AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.950

Angående vevhusproblematiken vs BMW Sverige..

Sida 2 av 6
Jag kan med största sannolikhet leta rätt på mitt kvitto också. Var väl ganska exakt för ett år sedan det åtgärdades på min förra bil.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Bra jobbat Alex!
Men om det är så många som har drabbats av detta felet varje vinter här på forumet så hur många är det som inte råkar ut för detta utanför forumet??
Och hur kommer det sig att varje år är det slutsålt på vevhus grejer hos bmw varje vinter och många får köa vänta upp till ett par veckor för att få hem sina delar!??

Dom blundar för detta fel ser det ut som! Det skulle kosta dem för mycket för att hjälpa till.
Men har för mig att man fick detta på godwill i england eller var det i usa/canada?

MvH Bmw 4-ever
J-
534
J-A
325i T -08
Det var nog BMW Nordamerika där man gjorde åtgärder redan för 5 år sedan:
Länk

I det här läget finns det väl inget val än att slå hårt mot hårt. Har du redan förklarat för dem att du kanske går i pressen. Det blir så klart inte lätt att få ett bra stort media att gå ut med det här. Men lyckas du med det kommer garanterat kundreleations enheten på BMW Sverige ångra sig att de inte bemötte det här på ett mera seriöst sätt. Indirekt dissar ju BMW Autopower mycket hårt i deras svar och menar att de massvis med inrapporterade problemen här inte duger som något som helst bevis. Autopower är ändå en maktfaktor i form av Sveriges avsevärt största BMW entusiast forum. Sist men inte minst, vi diggar ju BMW bilar och har inget intresse av att hänga ut dem eller ge dem dålig publicitet. Men i detta läge ger dem oss inget val. Tycker dock det vore oerhört bra/intressant om du på något sätt kunde nå fram till BMW Sveriges VD. Finns relativt god chans att han/hon skulle bemöta det hela annorlunda. Du gör ett bra jobb som David mot Goliat. ;-)
Att peka på hur BMW Nordamerika hanterat det här är så klart oerhört bra. Har dock inte studerat detta i detalj själv. (Om det är samma problematik som i Sverige & vad de nådde för form av uppgörelse.)
Jag har en känsla av att BMW skiter i detta av flera anledningar; delvis är det äldre bilar som är drabbade och sen påverkar det inte försäljningen av nya bilar.

Om denna information skulle tas upp i media framgår det ju klart och tydligt att det är bilar som inte längre produceras som har drabbats / är drabbade. Om något så lär det ju påverka andrahandsvärdet för dessa modeller negativt genom att man påpekar för allmänheten att de kommer drabbas av dyra fel.

Tror ni hade fått ett annat svar om det är en aktuell modell som är drabbad.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
I USA så åtgärdade man problemen såvitt jag vet.
Länken som J-A postade visar tom hur.
En sak som jag inte riktigt förstår det är varför BMW Sverige inte verkar känna till problemen som finns på dom olika modellerna.

Senast idag så sa en stor svensk återförsäljare att dom aldrig hade hört talas om några problem med centrallås på e91 och att det inte fanns någon SIB på det.
Ett samtal till min service mottagare i Tyskland och ett par minuter senare så hade jag en SIB i min mailbox komplett med instruktioner och hur länge garantin på detta gällde.

Samma sak var det med drivlinan till dom tidigare E60 M5, bränslepumparna osv till x30 272hk osv.
I USA och Tyskland känner man till det och åtgärdar det, men i Sverige vet man inget och dom har aldrig hört talas om några problem.

Det jag undrar är hur det ens är möjligt att dom försöker ignorera problemen när dom är kända av BMW och fixar/åtgärder finns.

JA, jag servar mina bilar i Tyskland,
JA det är avsevärt mycket dyrare,
JA det blir rätt gjort :)

// Mvh Andreas

tsaros: Tror att huvudkvarter i Tyskland skulle uppskatta att få höra av dina erfarenheter som BW kund i Sverige. Dina egna erfarenheter samt det här med vevhusventlilationen är bra exempel på detta. Det går att göra sig hörd även om det ofta är svårt/jobbigt och kräver en insats.
ar
98
arv
525iA LIM
Jag är tyvärr inte alls förvånad att det i Tyskland och USA är en helt annan service policy än i Sverige.
Vi är alldeles för snälla vi svenska konsumenter !
Vi pratar ändå om moterer tillverkade t.o.m. 2004 års modell (tex E39'or), inte så länge sedan. Det är väl 'bra' om folk får reda på hur BMW behandlar befintliga kunder också? Faktum är att BMW Sverige gjort bort sig när det gäller vevhusventilationen för framförallt M54/M52 ägare. Att det inte uppmärksammats så mycket tidigare beror enbart på att vi hade en lång rad av ovantligt milda vintrar.
Mycket stavfel blir det... ;-) Sitter med en HTC Windows Mobile och forumet har ju ingen edit funktion. ;-)
da
19
dalis
530iT M-sport -02
Hejsan, jag är också drabbad av frusen VV, 530i, M54, 02

Det som jag tycker är konstigt är att denna SIB har gått ut (Hasso har säker koll på detta):
Länk

Obs! (E39) Under ’Corrections’ punk 2: “If the vehicle is already equipped with the new insulated crankcase ventilation valve and hose, only replace the
dipstick guide tube with the part number from the list by model below”.

Om man då kollar på den “nya” ‘dipstick guide tube’. p# 11 43 7 565 437 (enligt SIB:en, E39). Så ser man skillnaden mellan “originalet”, BMW p#11437531258 (den som vi alla måste/får lov att byta vid frusen VV) och den, som enligt SIB:en skall bytas:

Länk

Det övre röret på bilden är p#11 43 7 565 437, den undre bilden är p#11437531258 (ni ser, det fördömda dubbelröret är ersatt med ett enkelrör).

Jag var i kontakt med BMW angående frusen VV och fick kostnadsförslag och spec. När jag ringde tillbaks och undrade varför de inte bytte till oljerör p#11 43 7 565 437 istället för (som på specen p#11437531258 ) så fick jag bara en ett ”?” tillbaks. Jag bad då vederbörande att slå in p/n: 11437565437 och kolla vad som ”hände”. Svar: Ja, just det, det är ju också ett oljerör till din bil. Men detta har vi aldrig sålt i Sverige, det har aldrig ens funnits restat i lagret i Malmö” Jaha, svarade jag och påstod att: det kanske är något som man bara fixar med till M54 motorerna i USA då, eftersom den finns en SIB med detta! Svar: Ja , så är det säkert
Det BMW borde tänka på förutom att komma undan med att det rör sej om äldre motorer,att det rör sej om relationen gentemot sina kunder ( gamla som nya ).

Förtroendet för märket och dito garantier för produkten får sej en rejäl törn om man inte börjar visa lite respekt för oss ägare!

Ett ex är det envisa ryktet som Opel hade i många år och faktum lever kvar i vissa mått än idag,nämligen öknamnen rostburk,Gevalia etc.

Bmw's torde snart bli "oljebrännaren" eldyl.

Visst har andra märken drabbats utav detta elände med de senaste vintrarna,men att gömma sej bakom det faktumet att "andra har också problem" hjälper föga när det rör sej om tillförlitligheten och åtaganden.

Läste om Elgigantens prisbluff idag Länk
där man lurar sina kunder på priset.

Skillnaden är trots bransch inte så stor enl mej själv.
Man kan säga att Vi kunder lurats köpa en vara som inte är anpassat från början till klimatet och till fel pris då efterjusteringar för att produkten skall fungera skall bekostas utav kunden och inte av tillverkaren.

OM nu BMW själva hävdar körstil,körsträcka,klimat som anledning och orsak,ja då skall detta framgå i produktbeskrivningen/instruktionsboken.

Det skall stå följande..
Fordonet skall köras minst 3mil.
Fordonet skall INTE köras under -5grader ( helst inte alls vintertid ).
Fordonet bör köras på höga varvtal för att motorn skall bli genomvarm.
Fordonet skall byta olja var 1000:e mil.

Jag har inte hittat dessa formuleringar och inte ens något som antyder liknande heller?

Skall som sagt sammanställa ett material för utskick till berörda medier ang detta inom kort.

En sista fundering är det faktum att jag blev uppringd av BMW-Kundrelationer igår.
Vederbörande lät otroligt besvärad av mitt mail och hänvisade 3ggr att inte bli namngiven här på AP vilket jag självklart respekterat.
Men när jag försökte förklara vari problemet ligger så avbröts jag ideligen med ett standardsvar liknande detta felstavande utskick som presenterats tidigare här på AP.

När jag lackade ur och frågade vederbörande om det jag försökte förklara inte var intressant så hördes bara en suck i luren.
Oerhört förnedrande och dålig eller rent sagt uselt bemötande från BMW!

Eller anser man att BMW skall köras av kunder vars plånbok inte påverkas av skyhöga verkstadsbesök?

BMW själva erkände dock att man läser inlägg här på AP,men väljer att inte kommentera dessa ( vilket i sej är klokt av dom med denna inställning dom har ).

Blir väl snart uppringd av BMW igen och antingen hotat eller mutad ;)
En effekt av detta med vevhusborde vara att det redan låga begagnade värdet för bilar med M54 (i första hand) men även med M52 pressas ännu mera neråt. Driftsstabilitet är en mycket viktig parameter för oss som avser använda den som familjebil. Tror det vore oerhört trevligt för ägarna av dessa med instrutioner, mekguider osv hur problematiken verkligen kan minimeras. Vet att det finns en del åtgärder som provats av AP medlemmar men det känns lite rörigt och frågan är vad som fungerar bäst. Jag upprepar med bestämdhet att orsaken till att de blivit så mycket skit med det här senaste åren är ju att det var en lång rad av ovanligt milda vintrar i södra Sverige tidigare år.
Absolut,men tror slutligen att detta kan förhindras genom att frångå BMW's standard service !

Mao byt olja vart 1000:e mil istället för att köra enl Longlife principen som innebär vart 2000:e eller i värsta fallet var 2500:e mil ( enl serviceboken ).

LL principen är den största boven och drabbar även andra märken som VW,Audi,Saab mfl.

Att detta påverkar beg-bilsvärdet råder det inga tvivel om,framför allt när det kommer till kritan att kostnaderna ökar när service intervallet måste krympa.

Gör man det själv kommer man billigare undan gentemot att lämna in för service.
Samtidigt kan man aldrig veta om tidigare ägare eller verkstaden utfört detta på bilen vid ev köp?

Samma är det med nyare modeller typ E60/61 - E90/91 om problematiken med oljenivå kontrollen mm.

Samma problem men nya störningar pga LL principen.
Alex: Låter ju lovande att de börjar bli lite pressade. Jag upprepar mig själv nu men om du inte redan börjat kontakta pressen så skulle du kunna försöka få till ett samtal med BMW Sveriges VD först. Det här hur BMW Nordamerika behandlat problematiken med frusen vevhusventilation är ett oerhört starkt och bra förhandlingsargument. På det sättet bor man komma ifrån struntpratet om att M54 motorn inte har mer problem med detta än andra (vilket den ju bevisligen har!!!!). Lycka till. När det gäller pressen så rankar jag nog Aftonbladet & Expressen först eftersom de når ut till så oerhört många läsare. Plus när det gäller TV.
Alex: Jag tror enbart LL intervallen är en del av problematiken. Finns gott om exempel på folk som servat sina bilar ganska tätt inpå de drabbats av frusen vv. I mitt fall hade jag den på service, inklusivie oljebyte ca 2 1/2 månad innan jag drabbades.
Alex: Däremot så har jag intrycket att en majoritet av de som drabbas gör det när det är riktigt kallt, temperaturer från ca -10 och kallare. När jag drabbades var det runt -20. Att starta upp en M54 som stått över natten i minus 20 eller kallare utan värmare känns som en utsatt operation... även om det verkar vanligt att folk drabbas medan de kör i kall väderlek också. Det är ju först när motorn blivit varm man känner den äckliga lukten av förbrännd olja.
Intressant att även de som minskat intervallet drabbats också?
På våran 320-01 har jag nu testat att köra helt täckt i fronten,dvs täckta njurar och täck för innanför huven mot kylaren ( Tyg-matta/Bil-matta ).

Resultatet är förvånansvärt stort när man känner på vanos-locket efter en tur i kylan samt hur rent och snyggt insidan av oljepåfyllnadslocket är mot tidigare!

Motortempen ligger konstant på normal och då har jag även kört i 0 gradigt.
Skall testa hur varm det kan bli ute innan tempvisaren börjar signalera lite varmare motortemp.

När det gäller media så anser jag att BMW svarat på min / våran fråga och därmed sagt sitt.
Om sedan VD'n har annat att säga så får denne uttala sin åsikt efter att jag/vi kontaktat media.

Däremot kommer jag som Du skriver även nämna de nordamerikanska problemen i mitt utskick till media och det förfarande som BMW mött den kritiken där.

Har surfat runt lite på utländska forum och med facit i skärmen så ser det ut som hos oss här i Sverige,dvs kaos på vintern.

Detta är sannerligen ett stor problem som växer hos BMW och jag tror helt enkelt att man från BMW's sida är rädda för att detta börjar synas i media/press o dyl.

Idag när konkurrensen är svidande för alla tillverkare så är dessa uppgifter inte bra för vare sej "image" eller försäljning.

Vad detta blir i slutändan återstår att läsa/se.
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Vi får inte acceptera att BMW försöker göra detta till en körstils/underhållsfråga, många inlägg vittnar om att man följt alla rekommendation och MER. Det är, vad jag kan bedöma, en svaghet i konstruktionen.

Mitt problem kom 1,5 vecka efter Inspection I på auktoriserad verkstad (jan 06) och detta efter att bilen enbart körts längre sträckor (långveckopendling de första åren).

(nu kör jag tack vare era utmärkta tips med täckt front och rörisolering, snålar med innetemperaturen och verkar vad jag kan se hålla borta mycket vatten från oljan, trots MYCKET kortare körsträckor)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.