AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.780

Ska köpa RFT-vinterdäck 16 tum - vilket märke är bäst?

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag planerar att köpa nya RFT-dubbdäck till en 320d xDrive Touring -10. Har förslag på 4 olika däck i lite olika prisklasser:

1) Hancook 4, pris ca 1350 /st
2) Goodyear UG Extreme, pris ca 1695 /st
3) Continental Winter Viking 2, pris ca 1730 /st
4) Nokian Hakka 7, pris ca 2565 /st

Dimensionen är 205/55 16 tum.

Är det någon som har erfarenhet av något av dessa däck?

Jag funderar på Goodyear eller Continental, men vad tycker ni andra?

ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Böt ut mina gamla hakka5 RFT till hakka7 igår och kan varmt rekommendera dem. Bra grepp på snö och is. Betalade 2235/däck monterat och klart.
Ekin
har bara prövat hakka men kan säga att dom är fantastiska på is/snö
Jo
5
Jooh
320dA Xdrive Touring -13
Jag hade Conti men fick nya Hakka 7 efter ca 100 mil.
Mkt stor skillnad i grepp mm.
Tycker dock att Conti var tystare...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hakka7 om det är grepp du är ute efter.Har ingen erfarenhet av om RFT påverkar dock.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Däckhandlaren tyckte att Conti-däcken var 'prisvärda' och att Hakka 7 inte var värda sitt höga pris fullt ut.

Jag har inga svåra vägar till fjällstugan etc, utan "passar på" och byta till xDrive när jag ändå byter bil. Är självklart påverkad av att vi har vår 2:a "riktiga" vinter i rad i Göteborg på länge. har Dunlop friktionsdäck från Dunlop från -05 på en E90 med automat och har fått små "kast" med den i en svag kurva i låg fart.

Har Gislaved Nordfrost 5 på en 320Touring -01:a och den går mkt bättre i halkan. Dom däcken är från -07.

ma
7.450
marin849
jag tycker Hakka är värda prisskillnaden helt klart, även om det smärtar lite. De verkar överlägsna. Ett annat alternativ är ju Hakka 5 som också är mycket bra, men billigare.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
En däckhandlare hade 3 Hakka5 i lager, men kund inte få fram flera. Jag får väl höra med "favvo-handlaren" och han kan få fram Hakka5. De 3 Hakka5:orna kostade ca 1730/st och det är ungefär lika mkt som Conti och GoodYear.

ma
7.450
marin849
Jag har Hakka1 från 2002 (!) och de är riktigt bra dvs de verkar behålla sina fina egenskaper (bra gummi). Ett gick sönder och jag satte på ett nyare Gislaved Nordfrost 3 (beg). Det spinner dock hela tiden och gör mig förbannad eftersom det äldre Hakka1 däcket på andra sidan inte spinner...
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Skippa RFT och köp vanliga Hakka 7:or för samma pris som Conti och du har ett kanonbra däck! Mina päron tog sådana på sin nya X3 och de funkar kanon!

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Vad blev det för däck? Funderar själv mellan Conti Winter Wiking 2 och Hakka7. Priset spelar ingen roll (lasten är ju så värdefull :)

Vill också ha rft, skönt att inte ha risk att däcken smäller plus att BMW assistans inte gäller, eller nåt , med vanliga däck. Struntar om det är stötigt. Det har väl iaf blivit bättre numera?
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det blev Continental Winter Viking 2, och jag är nöjd med dom. Funkade bra under januari - mars 2011.

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ok, de har ju vunnit tester jmf med Nokian. Är du nöjd med x-drive? (min bil levereras först om några veckor)
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Som jag nämnde ovan så blev det bara ett par vintermånader med bilen, men man har klart större marginaler när man måste passera snösträngar. Jag upplever däcken också som ganska tysta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.