AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.924

ingen värme cupen bmw 520 e34

ki
3
kingofvolvo
520 touring -96
Hej jag har en bmw 520 touring -96 under 2500 rpm kommer där ingen värme i cupen har provat att koppla ström till värmeventilerna och dom klickar båda 2 har också kopplat ström till cirkulationspumpen och den fungerar. när man har bilen igång verkar det som att varken ventiler eller cirkulationspump fungerar någon som har ett bra förslag?? ska också säga att mitt fläktmotstånd e trasigt så fläkten går bara på fullt ös tror inte det har med saken att göra men skriver det iallafall. Tacksam för svar MVH Daniel
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
För att få full värme i kupén så drar du isär den 3-poliga kontakten vid värmeventilerna. Ventilerna öppnas automatiskt av vattenflödet och du kan bara stänga dem med ström. Kända problem med värmeventilerna är att de kan fastna i något läge: öppet, stängt eller mitt emellan.

I ditt fall låter det mer som om den elektriska cirkulationspumpen gett upp. En trasig pump visar sig genom att du får dålig värme vid låga motorvarv. Demontera pumpen från bilen och testkör den. På en frisk pump skall pumphjulet följa med elmotorn distinkt vid start och stopp. Dessa pumpar är lite speciella då motorn inte driver pumphjulet direkt. Rotationen överförs från motorn till pumpen via magneter. Om någon av magneterna lossnat eller tappat magnetismen så går motorn men pumpen står stilla. Kanske går det att limma fast en magnet som lossat.

//Göran
ki
3
kingofvolvo
520 touring -96
Tack för tipset jag ska prova att byta pumpen så får jag se om det hjälper :)
Fl
21
Floppen
525i 24 v -91
328 touring -96
Lånar länken lite...

Har samma värmeproblem med min 525 och undrar var "cirkulationpumpen" sitter någonstans,vet dock var värmeventilerna sitter.

/Peter

ki
3
kingofvolvo
520 touring -96
Hallå jag bytade cirkulationspumpen o nu funkar det perfekt tack för tipset

Peter på min bil sitter värmeventilerna precis bakom vänster fjäderbenstorn och pumpen sitter under ventilerna :)
Fl
21
Floppen
525i 24 v -91
328 touring -96
Skönt att det löste sig...

ska nog kolla min så fort det blir ljust :)

/Peter

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.