AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
129.424

kablar till baklucka E61 finns repkit?

Sida 8 av 12
me
3
mejner
520d Touring -07
Hej,

och nu var det min tur. Är det någon som vet någon verkstad i Stockholm som fixar detta till ett rimligt pris (ca hälften av vad de 17 500 Bavaria och Bilia vill ha).

Är hur nöjd som helst med kärrran men att BMW inte fixar det här typ-felet till ett bra pris känns riktigt surt.

Jag har mailat Novation i Uppsala som ivf tidigare i tråden har haft ett bättre, och tänkbart, pris.

Hälsningar
mejner
me
3
mejner
520d Touring -07
Den där "PDF-lösningen" känns lite smidigare än hela bytet, är det någon som har följt den här guiden?

Länk
me
3
mejner
520d Touring -07
Dom här ser ju enkla ut att installera själv eller ge till lokala verkstaden, någon som har testat dessa?

Höger:
Länk

Vänster:
Länk
ml
6
mlmajo
Bmw 530 xD -16
fille 76
Tack för att du nämnde vilken säkring som är till matningen för antennförstärkaren. Äntligen har man fjärren i ordning.
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Om glasluckan ej går att öppna? Finns det något sätt att tvinga upp den? Har problemet att just strömmen till lucköppnigen är väck...
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Crap. Det problemet är löst. Våld...

Nästa problem, hur F byter man och får loss brytaren till glasluckan? Den gamla defekta vägrar lossna
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
För att öppna luckan finns det ett litet hål på insidan man kan peta in nått smalt. Typ i klumpen på undersidan när du tar bort klädseln. Kan inte beskriva vettigare. Min gamla kontakt använde jag kniv och metallsåg haha. Väldigt försiktigt dock. Dremmel har jag hört nån kört
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Krukset är ju att man inte får bort klädseln bak på luckan utan att öppna glasluckan, sitter med 2 dolda skruvar där. Jag måste leta rätt på det där hålet så jag slipper laga klädseln till bakluckan igen...

Det blev tigersåg och stämjärn på gamla knappen till glasluckan. Dom nya är helt i plast så borde inte sätta fast sig så in i h-vetet.
Min bakrutetorkare slutade fungera idag. Den kan gå hela tiden i fyra-fem svep för att sedan stanna någonstans på rutan. Dessutom glappar bagagerumsbelysningen ibland.

I vilka kabelhärvor kan man hitta kablarna till dessa?
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Hej. Jag tänkte köpa kablar på elfa och byta på min bil. Hur många kablar är det? ,25mm2?

Mr
11
Mrgrov
525i E61 -06
Hej allihopa.

Jag har fått samma problem som många utav er i tråden. Båda mina fjärrsändare började strula för någon månad sedan och dem är nu helt döda och har varit det i ca 4 veckor. Jag har en 525i -06 E61.

Jag har haft bilen inne på BMW och bytt antennförstärkare, dock utan resultat. Nu ska jag ge mig på att byta kabelstammarna själv. Jag kommer att börja med höger sida eftersom det är där jag tror problemet på min bil ligger. Alla säkringar kopplade till Diversity och antenn är hela.

ALLA lampor såsom bromsljus, backljus osv fungerar klockrent och radion fungerar perfekt, jag har även aldrig haft problem med glasluckan eller värmeslingorna i rutan. Det enda problemet jag har är att fjärrsändarna ej fungerar och att mina radioinställningar återställs varje gång jag låser upp bilen med nyckeln i låset (larmet går även när jag öppnar med nyckeln i låset). Jag har även fått en del konstiga felmeddelanden om att PDC-systemet är ur funktion, även fast det till 70% fungerar som det ska. Jag såg att någon nämnde att PDC-felmeddelandet försvann när stammen var bytt.

Jag har läst igenom alla inlägg i denna tråd och vill bara tacka alla för att ni bidragit med fantastiska PDF filer och instruktioner för hur man kan tackla detta problem :)

Jag har varit på Elfa och inhandlat diverse kablar, och även köpt krympkopplingar och skarvverktyg.
Jag undrar bara en sak, är det någon som har med framgång endast skarvat kablarna och struntat helt i att sätta tillbaka de böjda gångjärnen som kablarna löper via? Jag har nämligen redan förstört gångjärnen och jag har ingen lust eller ork att ta mig till BMW för att köpa nya.

Jag har köpt silikonkablar, olika krympslangar och även en flexibel slang som jag tänkte lägga kablaget i. Detta borde väl fungera? Är det någon som endast bytt höger sida och haft liknande problem som lyckats få det att försvinna? Som jag förstår det är det svårare att ge sig på vänster sida, och jag bör tillägga att jag är långt ifrån någon elektriker, men jag tänker aldrig i livet betala de 10000kr som BMW ska ha för att byta kabelstammen åt mig.

Ytterligare en fråga, vad använde ni för att täta själva "locket" på antennförstärkaren? Jag har Sillikon som fäster på plast och skelettpistol hemma, funkar det eller bör jag köpa något annat för att få tätt i lådan?

Ber om ursäkt om mitt inlägg är lite rörigt, jag sitter på telefonen och det blev lite svårt att få en bra överblick över det jag skrivit haha.

Tacksam för svar, ha en fortsatt trevlig helg alla!

Mvh
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Mitt tips är att byta ut allt. Förr eller senare går resten åt helvete. Mina kablar var i vissa fall hela men om man skala upp så var det fnasigt på insidan och på väg att nötas sönder. Ta med en kudde för dom obekväma ställningarna ;) och glöm inte kolla den där jävla säkringen som skrivits om innan.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Det silikon du har funkar bra. Räcker m en liten sträng där lock möter låda innan du monterar tillbaka. Räcker m lite gegga på tub, Har du patron o skelettpistol går det naturligtvis m det med. Behövs inte massor.
Visa användare
81
Lasse Hanson
BMW 520d F11
Porsche Boxster
Börjar snart bli dags på min med tror jag. Värmeslingan i bakrutan vill inte funka och det är inget fel på någon säkring. Att lämna in till BMW är inte att tänka på prismässigt och med tre småbarn har jag svårt att få tiden att räcka till.

Har någon tips på vart man kan få jobbet utfört i Blekinge eller södra Småland till en rimlig peng?

Med vänlig hälsning,

Lasse
Har en bmw e61-10 som jag tänk köpa bakljus till, men det står på alla upp till års 07 bara är det annorlunda på min 10 eller vad är de som är olika? mvh
Bilar tillverkade efter mars 2007 fick en facelift kallad LCI. Bland annat ändrades bakljusen till LED så därför är det annan typ av bakljus.
Tack så mycket för svaret då vet jag, finns det adapter kablar man kan köpa? Mvh
he
30
hegga
530 dX GT - 16
Hej,
Jag har strul med radiomottagningen. Får in typ bara P3,P4 då och då, och då är det ingen vidare bra mottagning. Köpte en sprillans ny antennförstärkare som jag har satt i. Felet kvarstår dock. Har inga andra problem som att fjärrlås, bakrutevärmare eller annat inte skulle fungera. Den nya delen är ju en som ersätter en annan artikel, men det behövs väl inte koda in eller något? Har mätt stora kontakten som går in i antennförstärkaren på högra sidan och får ut 12v, ca 4,7v, 12v. Dock så läste jag i tidigare tråd att det gick 4 kablar in i någon annans. Skumt. Min E61 är tillverkad december 2006.
Hur är själva antennkabeln dragen från antennförstärkaren till huvudenheten? Den går väl inte att skarva med rep.kit?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det finns repkit till antennkablen, den går i den inre på vänstra sida ihop med jordningen till bakrutevärmen och spolarslangen. Antennkablen går i en likadan slang som spolningen en bit in och tyvärr har BMW tejpat jordkabeln till bakrutevärmen ihop med den och där slangen slutar blir det en brottanvisning på jordkabeln som blir tunnare och tunnare och varmare och varmare till slut smälter den av spolaslangen.

Notera att VWolksvagen !! har utmärkta skarver och slang till spolningen som man kan använda. BMW har inget sånt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Konstigt att BMW aldrig fixar ett problem som funnits sen E39 96 dvs 20 år sen..... fast när man ser helheten på var kvalitetsnivån tagit vägen kanske det inte är så konstigt. inte lite kulor man lagt ut på just detta typfel, tom sålt en bil (E39) pga. detta som jag gillade i övrigt men orkade inte "en gång till" .... vad hände jo E61'an började strula 3 månader efter köpet ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.