AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.387

Klimaautomatik - knepiga värmeproblem e34

Al
3
Alakangas
525iXA -95
Hej!

Jag har problem med kliman på min 525iX e34 -95.

Jag får full värme på fötterna hela tiden, men i mittenspjällen reglerar den hejvilt mellan varmt och kallt? Jag har bytt värmeventiler, cirkulationspump, styrpanel och rengjort till sensorerna i den samt bytt kupéfilter. Jag får ingen ordning på problemet, kan det vara styrboxen? Det har varit tjall med friskluftsspjället också, som inte ville stänga, men jag tror det löste sig självt? Sen verkar spjällen för fotvärme på passagerarsidan ha en vilja att strula ibland också.

Jag har då tagit isär halva bilen och kollat alla kretskort, men kan inte hitta något fel förutom att lampan till tempreglaget på förarsidan har brunnit.

Vilket jäkla rappel denna stora kliman är..
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag har också en 525ix -95 med stora kliman. Min fungerar tack och lov utan problem och tycker den gör det på ett bra sätt.

Om du hade problem med att ställmotorerna kärvade så borde de fastna i läge snarare än ändra läge hela tiden. Jag tror att ditt problem finns i styrenheten eller oxid/kabelbrott i kontaktdon.

Här finns elschema som hjälp till felsökning. Länk kolla under "Tips und Tricks" och sedan "Schaltpläne".

Denna länk kan ge lite mer om hur systemet fungerar, tyvärr bara på tyska. Länk

//Göran

Al
3
Alakangas
525iXA -95
Tackar så mycket!

Idag när jag körde bilen så funkade ställmotorerna och friskluftspjället stängde, dock så kokar fötterna när man kör på 22 grader.. den verkar ha svårt att reglera värmen trots rengjord sensor i styrenhet. Drar jag på kallaste så blåser den halvljummen luft ur alla spjäll.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Några ytterligare tankar. Vad händer om du kopplar in defrosterläget (=knappen med symbolen för framrutan)? Du skall få full värme full fläkt och all luft på rutan, dvs inget på golvet. Vad sker om du väljer något av de två andra fasta lägena för luftfördelning? Fortfarande bara värme på golvet eller ändras luftflödena något?

Min första E34 (också en ix) hade ett skumt värmeproblem dock med den enklare klimatanläggningen. Det blev väldigt varmt inne i bilen efter att motorn blivit varm, oavsett vilken temperatur som var inställd. Efter någon mil dog värmen sakta bort och det blev kyligt inne i bilen också oberoende av inställd temperatur. Enda sättet att hålla värmen uppe var att mellanåt slå på full värme i en minut. Felet var att den lilla fläkten vid tempgivaren hade stannat - den kände inte av den verkliga temperaturen inne i bilen. Kan detta vara ett av problemen för dig?

//Göran
Al
3
Alakangas
525iXA -95
På defrosterläge funkar den som den ska, samma på dom andra lägena. allltså just luftfördelningen. Om jag drar ner tempen på 17c, på autoläge på fördelningen, så slutar den blåsa mot fötterna helt och blåser ljummen luft ur mittenspjällen. Annars så är det full värme mot fötterna.

Cirkulationspumpen som jag bytte ut verkar vara halvkass, då det blir sjuhelvetes hett när jag matar på med bilen ordentligt några sekunder? Men det ska väl ändå inte ha något att göra med värmefördelning.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Cirkulationspumpen ska bara se till att värmen blir jämn oavsett varvtal på motorn, den har inget med fördelningen att göra.

Systemet klarar alltså att ställa om spjällen på rätt sätt. Felet ligger troligast i styrningen i automatikläget.

Luften styrs mot rutan, golvet och mittre utsläppen. I automatikläget styrs vart luften hamnar beroende på motorns temperatur, utomhustemperaturen, temperaturvreden samt temperaturvredet mellan de mittre luftutsläppen på panelen. Låter lite misstänkt att någon givarsignal lurar systemet att reagera på ett galet sätt. Mät upp de 5 temperaturgivarna i systemet. Resistansvärdena finns i det tyska dokumentet jag skickade länk till. Testa även att mäta resistansvärdena vid styrenheten eftersom det värde som finns där är den enda sanningen för styrenheten att arbeta med. Oxid eller kabelbrott kan förstöra värdet från en fullt fungerande givare.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.