AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.961

E39 egendomlig behållare för hydraulvätska.

Be
278
Bengt C
523i -96
E39 -96, 20.000 mil: För någon vecka sedan försvann kopplingen vid några dygns parkering i -20 grader. Jag tog in bilen i garaget och när den tinat upp fanns en liten skvätt hydraulvätska på golvet. Jag tog bort pollenfiltret och konstaterade att nivån låg mitt emellan "min" och "max", helt ok med tanke på att bromsarna gått några tusen mil sedan sista bytet.

Jag jackade upp och demonterade plastundersidan. Det var bara pyttelite söl på utsidan av växellådan och behållaren var ju långt ifrån tom. Något större läckage kunde det inte vara frågan om.

Jag demonterade slavcylindern och testade den. Trycksatte med vätska och cykelpump till någon bars tryck. Cylindern var absolut tät i alla positioner. Endast om den tilläts fjädra ut hastigt, drog den i sig luft. Detta sker aldrig under drift och jag kunde inte inse att den på något sätt var trasig. Jag kollade huvudcylindern utvändigt. Den var förvisso full med luft, men uppvisade inget som helst läckage. Skumt!

Eftersom jag inte hittade något riktigt fel, återmonterade jag slaven och tryckte in ny vätska nedifrån och upp. Kopplingen började omedelbart fungera perfekt! Vafan, var detta? Uppenbarligen något pyttelitet tillfälligt läckage, men varför var hydrauliken full med luft?

När pollenfiltret ändå var av tänkte jag; jag byter vätska i kärlet. (Det riktiga bytet ute i bromskretsarna får vänta till våren). När jag sugit upp det mesta ur kärlet finner jag detta...

Länk

Kopplingsslangen går alltså in i kärlväggen och innanför går en kanal uppåt och mynnar på en nivå halvvägs mellan "min" och "max". Vad är meningen med det? Någonstans kring "min" indikera nivågivaren att det är ont om vätska. Men får man bara minsta läckage, har man kopplingsproblem långt innan dess. Det var väl inte så himla smart, eller?

Vad jag vill säga med detta är att som E39-ägare gör man klokt i att ständigt kolla kärlet och toppa det. Om nivån tillåts sjunka bara halvvägs ner till "min" kan man få kopplingsproblem när som helst. Denna ständiga övervakning blir krånglig, eftersom behållaren är dold under pollenfiltret. Att modifiera kanalen är inte lätt, eftersom den inte går att nå från påfyllningshålet. Kanske att man skulle modifiera flottören, så att lampan i instrumentet tänds strax under "max" för att slippa demontera filtret hela tiden?

Synd att ingen nämnt denna konstruktionsbrist i alla diskussionstrådar som handlar om kopplingsproblem. Det hade bespara mig en del trist meckande. Därför tar jag upp det här, så att andra kan undvika onödigt skruvande då kanske bara lite extra vätska behövs.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hela idén bygger på att bromsarna är prioiterade dvs skulle kopplingen börja läcka så kan det inte sjunka så låg i kärlet så att bromsaran suger i sig luft, fullt förståelig funktion/konstruktion.
Det finns ju en varning får låg nivån, och systemt ska inte läcka överhuvudtaget för då är det dags att reparerar det.
Dessuotm ska det kontrolleras vid service.
Man kan även få ett inre läckage på huvudcylindern vid kopplingspedalen som gör att kopplingen sjunker ned. kan tex vara avlagringar av dåligt bromsvätska som går att packningarn inte tätar tillfälligtvis.
Ett problem är ju att brmsvätskan byts vart annat år, men inte vätskan till kopplingen så den brukar inte alls var så trevlig efter ett antal år rena geggan som säkert även kan frysa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.