AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.951

Angående vevhusproblematiken vs BMW Sverige..

Sida 3 av 6
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Spelar inte så stor roll vad BMW SE säger efter att vi har en .pdf över hur BMW Nordamerika agerade i frågan. Läser man SIBen så har de rullat över och lagt sig på rygg med benen i luften och blottad strupe.
Tag även med varför M62 på X5 skiljer sig år mot t.ex 5-serien map placering av oljerören (hassos not)
Klart som korvspad att de vet med sig att konstruktionen inte har varit bra. Det är ju i sig inte konstigt att man som konstruktör förfinar sin konstruktion. För mig personligen tror jag att skall man få till något här i SE så skall man inte sikta in sig på att hamna i sitsen om det är en fråga om ett konstruktionsfel - svårt att få alla övertygade, trots USAs utskick. Det man skall fokusera över hur superdåliga BMW SE har varit i hanteringen av sina kunder när de har vetskap om att det finns ett problem. De har ju de facto mörkat att de har haft vetskapen och det är något som de ej kan förneka.
Tror det är bra om vi har Alex84 som vår frontfigur och talesman men att vi även individuellt stöter på dem eller snarare upplyser BMW SE om att man känner sig dåligt behandlad som kund.
Men å andra sidan kan man inte förvänta sig annat från BMW SE om man betänker hur det ser ut när man drar in på Theanders i Lund - snacka om likvaka och folk på fel plats (förutom reservdelskillen - han är super).
Om de här "representerar" BMW och dess varumärke - ja då är det ju inte konstigt att vi blir buttfckade.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Sedan är det inte fel om vi tar med den lilla namninsamlingen också - Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jädrans! slant på tangenterna.. fin namninsamlingen blev nu.

BMW ownz
J-
534
J-A
325i T -08
Inte om vevhusventilation men ett exempel hur BMW måste agera i USA.

130000 bilar återkallas. 10 års eller 19 000 mil garanti på högtryckspumpen.
Länk

Kävlingepågen: Har du forskat något i det här varför konstruktionen av vevhusventilationen skiljer sig mellan m62 av samma produktionsår mellan X5 versus 540 & 740? Är det för att den känsligare konstruktionen medför något mindre förbrukning, mindre utsläpp eller för att klara av långa oljebytes intervall?

Verkar ju tyvärr som så att just X5 med m62 har relativt stora problem med fryst vv. Du har själv drabbats?

Mycket underligt, själv har jag inte hittat något fall än av fryst vv i m62 monterad i 540 & 740 men jag har ju inte precis letat ihjälp mig.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Det var Hasso som lade en liten "passus" om att det skilde sig mellan de olika modellerna..

Rob! Tack ;)

Kävlingepågen: Ja vet, men det känns som att vi "enbart" noterat att det finns skillnader på vv om man jämför på realoem mellan X5 och tex 540, så mycket mer vet vi inte?

Själv tycker jag det skulle vara intressant att få reda på varför BMW gjort dessa skillnader på m62 av samma årsmodell i olika BMW modeller, vad syftet var? Ofta leder ju också en förändring av en motor till en förbättring men i det här fallet verkar det sannerligen inte lett till en förbättring, tvärtom. ;-)

Har du själv råkat ut för fryst vv i din X5 02 med m62 motorn?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag någon gång under 2009 (innan vintern) pratade med Theanders om frusen vevhusventilation så kände dom till problemet men det var ganska ovanligt att dom fick in drabbade bilar. När jag själv blev drabbad i december 2009 så hade dom flera andra kunder med samma problem och med tanke på att flera av utbytesdelarna var slut i hela Sverige och många fick vänta ett bra tag på att få sina bilar reparerade så var det garanterat mer än ett fåtal som blev drabbade. Den här vintern har ju inte direkt varit mildare antalet drabbade knappast färre.

Mitt kvitto finns också kvar om bevis skulle behövas...

___
//Ulf
jo
1
jonas1976
320 Ci -02
Jag råkade ut för fryst vv rör i mellandagarna när det var som kallast ca -16 grader och när jag ringde runt till olika verkstäder så sa alla exakt samma sak och det var att det var VV som fryst och detta bara på min beskrivning. de gav mig KF på mellan 10 tusen till 15 tusen för att fixa detta. Jag köpte VV delarna, insugspackning, ventilkåpspackning, olja/filter och en Haynes gör det självbok på Biltema ( har lite meka kunskaper sedan tidigare men inte om BMW) allt som allt så kostade kalaset mig 3900 kr och ca 16 timmars arbete då jag inte hade jobbat med BMW motor förut, nu hade jag kunnat göra det på ca 10 timmar. När min bil frös så blev trycket så stort så att ventilkåpspackningen gav med sig oxå och läkte olja.

Min BMW 320 Ci -02 är svensk såld och ska ha anpassat VV redan men när jag bytteut allt så var det bara en del av 5 som var isolerade?!?!?!. Att man byter olja mkt tidigare hjälper men då ska man ha gjort det sedan bilen var ny eller så får man byta VV delarna när man köper bilen så är man säker på att det inte är slagg i rören som kan frysa.

Det mest störande är som alla här verkar tycka också är att alla verkstäder är medvetna om det och att de inte ens skickar ut info till sina kunder om det så att man kan förebygga detta.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att ändra oljebytesintervallet har ju inget med källan till problemet att göra, nämligen att vattenångan i vevhusgaserna kondenserar mot väggarna i rören till vevhusventilationen, främst på vägen till separatorn. Då rinner vatten i flytande form i röret ner till oljestickan och i cyklonen istället för att sugas in i insuget och ut i avgasröret. Det kan då frysa tex i det iskalla oisolerade trånga oljesticksröret och sedan bygga på i returslangen och uppåt. Problemet med frusen VV förhindras genom att denna kondensering upphör/minimeras och det gör den om man byter till isolerad variant OCH tilläggsisolerar den oisolerade stumpen uppe vid ventilkåpan och hela nederdelen av oljesticksröret även en bit upp eftersom luft som är -20C kommer att kyla överdelen av röret till -20 vilket gör att bara nederdelen allra närmast tråget är tinat, däremellan en gradient ner till -20. Med nedersta 3dm isolerad är tom röret ljummet allra längst upp.
Se till att ha "enkelrörsvarianten" eller den med "extra stor returkanal" (std efter 7/2003) också.

Efter att ha märkt den otroliga skillnaden i temperatur på grejerna efter bytet och framför allt med extra tilläggsisolering är jag inte orolig längre.
marin849: Nu har jag ju inte kvar min 530 längre men dina erfarenheter är värdefulla, finns ju goda chanser att dina åtgärder verkligen eliminerar problemet. Du kan göra business på det här eller göra många på AP mycket tacksamma.

Sedan kan man ju alltid hoppas att BMW Sverige tar åt sig något och kommer med tips samt utskick de också inför nästa vinter.

Guide för byte av vevhusvent och ventilkåpspackning finns väl redan för åtminstone någon motortyp? Men även efter detta är gjort finns det ju en hel del att tänka på. Skulle vara bra men en lista på alla åtgärder som man bör göra för att underlätta frusen vv.

Tex:
1. Motorvärmare.
2. Rörisolering med material tips, guider osv, bilder osv (kanske den enskilt mest effektiva åtgärden=)
3. Isolering av njure etc
4. Eventuellt riktlinje/tips om oljebyte inför vintern samt vettiga oljetyper osv
5. Sådant jag glömt...
ma
7.450
marin849
Länk
Isoleringe vid oljestickan skall dock bytas, och dras upp mer, mest av estetiska skäl.
Den vid ventilkåpan har jag inte klippt av stripes på eftersom jag vill kunna öppna och titta i röret nu under "prövotiden".
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Såg just i bmw wds programmet att nyare motorgenerationen har eluppvärmd oljeretur samt att alla slangar är placerade när atorpedväggen.

Men att ha oljevärmd retur skulle nog fungera på E39, den som är händig kan ju köpa den eluppvärmda slangen som reservdel till E60/61 och sedan styra uppvärmningen med ett relä som styrs med inparametrarna yttertemperaturen/motortemperatur samt kontroll batterispänning. Skulle kunna regleras med en pic eller kanske ännu enklare. Skulle nog lösa problemet.
ma
7.450
marin849
Verkar inte behövas om man isolerar.
Är det inte också så att antingen har de nya motorerna det system du nämner, eller så har de ingen cyklon alls utan en labyrint i topplocket med intern oljeretur? Verkar ju ännu bättre.
Njuren
Starkt jobbat alex!

Inte bara våra bilar som fryser Länk!
ma
7.450
marin849
Och även Saab, Peugeot och Citroen? Vilka fler?
ma
7.450
marin849
"Crankcase Ventilation N52KP and N51
The crankcase ventilation system on the N52KP and N51 uses a crankcase ventilation
valve which is incorporated into the cylinder head cover. Oil is separated via an internal
labyrinth which is also incorporated into the cylinder head cover.
This system, like the N54, also benefits from the integral components. This design
allows engine heat to warm the crankcase vapors which decreases the likelihood of any
moisture freezing in the system during conditions of low ambient temperature."

Den sista meningen har ju en viss betydelse....
Det är utmärkt att BMW åtgärdat denna svaghet. Men det anade vi redan med tanke på att rapporter om frusen vv varit förvinnande lite för BMW ägare med nya generationens sexor. Om denna teknik går att nyttja även i tex M52 & M54 är väl ytterst tveksamt. Tror vi måste fokusera på den urdåliga behandlingen av ägarna av bilar med de mest drabbade motorerna.
ma
7.450
marin849
Att BMW själva gjorde en omkonstruktion kan väl ses som att de såg någon brist med befintlig konstruktion/anledning att förändra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.