|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
mats_epost, håller med dig till fullo. ViB artikeln finns nu också på nätet: Länk mvh/ Anders |
|
|
Artikeln är ändå rätt bra. :-) Det är BMWs provocerande lögn om 20 st bilar som irriterar mest. BMW försöker tyvärr vilseleda ytterligare genom att peka ner på importerade ex samt att hävda att cold climate kitet skulle lösa allting. Alltid provoverande när någon ljuger. Men det var väl för mycket att önska att BMW Sverige skulle krypa till korset. Superbra gjort av Alex84! :-) |
|
|
Någon som vet när oljestickan med större returkanal infördes? På bilar med den mindre returkanalen finns en del sanning i det presstalesmannen säger, nämligen att bilens brukshistorik har betydelse (eftersom denna sticka aldrig lyckas rensa sig själv helt, även under sommaren). Jag blev också mäkta irriterad på antalet som nämdes. Cold climate kiten (som aldrig var standard vilket de hävdar i artikeln!) var restnoterade i Tyskland och hela verkstadsparkeringen var full ned E39or när jag skulle hämta mina delar till förebyggande byte. Som grädde på moset mötte jag en E39 på bärgningsbil på vägen ut från verkstaden. :) |
|
| Oj, där ljögs det friskt. Undrar om det finns någon enskild verkstad ens som fått in mindre än 20 bilar. Och ja, ventilationen såg lika ut på alla marknader från början... | |
|
Självklart kan bilens brukshistorik ha betydelse, alltid. 1+1 är oftast lika med 2. En nästan illrelevant kommentar enligt mig. Vi är MÅNGA som servrat och vårdat våra BMW efter konstens alla regler och ändå drabbats. |
|
| Hade dom bara stannat i Arjeplog 2-3 veckor under vintertesten och avslutat med att låta bilen stå ett par dagar tror jag dom kunnat framkalla problemet på en helt ny bil. | |
| Möjligt att symptomet med frusen vv var svårare att provocera fram på nya ex men det tar inte bort faktument att vevhusventilationen är alldeles för känslig (läs felkonsturerad). | |
|
Mats: Jag menade att beroende på vilken oljesticka man har har historiken olika stor betydelse. Den nya är MYCKET bättre, min var helt öppen trots att jag gjorde bytet mitt i vintern efter två månader kortkörning till jobbet, men bytet gjordes efter 100km landsväg och då var den "rensad". De bilder jag sett på gamla varianten efter byte är ju mer eller mindre helt ihopkläggade även om man kört varmt ordentligt. Mao, ny variant på oljesticka, cold climate, isolerat oljesticksrör och friska vanospackningar så rensar sig systemet själv nästan omedelbart vid en riktig varmkörning och historiken "raderas" så att säga. |
|
| marine849: Ok, du kan verkligen det här. :-) | |
|
Marin 849 vad är det för skillnad på oljestickorna?, visste inte det fanns en nyare variant. Tror faktiskt problemet ligger en hel del i den tunna oljan Castrol 0w/30 från början då m54 verkar dra lite olja med den sorten i, släpper den igenom olja = oljegägg och frysrisk så klart. Nu fick jag Mobil1 5/w30 vid senaste servicen och har inte dragit en droppe olja sen dess. Tror inte man hade fått en ny bil att frysa som någon skrev, då detta byggts på med åren i oljerören och gått kanske med ett snitt runt ca 15000 mil kanske.. Länk |
|
|
Hm. Jag menar givetvis oljestickans RÖR, inte oljestickan!! Returslangen från vevhusventilationen träs på i nederdelen av oljestickans rör där det finns ett "sidospår". Oljan rinner sedan ner i tråget. Kollade lite på realoem och det nya röret kom 07/2003 vilket förklarar varför jag hittade ett "friskt" rör på min bil (byggd 11/2003). Det nya heter 11437531258 och passar på alla M52/M54 verkar det som: Länk Den är öppen i nederdelen istället för en trång yttre kanal för returen. Majonäsarsle att jag glömde att fota min när jag bytte vevhusventilationen! Minns bara att jag tyckte "jaha, men åh, den är ju inte alls ihopkläggad" men jag har väl den nya varianten från fabrik. |
|
|
He he okej tänkte att det kan väll inte vara någon skillnad på själva stickan utan du menar styrningröret =) minns inte hur mitt såg ut men mitt var inte heller hopgeggat och min är byggd 2003 07 28 (men uttagen april 2004) så jag har nog det nya röret med. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.