AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.952

Angående vevhusproblematiken vs BMW Sverige..

Sida 5 av 6
Uppdatering ang Vib..

Reportaget är på väg och jag ställer upp på en "pose" såklart ;)

Blev kontaktad idag på em och bilden är skickad på mej resp pärlan ifråga ;)

Mao en bild på en skönhet resp odjur....fritt att välja vilken som är vad ;)
Alex84: Bra jobbat! :-)
Sedan är jag jäkligt nyfiken på varför BMW med envishet tjatar om att frusen vv mest inträffar på importerade exemplar?

Om jag förstår det korrekt hade ju inte ens de flesta svensksålda E39or cold climate kit från början heller. Vad är det då som skiljer från importerade????

Alex: Har du något svar på vad de jiddrar om och varför?

Sedan har ju BMW fel eftersom det är ett väldigt stort problem även på svensksålda också. Hoppas att de inte far med för mycket osanningar nu på svaret på Vib artikeln men jag räknar kallt med att bli besviken.
Nu vet jag inte varför Vib ville veta om min bil var importerad eller ej,men troligen är det för att inte bilen skall vara skruvad eldyl?

Även att servicar skall vara dokumenterade,och är bilen importerad så är väl det allmänna intrycket från tillverkarnas sida jämte försäkringsbolag att bilen "troligen" inte är servad regelbundet och att miltalet inte är korrekt?

Men den antydan jag fick från min kontakt av Vib reporter är att Bmw hänvisat till att exemplaren skulle vara importerade och därav problemen ?!

Mao ett lätt sätt att stoppa huvudet i sanden så att säga ;)

Räknar med ett grundligt reportage ang detta då det dragit ut på tiden !!

Sen blir det intressant vad Bmw svarar ifrågan.

Själv räknar jag med att bli utkastad nästa gång jag ev besöker M-bilar eller Carlsson Bil i Örebro ;)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Såhär skrev jag till BMW:
1. Skall jag tolka ditt svar som att vevhusvetilationen bra byggd på ett korrekt sett men får ej brukas i kallt klimat då svenskt klimat räknas som en yttre omständighet vilken ej rymdes med i kravspecifikationen hos bmw när motorn utvecklades?

2. Kan bmw lämna någon form av garanti på att senaste verisonen av vevhusventilation som nu äntligen är konstruerad för nordiskt klimat också fungerar i nordiskt klimat? Allternativt önskar jag få veta i vilket temperaturområde resp.luftfuktighet som det är tänkt att den nya vevhusventilationen skall fungera. Då kan jag eventuellt ställa bilen om terometern befinner sig inom den förbjudna zonen!

Här är svaret:
"Som jag skriver så är de yttre omständigheterna I kombination med många korta körsträckor en av orsakerna till att det bildas kondens, det går att förebygga genom att varmköra bilen ordentligt i växlande väderlek. Bilen går utmärkt att köra i kallt klimat. "

Efter detta bråkade jag lite till och fick pengarna åter till kontot för delarna som jag köpt. Behövde inte visa upp kvittot. Dock tog transaktionen hela 3 månader!
J-
534
J-A
325i T -08
Reportaget med bild finns på en helsida i VIB nr 9.

BMW Sverige svarar sammanfattningsvis:

Problemet är relaterat relaterat till hur bilen används -Ägarnas körstil.
Om "klegg" finns på oljestickan eller i röret, varmkör ordentligt och byt olja.
Sätt dit Cold climat kit för 5-7000 kr
Ett tjugotal ägare har hört av sig varav hälften importerade.
Ingen goodwill på så gamla bilar som har gått en bra bit över 10000 mil.
BMW inte haft några problem i sina klimattester.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilka idioter. (Ursäkta)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bmw´s klimattester är kanske 2-3 dagars körning i -30°C i Arjeplog Testcenter, vilket inte är det som framkallar problemet, utan längre perioder av körning i kyla.
Som vanligt...har inte problemen nått en "kritisk massa" är det bara att dra valser och blåneka...

Skamligt är vad det är!

mvh/ Anders
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Hehe...svarade bmw så? Vem är det på bmw sverige som svarar så? Tjugotal ägare har haft problem?? Skojar han? Borde vara tjugotusen kanske?
Technican
Jag har löst problemet för mig själv och sålt bilen. Det blev ett annat märke i stället. Hade detta inte inträffat eller skötts bättre från BMWs sida så hade jag nog fortfarande kört en BMW. Kanske då en splirrans ny!
Jag hade en del breväxling i vintras med inkompetent personal på BMW Sverige som svarar på klagomål med standardsvar. Jag liksom många andra tycker det är frustrerande att få så dumma svar när vi är många som förstår orsaken till detta problem. Jag hade önskat att man fått hjälp istället. Att inte kunna lita på sin bil bara för det är ett par extremvintrar och trots åtgärder konstatera klegg på sticka och under oljelock är inte kul.
Det är aldrig försent att ge upp!

Lycka till ni andra som inte gett upp.
Jag hoppas för er skull att nästa vinter blir mild.
@Technican: Skriver samma sak som Dej här då jag gjort samma sak,dvs bytt märke.

Bmw svar är som vanligt nonchalant och unvikande.
Tyvärr så ser jag själv trenden i andra fel/brister där samma nonchalans kommer fram.

Äger man en Bmw så är stödet från tillverkaren,eller skall vi säga Bmw Sverige inte att räkna med,utan kunden har alltid fel och betalar.

Autopower är helt oslagbart märkesforum i alla kategorier där användaren kan söka/hitta uppgifter om sin bil ( även andra märken ).

Kunskapsbanken är enorm och svaren likaså.
Att nu Bmw Sverige inte lyssnar på oss kunder när man bevisligen är inne och kikar på Autopower regelbundet är även detta ett tecken på att man skiter i oss ägare av märket.

Räknade inte med något annat svar från Bmw ur artikeln,men det Bmw kan räkna med från min sida är att jag väljer annat märke nästa gång en bil inhandlas !
J-
534
J-A
325i T -08
Ja
Kundens enda medel mot en leverantör som inte bryr sig är tyvärr bara att byta ut densamma.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nån som är det minsta förvånad över svaret från BMW Sverige??

Hade inte förväntat mig nåt annat och som jag sagt tidigare, BMW vänder sig numera endast till förare av ny bilar och då helst tjänstebilar då firman betalar och föraren inte behöver fundera mer än på att hitta till verkstaden.

Dåligt, men visar på ett tydligt sätt att man struntar i äldre bilar eller personer som verkligen brinner för märket!

Tragiskt men inte förvånande.

Niklas

Nästa bil blir ingen BMW, tyvärr :-(

Fransosen
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Skulle vara kul att slå tillbaka mot bmw sverige.

1. Att till exempel leta upp den underleverantör som tillverkar vevhusventilationsdelarna till M54 och sedan sedan låta BMW förklara varför alla dessa delar går åt när dom påstår att vevhusventilationen inte felar?

2.Varför har motorgenerationen efter M54 (N52) eluppvärmd vevhusventilation? Problemet verkar ha nått konstruktionsavdelningen och tolkats som signifikant problem. Eller har dom eluppvärmd vevhusventilation för att det är kul?

Ingen skillnad på importbil eller inte. Kanske skiljer på vissa årgångar som har den extra isoleringen på slang och ventil men den hjälper ju ändå inte!!
Det jälper heller inte att byta olja ofta.

ma
7.450
marin849
I USA verkar det vara annorlunda. Vevhusventilationen byts till cold climate på förlängd garanti, trasiga tändspolar likaså (och de återkallade ett par hundratusen bilar också), högtryckspumpen på de nya motorerna som har problem har fått förlängd garanti 10 år/19000mil osv osv.
Vad får vi i Sverige? 3 år goodwill på sin höjd...

"Problemet" är också att BMW envisas med att bygga förbaskat trevliga bilar som väcker akut habegär när man sitter bakom ratten, så det kan vara svårt att bara byta märke hur som helst. Man glömmer lätt problem och kostnader när man sitter i bilen.

Jag menar inte att BMW-verkstäderna är dåliga eller har dålig service. BMW Sverige/ Tyskland tar inte ansvar för "modellrelaterade fel" om det inte finns någon tvingande lag el. dyl. Svärmor fick ett brev om att något relä eller likn. på hennes 7-8 år gamla Nissan Micra kunde drabbas av ärgade kontakter pga. bristfällig isolering och orsaka någon (icke säkerhetsrelaterad!) störning, hon var välkommen in för gratis byte. På "gammal" liten skitbil!

Men ok, om nu den raka sugsexan sjunger (obs ordval!) på sista versen och skillnaden mellan "premiumbilar" och övriga fortsättr att minska trots bibehållen prisskillnad kan det väl få stå en tråk-problemfri-billig-i-drift-suck-och-stön-Corolla i garaget om några år...
ma
7.450
marin849
Ah, Nissan Micra-felet var att motorn kunde stanna i låg hastighet.
Men jag fick inget brev om att en tändspole kunde paja och kosta 15000 att laga :)
ma
7.450
marin849
Och dessutom, eftersom det tydligen bara är 20 (hehe) ägare som drabbats är det ju NOLL kostnad att ta det som goodwill!

Ok, godnatt...
Föga förvånande, men mycket tragiskt att BMW ljuger läsare rakt i ögat och pratar om 20 st som haft detta problem.

Sedan vet vi ju att det inte räcker med cold climate kit.

Men jaja, BMW har väl i det närmate åtgärdat detta problem nu med de nyare generationerna av motorer och verkar därför kommit undan det här problemet ganska smärtfritt. Enligt mig har de haft en förbannad tur, det kunde blivit avsevärt mycket mera badwill för dem.

Det här drabbar de som har de mest utsatta motorerna i form av reparationskostnader samt en otrygg känsla kalla vinterdagar samt att begagnat priset (om möjligt?) blir ännu lägre.

Men BMW Sverige är helt enkelt inte bra, vilket vi redan visste. De klarar bara av hantera nybilsköpare och tjänstebilsköpare. Verstäderna håller inte samma profil som BMW försöker förmedla och definitivt inte service nivån och bemötandet (bortsett från nybilsköpare, tjänstebilsköpare som har bilar som gått max 3-4 år).
Men jag tycker också det är mycket dåligt av ViB att bara ta emot detta skitsvar (lögen) från BMW utan att kritisera det och bemöta det.

Läsare kan nu vilseledas att tro att detta knappt är något problem alls med begagnade BMW.

BMW - Autopower: 2-0

Det blev antiklimax på det här men ändå bra gjort av Alex84 att driva fram en artikel!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.