AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.620

525 d eller 530 d

Sida 1 av 2
Ha
51
Hane73
525 d Touring M-sport 2008
Jag har en 330 xi touring men vill ha en större bil. Jag tittar på en 525 d eller 530 d -08 eller 09. Vilken är bäst att köpa? Det verkar som skatten är ungefär lika stor. Tacksam för tips.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
525d duger absolut för det mesta här i livet och är som ny ett "vettigare" köp. Som begagnad handlar det mer om prisläge och utrustning som avgör vilket det blir. Kolla på 525d som begagnad och ha ögonen öppna för en motsv 530d om en sådan skulle dyka upp till rimligt pris!

----
BMW CS #6212
Ha
51
Hane73
Jag kan tänka mig att 530:n är roligare motor Är det någon kvalitets skillnad mellan motorerna?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hane73, 525 och 530 har i grunden samma motor. Vill man göra det enkelt för sig så kan man säga att det ÄR samma motor fast 530 har fler hästar. Dock gäller det endast fr.o.m. -07. 3,0L, 6 cylindrar, gäller för både 525 och 530d.

// Erik
ingen kvalitetsskillnad alls Hane73!!!

Hållbarheten för 525D motorn lär dessutom inte vara sämre iaf med tanke på strypningen...

+ att 525D motorn saknar swirl flaps som kan vara förrädiskt!
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Har hört att swirl flaps kan strula. Så är väl bra och inte ha?
3M
718
3MW
E36 Ti
swirlflaps problem fanns på 04:or o 05:or o han frågar efter 2008 o 2009 dvs 3.0liter maskinerna,

de är identiska och som de första skrev så är det mest utrustning samt färg o sånt som får avgöra. båda duger lika gott men om du hittar två identiska som du vill ha så ta 530:in :D
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Är vxl-lådan den samma?

//Stefan

Mina bilar:Länk
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Jag hade en 525D dock en 01:a men tyckte att det fattades det där lilla extra resursmässigt och ångrade att det inte blev en 530D.
Utbudet och utrustningsnivån styrde denna gång.
Det går ju alltid att piska upp moment och hästkrafter om man vill, det är ju likadana motorer.

En gång BMW - alltid BMW
Villurski
Den manuella lådan är samma, men automaten skiljer. Manuella är specad till 530nm på 525d (samma som till 530d) medan automaten till samma bil är specad till 450nm. Automaten till 530d är vad jag förstått samma som till 535d och är därmed specad för att klara betydligt mer vrid.
Allt gäller E60/E61 LCI.

Det här är vad jag har förstått efter att ha googlat, kollat realoem och varit med i trådar här på AP.
Gunget
Jag har nyligen skaffat en 525dAT -09 och är mkt nöjd. Var på jakt efter en 530/525 och ångrar inte att det blev en 525d. Bra med kraft i motorm och något billigare (även som begagnad) än en 530 med samma spec/mil/skick. Gissar att en 530 även blir snäppet dyrare i försäkring?
Gunget
Äh, satsa på en 535d för att få det där "lilla extra"! Dubbelturbo och 286 hk får E61an att röra på sig rejält!

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Varför gör du inte det själv?

Gunget
Därför att jag känner Hane73 och det är kul att hetsa lite! ;-)

Ha
51
Hane73
Jag tycker också att du skulle ha köpt en 535:a istället :-).

Det är svår balansgång att hitta en fin E61 med rätt utrustning, rätt mil, rätt årsmodell, rätt motor mm utan att förköpa sig prismässigt. Vi vill ju uppdatera båten också :-). Det lutar nog åt en 525 d med så låga mil som möjligt.

Hej, det är så att min farbror har haft en 525d som han hade ägt i ca 2år. Han köpte därefter en 530D (Nu snackar jag om E60) Den skillnaden han såg va att 530 drack inte lika mycket som 525an plus att 530n gick mycket bättre! Så han har sagt att han alltid kommer att köra med 3,0D Rak sexa!
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
De tidiga E60 525d hade en 2,5 liters sexa, den drack mer än 3,0D

som steaman skriver, Papiic så pratar du om icke-LCI 525D. Som natt och dag!
Gunget
Oavsett vad du köper - se till att bilen har navigation professional, automat, komfortstolar och M-sportpaket! Panoramaglastak är oxå trevligt, speciellt om man har mörk inredning.

Villurski
Navin är ju fin om man har head-up, annars är den ju rätt kass. Å andra sidan skönt med integrerad. Tycker comfort access och blåtanden (funkar klockrent i min) är skönt att ha, och USB så man kan köra iPoden från iDrive. Ljudet är kasst om man inte har DSP eller individual, men du har ju redan BMW så då vet du om du var nöjd innan. Soft-close är skönt om man har kids. Dragkrok är aldrig en nackdel.
M-sport ser ju betydligt trevligare ut, och panorama som Gunget säger.
Night vision är det klart onödigaste jag har, men det är ju ändå rätt kul att se vart på kroppen människor är varmast...

Försök att provköra en fullsmetad hos en handlare så du vet vad du uppskattar, och vill betala för.
Även om man inte vill ha drag är det bra när det ska säljas.
Comfort och advantage ser jag som en nödvändighet, precis som på 3-serien.

Lycka till!
Gunget
Håller inte med om att navigatorn är kass om man saknar HUD. Tycker den känns mer "proffsig" än en eftermarknads-sugproppsnavi från TomTom eller Garmin. Varför jag också trycker på integrerad navi är att den kostar hiskeliga pengar som tillval på ny bil, men adderar noll kr i påslag på en begagnad bil......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.