört att det kallas för, kan det avhjälpas genom en riktigt tunn olja kanske?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Låter som dålig effekt i tändningen. Hur ser dina stift ut?

Det är inte så bra att bogsera igång bilar med katalysator. Mycket bensin kan komma ut i avgasröret och överhetta katalysatorn när motorn startar = problem med avgasvärden vid besiktningen.

Testa att plocka bort säkringen till bränslepumpen. Starta den med gasen i botten tills den har bränt bort bensinen i cylindrarna. Sätt tillbaka säkringen och starta normalt. Har du testat? Kanske kan detta generera felkoder?

//Göran
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
säkringen till bränslepumpen, sitter den i handsfacket eller i bagaget?
Stiften är nya, dom byttes när detta syndrom senast inträffade
Ibland nämns väl också vevaxelgivaren som tänkbar felkälla för bilar som inte vill starta?

En gång under de senaste två åren har det hänt vår E39 (som mestadels står samt några gå väldigt korta sträckor) bilen inte ville starta. Den soliga sommardagen räckte det med att vänta en halvminut och prova igen, så gick den som vanligt. Har för mig att vi då fick tipset att det kan ha varit vevaxelgivaren (eller möjligen kamaxelgivaren) som glappade.

Kanske har vi bara haft tur?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sätter man i NGK fyrelektrod platina stift så är chansen större att det fungerar, använd INTE Boschstift det gör detta syndrom ännu värre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag skulle vilja inflika avvikande mening här...)
Att hävda "dessa bilar inte går att starta flytta en bit, för att senare starta den och köra iväg... Då surar den ned sig och det blir till att bogsera igång." stämmer inte.
Jag utsätter bilen för detta ofta, har ägt den i 10+ år och nog borde det väl inneburit problem nån gång då, men icke.
Lika fullt så skrivs det om detta problem då och då, och inte bara för BMW, och det beror oftast på att de hydrauliska ventillyftarna/tryckarna tappar funktionen tillfälligt. Då motorn tappar då tappar kompressionen/pumpförmågan osv så kan spridarna fylla på med lite för mycket bränsle över ventilerna på insugssidan som sedan inte tänds/förbränns på en stund osv.
Inget hokus-pokus över detta, och som Hasso skriver så är vissa tändstift mera kinkiga än andra vid detta problem.
Dock får jag avsluta med att jag faktiskt kör med Bosch just nu (NGK tidigare) och borde vara riktigt illa utsatt då...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.