AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.956

Angående vevhusproblematiken vs BMW Sverige..

Sida 4 av 6
marin849: Ja, det är kontroversiellt dravel av BMW Sverige att hävda att vevhusventilationen som fryser i tex M54 motorn inte är en kraftig brist i konstruktionen.

Att BMW förbättrat / ändrat konstruktionen i senare motorgenerationer är en sorts bevis för detta, att de varit fullt medvetna om det.

Så frågan är egentligen vad BMW Sverige sysslar med när de envist hävdar att det inte är ett konstruktionsfel.

- BMW Sverige är inkompententa?
- BMW Sverige är snåla?
- BMW Sverige är rädda för dålig publicitet med tanke på den dåliga behandlingen av befintliga kunder?
- BMW Sverige har fått riktlinjer från huvudkontoret i Tyskland att köra med det här menlösa standardsvaret de använder?

Tycker varje fall SIB'en från BMW Nordamerika är ett oerhört starkt dokument och bevis för oss i detta läge i diskussioner med BMW Sverige.
Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Alex: Har du fått någon ytterligare respons?

Mvh Martin
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
OM BMW vore rädda för dålig publicitet pga av dålig behanding av kunderna så är det ju väldigt lätt att åtgjärda för dom, bara att behandla oss lite bättre så är problemet ur världen...
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om de ändå vore så lätt med allting...
Är ofta tillverkare/återförsäljare har en annan syn på saker än vad man som kund har.
Fast i detta fall så handlar det bara om ren mörkning.
Förstår liksom inte hur man kan neka att det inte är ett konstruktionsfel eftersom det just är på M52/M54 det är så pass utbrett problem.
Skulle vara kul och veta hur många som är anställda på BMW som råkat ut för detta.
@Kahn-d: Om det mej Du syftar på så är det kalla handen från BMW´s sida.

Har snackat runt lite med verkstadsfolk allmänt ang detta fenomen och andra märken/modeller och javisst drabbas andra märken/modeller med utav detta denna och föregående år.

Har inte mailat någon tidning ännu med detta ang VV problematiken pga att ge BMW en fair chans med något ( eftersom jag nu vet att BMW sverige läser på AP-forumet !! ).

Tråden med Länk
hoppas jag skall bli ett instrument för detta.

Avvaktar till våren då 2vintrars påverkan förhoppningsvis tillfört mer statistik i tråden.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
dom måste börja inse fakta att delarna säljes slut på noll tid ju.
Det bevisar att det är betydligt större åtgång pådesa delar än vad dom har räknat med eller hur?

MvH Bmw 4-ever
Jag tror BMW Sverige eller snarare Tyskland är snåla och struntar i problemet. Eftersom bilarna som drabbas är några år gamla så räknar dom med att det inte påverkar nybilsförsäljningen.
Technican
Eventuellt ska jag få tjänstebil. Jag har tagit in offerter från BMW men jag känner mig osäker på om jag ska välja BMW då jag också i vinter blivit drabbad av detta nu ökända problem. Man behöver inte ha många högskolepoäng för att förstå att detta är ett fel och en svaghet som BMW inte har kontroll över. Dvs många drabbas även efter de uppgraderat till den sk cold climate lösningen som dessutom inte ens finns officiellt i deras reservdelssortiment till tex M52TU motorn. Kunnig reservdelspersonal får plocka ihop delar till de tidiga motorerna.

Hade jag fått erbjudandet om ny BMW för flera år sedan då vintrarna var mildare och motorerna fungerade så hade jag inte tvekat en sekund att välja en ny BMW som tjänstebil.
Idag är läget helt annat! Blä!

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Felen måste vara kända hos verkstäderna. Jag har idag fått driftstopp av annan anledning (finns annan tråd) än vv problem. Jag ringde närmaste verkstad när jag stod vid vägkanten och det första mekanikern frågade var om Oljelukt i kupé och om rökutveckling bakom bilen. Jag svarade att jag inte trodde det hade med vv att göra men verkstaden tyckte att det var den vanligaste orsaken till driftsstopp den senaste tiden och därför de misstänkte felet.

Mvh Martin
mo
36
mogges
530iA Touring -01
Chevrolet Tahoe -96
Hej, har det kommit någon respons från BMW ?

En gång BMW - alltid BMW
J-
534
J-A
325i T -08
Läste krönikan av försäljningschefen BMW Sverige i senaste BMW Magasin

citat: Vår ambition är att kombinera fantastiska produkter med att ge dig en riktig härlig upplevelse varje gång du är i kontakt med oss.
Vi kallar arbetet för "BMW Customer Focus" och är som allt annat vi gör, en tävling mot oss själva. Slut citat

Är inte vevhusproblematiken och andra fabrikationsfel en tävling mot kunden?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
BMW vänder sig alltmer till tjänstebilförarna och struntar mer och mer i oss med lite äldre bilar. Som jag läst denna tråden är det mest äldre bilar som drabbas, mao inte en tjänstebilsförare.

Således ingen större fara att nybilsförsäljningen (det viktigaste!!) ska gå ner heller, dvs vi (BMW) kan ligga lågt med problemet och sälja reservdelar till de mindre bra kunderna som inte fattar att det är NY bil som gäller.

Den SIB:en som Mats har en kopia på skulle vara ännu mera värd om det inte var skrivet med slarvig stil ovanpå den tryckta texten. Det är inte fullt så officiellt. BMW kan ju hävda att vem som helst skrivit detta.

Det här med att BMW är en bil för entusiasten, det var det tyvärr länge sen det stämde. BMW är som vilken massproducerad holk som helst men med lite bättre kvalité och bättre körglädje. Och dyrare så klart för dom vill ju få oss att tro att det är en premiumprodukt dom knåpat ihop. Målgruppen är numera tjänstebilsförararna i allt större utsträckning som sagt.

NIklas

Fransosen
Vart finns det Du menar "Bättre kvaliteten" ?

Det är väl ur just denna aspekt som man faller på anser jag med svindyra kvalitets-missar som kabelstammar,rost och el-fel som kräver utbyten av div dyra komponenter,för att inte tala om återkommande fel som tidigare modeller har dragit med.

Återstår då körglädjen att hylla..?

Eller kanske statusen utanför garage uppfarten ;)
Alex84: Du generaliserar väl mycket... svart eller vitt. Alla drabbas inte av dessa problem du nämner, det finns många nöjda BMW ägare också.

Dessutom har alla bil tillverkare sina problem, kända fel osv.

Tro det eller ej, men Volvo V70 går också sönder. ;-)
Jobbar Du på Bmw mats_epost ?

Generaliserar i vad anser Du?

Jag har inte skrivit om kabelhärvan som tom är känd för Bmw !
Många drabbade av rost på nyare modeller liknande de äldre kända !
Bakluckor som gnager av kablar i gångjärnen.
Modeller som läcker in vatten.

Ja listan kan "generaliseras" lång och sakligt ;)

Men körglädjen uppväger allt ;)
Jo f..n,glömde skrivat att jag inte hört ett knyst av Vib ang reportaget om VV problematiken?

Har samtalat med Vib 2ggr då den senaste bara var en försäkran om att min bil inte var importerad !!

Sedan dess har det varit knäpp tyst från Vib.

Vet att flera har blivit kontaktade utav Vib i detta ärende,för reportern rabblade upp ett antal regnr för mej då han letade efter anteckningarna om min bil.

Lär han rabbla då jag blev nyfiken på hur många bilar som detta reportage kunde handla om?

5-6st tror jag det rörde sej om innan han fann mitt regnr.

Hur som,stendött på den fronten alltså !!

Alltså, jag tycker det är ENORMT bra att alla fel kommer upp på bordet, blir kända och läggs till de eminenta begnatguider som finns här. Jag hör nog till de på hela forumet som stört mig mest på detta med vevhusventilatationen tex.

Det som stör mig är OM det blir dagis nivå på diskussionerna i nivå med: "Volvo är bra, BMW är dåligt, ha ha ha". Det är för mig "trollande".

Alla bilmärken och bilmodeller förtjänar säkert deras egna begagnat guider, kan vi vara överrens om det?

Eller din egen slutsats är generellt att BMW är en bra mycket sämre bil än Volvo rent kvalitetsmässigt? Vart försöker du egentligen komma?

Mycket synd med Vib :-( Jag såg fram emot detta mycket.

Vad försöker de göra?? Verifiera riktiga fall via BMWs egna verkstäder?

BMW verkar med envishet hävda att problemet med vv till största del berör de importerade bilarna?

Alla trådar och inlägg här duger inte för Vib? Jag är mycket besviken.

Jag kan säkert hitta mitt kvitto någonstans även om det var Bil&Motorteknik som hjälpte mig, min 530 var inte importerad.
Vet inte varför vib är så tysta??

Känns lite surt med tanke på att vib visade intresse i första läget och andra med för den delen :(

Men det är klart,äldre bilar ger svagt bevisvärde kanske när detta drabbat äldre modeller främst som har haft fler än 1 ägare i det stora hela.

Svårt att summera läget då för ett sakligt reportage kanske ?

När det gäller Volvo vs Bmw är det inte mitt intresse att säga att volvo är bäst och bmw sämst !

Men jag jämnför och summerar mina intryck och upplevelser.

Jag gillar inte stora utgifter på fel som jag inte kan åtgärda själv,ex kabelstammar och andra fel som indirekt är felkonstruerade och som tillverkaren känner till dessutom.

I samband med dessa fel anser jag då när tillverkaren själv medger felkonstruktionen eller fel på komponenten i sej,så skall tillverkaren stå för hela kostnaden då kunden inte skapat felet själv utanför den normala användningen.

Det är i dessa fall jag fäller mina kommentarer ang Bmw som märke.

Volvo har haft och kommer säkert få stora fel samt brister !

Ex den V70 jag äger ( -01 ) är känd för hjul-lager haverier,handbromsfel samt div el-fel den med.

Bara att läsa på volvo-forumet ang dessa brister.

Forum är kanon då dessa belyser brister samt fel och andra tips på bilarna.
Samlad kunskap samt tips kapar genvägar och kostnader av stora mått :)

Men och detta är viktigt,vi ägare skall inte bara betala och gnälla på ryggen senare utan agera via forum för att påverka verkstäder samt tillverkare att stå för de brister man själv skapat !

Jag själv känner verkligen för de som drabbats av enorma kostnader som står utanför ägarens kontroll och är förbannad och förvånad över den brist på kundservice och ansvar som biltillverkare samt verkstäder ibland uppvisar.

AP är ett av de förnämsta forum för bilar ( inte bara Bmw ).
Ett stort lexikon av kunskap och egna erfarenheter.

Jag hoppas det får fortsätta så framöver..

Alex84: Väl skrivet! :-)
Är det någon som har en aning om hur många BMW det finns i Sverige med dom berörda motoralternativen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.