AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.957

Angående vevhusproblematiken vs BMW Sverige..

Sida 1 av 6
Har nu sammanställt i grova drag från forumet när det gäller vevhusproblematiken.

Totalt rör det sej om ~8000 inlägg ang detta och är en grov sammanställning rörande detta problem.

Nedan är det mail jag ikväll skickade till BMW Kundtjänst.

--------------
Hej.
Har skrivit tidigare till Er ang detta problem och svaret från Er var inte tillfredställande på något sätt !
Efter att ha bloggat ang detta fenomen så har det visat sej att fler drabbats än jag och min Far.

Tycker nu att det är dax att ta itu med detta produktionsfel hos BMW och att Ni visar lite "Good Will" i detta ärende.

För att visa Er på denna problematik så länkar jag några sidor ur Autopower's förnämliga forum där det klart visar problematiken hos BMW-fordonen gällande detta med igensatt Vevhusventilation och dito skrämmande kostnader för åtgärd !

Förväntar mej inte det felstavade standardsvaret som Ni ideligen skickar ut till berörda personer som mailat Er angående detta problem !!
I detta påstår Ni att detta inte är ett vanligt problem?
Jag mfl hävdar motsatsen !

Vilken nivå "Good Will" gesten skall bestå utav är det upp till Er att bestämma,men med tanke på kostnaderna Vi kunder råkat ut för gällande detta problem så finner jag
att nivån torde bli i paritet med dessa !!

Om Ni så önskar finns jag att nå på detta Mobilnr för personlig kontakt..
0730-xxxxxx.

Mvh: Niclas Åslund

Länkar direkt till inlägg:
Länk
Länk
Länk
Länk

Utdrag från forums sök ang allt med Vevhusproblematiken
( www.autopower.se )

Antal Inlägg med problem ang Igensatt Vevhusventilation = 8142st ( Tom 2011-01-05 Kl: 21:58 )

-----------------
Bra jobbat!!
Dessa kan du ju också maila till:)

Tipsa Aftonbladet - maila, skicka SMS/MMS eller ring:
e-post: 71000@aftonbladet.se
SMS/MMS: 71000
08-411 11 11
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hoppas de tar till sig denna gång

BMW ownz
Skall ge BMW en chans innan media kontaktas tänkte jag.
Mao "fairplay" från oss på AP ;)
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Mkt bra initiativ. Inte för att jag är drabbad själv men jobbigt (kul också iofs) att köra och sladda i flera mil för att få upp tempen varje dag..:)!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Mkt bra initiativ Alex84.
Hoppas att Bmw tar till sig detta och lever upp till sitt varumärke.

BMW M-POWER
J-
534
J-A
325i T -08
Bra med kunder som sätter ner foten........
Inte drabbad av vevhusvent men mängder av andra fel.
BMW känner immunitet mot badwill och att varumärket är oförstörbart?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Mycket bra Alex!
Även om det säkert inte leder till några större åtgärder ifrån Bmw, tror enda sättet för att kunna lyckas är att gå ut i media.
Jag var i kontakt med PLUS (svt) efter detta hände mig. Dom tyckte det lät intressant,men att dom skulle höra av sig om dom ville gå vidare med detta. Men det gjorde dom tyvärr inte.
Men ska bli intressant och höra vad du får för svar Alex.
Börja med BMW först, helst både Sverige & Tyskland. Men hota gärna med pressen direkt och sannolikt blir det väl pressen till slut (eftersom vi inte kommer bli nöja med svaret från bmw). Tycker kanske man bör fokusera på de motorer med störst problem (M54, M52). När det gäller övriga motorer lär det vara svårare hävda brister i konstruktionen. Att BMW känt till bristerna och åtgärdat dem råder det inga tvivel om. De nyare sexorna verkar ju drabbas mycket sporadiskt. Vet inte vad bmw pysslar med? Att de hoppas att folk bryr sig mindre ju äldre motorerna blir?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Andelen med AP medlemmar som drabbats måste ju vara en droppe i havet jämfört med det totala antalet haverier pga detta. Det materialet som Alex samlat ihop måste ju vara från 5% av det totala underlaget (95% av Bmw ägarna är ju inte medlemmar här)
Undrar hur de bilägarna känner sig - köper de Bmws standard svar och halar glatt upp plånboken?

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Tror Du har rätt i det Du skriver mistafrizz.
Vi här på AP utgör en liten del utav Sveriges totala BMW-park,och som ex med min far som också drabbats utav detta och inte skriver här på AP.

Som skrivits tidigare så avvaktar jag svaret från BMW-Sverige ang detta och sedan får Vi se hur Vi går vidare i frågan.

Jag kommer att redovisa svaret jag får från BMW här i tråden.

Skall detta gå vidare i media så kommer jag att börja bearbeta materialet vidare för att rensa bort det som inte är relevant ( vilket kommer att krävas ett par dagars arbete ).

Allt för att faktamässigt kunna presentera ett material som media kan syna på ett bra och objektivt sätt.

Tror att man då kan åstadkomma något av vikt i detta elände.
Det är så klart inte helt lätt för BMW heller, frågan är vad de ska hitta på i det här läget? Jag är osäker.

Mitt förslag är som jag skrivit tidgare:

1. Kraftig rabatt (halva priset?) när man själv köper nytt cold climate kit för montering själv
2. Kraftig rabatt (halva priset?) om man lämnar bilen till BWM verkstad.
3. Sist men inte minst att BMW informerar ägarna av de mest drabbade motortyperna vad de ska tänka på inför en vinter. (Motorvärmare samta andra vettiga åtgärder osv, osv).
Säkert inte,men det ska bli intressant att se om BMW reagerar överhuvudtaget?
Ett bra scenario är väl om de Bayerska sällskapet sätter sej ner och tar ett snack om de nordiska problemen och fixar skiten till de nyare modellerna som skall rulla ur fabriken.

alltid något isof :)

Hmmm....999 ;)
Alex: Men är verkligen de nyare sexorna drabbade??? Eller så lindrigt drabbade så att vi knappast kan hävda att det är ett stört problem? (Syftar på efterföljarna till M54, M52). Så detta är mera än fråga om hur BMW ska behandla de befintliga ägarna av BMW bilar med i första hand de mest drabbade M54 & M52 motorerna?
Har just nu fått samtal från BMW kundrelationer ( 7/1-2011 kl.09:55 ).

Kundrelationers åsikt är att detta inte är ett konstruktionsfel och därav inte kommer att ersättas i någon form.

Deras åsikt är även denna att det som skrivs här på forumet inte är faktabaserat utan bara inlägg utan styrkan?

Vad som skrivs här på forumet är inget bevis för att det finns problem och gällande konverteringen till den nyare coldclimate satsen som inte enl mej själv fungerar tillfredställande så säger man samma sak där.

Svarade för min egen del ang detta svar att jag personligen kommer att dra mej för att köpa en BMW pga detta fel,men som sagt ingen större respons från deras sida.

Mao ingen hjälp att förvänta sej från BMW Sveriges sida !!

Kommer nu att sammanställa detta material här från AP och skicka till olika motortidningar samt Plus-redaktionen.

ar
98
arv
525iA LIM
Fantastiskt jobb du lagt ner Alex84 !

Ett tips kan vara att leta på utländska BMW forum, jag har läst om vv problem på forum i USA tex som är en mycket större marknad för BMW.
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Mycket bra jobb Alex84.

Vill inte BMW Sverige tro att det som skrivs här är sant kanske det skulle vara idé att samla in kopia på kvitton från oss som råkat ut för detta?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Bra jobbet! Känns som detta är rätt sak att sverka eller åtminstone för motormagasin att göra ett reportage om samt varna BMW-ägare som inte läser på AP hur de undviker problemet.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Vilken fruktansvärt dålig attityd av BMW. Jag ställer gärna upp med kvitton etc.

Har papper på service och reparation på bmwverkstad sen bilen var ny samt besiktingspapper. Även kvitto på bytet av vevhusventilation förra vintern när det var som kallast.

När jag lämnade in bilen på Carlsson bil i Örebro visste de precis vad det handlade om och hade ett par e39 till inne för samma sak så statistik lär dom nog ha.
J-
534
J-A
325i T -08
Varför skulle man ljuga på forumet möjligen överdriva om man är förb....

Det är en klassiker i branschen att säga till kunden
-Det är bara du som klagar eller har problem -Det är ett fåtal som drabbats.

Även om BMW inte tar eller tvingas till något ansvar så är det väl bra om AP får mer uppmärksamhet. Då kan fler ägare och potentiella kunder bl a läsa om hur BMW tar sitt ansvar samt om bilarnas driftsäkerhet och kvalité.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Även mina kvitton står till förfogande.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.