AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.634

525 e39 -01 Fläkt framför kylaren...

40
16
40303163
BMW 525-01 Sedan
Någon som har haft samma fel som jag? När jag startar bilen låter det som en man startar en jetmotor, fläkten framför kylen går på järnet (när bilen är kall). Bilen är seg i att komma upp i temperatur, men kommer upp i rätt temp efter ett tag. Den blir aldrig överhettad. Vad kan detta bero på? Kan de vara vattenpumpen? Det är okej med glykol i expansionskärlet. Tacksam för svar!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Är ganska vanligt att fläktkopplingen är trasig, då blir fläkten glapp, känns på det ska vara motstånd när du snurrar på det, och den ska inte vara för glapp om du vickar på den.

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Du har förmodligen 2 fläktar i din bil. En mekanisk mellan kylare och motor och en elektrisk framför kylaren.

Om den mekaniska går med för högt varvtal hela tiden så är fläktkopplingen kass. Kolla föregående inlägg. Den kan gå med högt varvtal en kort stund vid start i stark kyla men skall sedan gå ner i varv.

Den elektriska fläkten styrs av att kylkompressorn till AC går (låg hastighet) samt om kylvätsketemperaturen är hög (låg hastighet) eller ännu högre (hög hastiget). På E34 sitter en mekanisk temperatukontakt i kylaren som styr fläkthastigheten mot temperaturen men vet inte hur det funkar på E39. Kanske är det motorstyrningen som styr även kylfläkten via någon givare. Låter som en trasig givare.

//Göran
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det sitter en tempgivare vid slanganslutningen på höger sida av kylaren, den är med i styrningen av elfläkten. Om är den paj eller inte inkopplad så går fläkten hela tiden. Kan du läsa felkoder så syns den säkert i listan där.

Så är det iaf på min 530i -01 och säkert precis samma på din 525.

//Magnus

Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Byt wiskon så kommer du bli av med de gamla "volvo" ljudet, garantera den som skurit
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På E39 facelift styrs elfläkten steglöst (PWM) beroende på trycket i AC och returtemperaturen från kylaren, men enbart vid hastigheter under 80km/h.

Du kan utan problem köra utan viskofläkten tills du får tag i en ny (om din elfläkt är OK!). Nu på vintern alltså.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Förutsätter att det är den elektriska fläkten framför kylaren som går för fullt-
Den har en egen styrenhet och påverkas av, AC tryck. Kylartemp, hastighet, katalysatortemp mm.

Prova med att hänga av batterikabeln i 20 minuter.
Fläkten ska snurra till lite grann vid varje start för att generera en kontrollspänning till DME så den fungerar annars blir det en felkod i minnet.
Dessuotm så går den för fullt när man stänger av den pga varm väderlek så kommer den att starta med samma hastighet nästa gång bilen startas oavsett temperatur pga en minnesfunktion som ibland får lite syntax error.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pu
21
puts
525-03
Sitter en givare på nedre kylarslangen (200:-) den var det på min.

puts
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jag tror han menar mekaniska fläkten, min låter även med som en jetmotor vid kallstart, och går oftast som en jetmotor men min bil blir ändå snabbt varm, termostaten fixar ju de..de känns som min går på fullvarv när fan den vill
ma
7.450
marin849
hur sitter kattarna på 540 97?
Om det är den sorten som sitter lite längre ner/bak (alltså inte direkt i grenröret) är det ju en stor nackdel med skuren fläktkoppling. I stadstrafik kommer katalysatorn/katalysatorerna aldrig att tända. Kondenseringen i avgassystemet ökar också vilket medför större risk för pajad lambdasensor (gäller ej kattar i grenröret). Servooljan kyls ju också kraftigt mm. Enda positiva skulle vara att generatorn kyls bra.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En annan nackdel med skuren fläktkoppling är att fläktvingen exploderar vid höga varvtal. Det blir då lätt fula bulor i huven...
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
min fläkt glappar inget, men när man snurrar på den förhand så går den trögt och på ett ställe lite lättare sen trögt igen, ska de vara så här ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, den ska helst gå lika halvtrögt varvet runt. Den jobbar lite som en slags converter och är fylld med en siliconbaserad olja som beter sig tvärtemot "vanlig" olja vid temperaturändring. D.v.s. den blir tjockare när det blir varmare och fläktvingen drivs hårdare. Den går aldrig i 100% ingrepp och därför finns risk för övervarvning om den skurit så fläkten följer vattenpumpens varvtal.
ma
7.450
marin849
Jag har misstänkt läckage från min fläktkoppling, det var oljekläggaktigt på framsidan av fläktkopplingen vid demontering av fläkten. Den har aldrig nånsin börjat koppla in mer än att den snurrar löst, elfläkten går alltid igång när kylaren är 85grader ca. Och det står att fläktkopplingen ska koppla in vid 90 och släppa vid 65c (steglöst). Kylaren måste ju vara mer än 90c i så fall, dvs motortemp har börjat stiga från det normala (men inom OK område och tempnålen står fortfarande rakt upp) innan viskon börjar koppla in. Så jag vet inte om fläkten är hel och mest finns där som en backupfunktion när elfläkten inte längre orkar (har aldrig varit i närheten inte ens under högsommar att den inte räcker) eller om den är paj.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
tack anders72 min går som en jetmotor när bilen e kall, så då behöver jag tydligen en ny fläktkoppling
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.