|
Sida 7 av 12
|
|
|---|---|
| Jag vill ta mej en titt på kablarna fast jag är rätt säker på att antennförstärkaren är helt körd. Men var exakt är punkten där dom blir nötta? Vill inte rota fram hela stammen i onödan =) Så vad behöver jag plocka av lixom? | |
|
Ok mina kabla var inte bra. Jag har bytt antennförstärkare, vilket gjorde at radion iaf fungerade, men inte fjärrlås. Jag bytte brytaren på glasluckan för den var i skick sämst. Men det fungerade inte. Så jag gav mej på kabelstammen iaf. Efterssom jag inte riktigt visste vilken stam jag skulle riva i så tog jag den som går upp till antennförstärkaren. (kändes mest logiskt) Och ja där vid en punkt hade 7 av 9 kablar gått rakt av och en var på G. Hade inte bästa materialet hemma utan lappade ihop dom med det jag hade så länge. Och voila så fungerade bakruteluckan =) Men dock inte fjärrlåset =(. Är det så att den går via någon av dom andra stammarna? |
|
| Här har du nya kablar om du tänkte beställa baldboy. Länk | |
| tack. Men jag behöver svar på frågan ändå =) Risk är att det är att fel ligger nån annanstans annars. | |
|
@Baldboy Fick du löst problemet? Jag sitter i samma sits, bytt kablar, radio mm fungerar bra/bättre nu men inte fjärrlåset. |
|
|
"I kontakten på diversityns högra sida så går det in 4 st kablar - Brun = jord - blå/vit = Radio PÅ. Ska ge 12v - lila/vit = Signal Fjärrfunktion till CAS. Ska ge ca 5v - Röd = konstant 12v" Trots kabelbyte och antennförstärkarbyte så fungerar det inte. När jag mäter och jämför enligt ovan så får jag samma resultat förutom röd där mätvärdet bara ökar ju längre jag mäter. Jag har testat att mäta även där jag fäste nya kabeln med samma resultat. Vet någon vilken säkring man skall testa att byta? Jag hittar en E61 säkringskarta men inte den jag har. |
|
|
@Fille76 Jag har dragit ut på det tills idag faktiskt =) Så idag plockade jag bort båda stammarna på höger sida. Den ena var redan lagad en gång av nån med random kablar som var massa skav på dom med. Efter det så fungerar radion bättre med mottagningen. (har bytt förstärkaren och skarvat lite förrut) Men inte fjärrlåset =( Imorrn ska jag ta mej an vänstersidan. Se om det av nån anledning skulle lösa nått. Men det lär ju vara skavt där med oavsett så. Säkringarna hittar du vid batteriet och i handsfacket. Ta och mät varenda säkring med multimetern bara =) |
|
| -nu har jag bytt samtliga stammar och kablar där bak. Antennförstärkaren är även bytt. Och nä jag får heller inte fart på fjärrlåset!!! =( Jag vet inte hur jag ska gå vidare... | |
| Nån som vet specifikt vilken kabel som ger signal till fjärrlåset ? | |
|
När jag slitsade mitt gummi där kablarna går, var alla mer eller mindre påverkade, men den röda var helt av,varför fjärrlåset ej fungerade. När jag lödde den röda hjälpligt fungerade låset igen på min e91:a. |
|
|
ÄNTLIGEN har jag fixat problemet. Det känns som ett osannolikt förlopp men vad som skett är att jag i november tvättade bilen. Jag fick dagarna efter gå allt närmare bilen för att låsa upp tills en morgon när det var frost ute inte alls kunna låsa upp med fjärr. Jag bytte antennförstärkaren utan att det hjälpte, jag bytte även säkring utan förbättring, jag bytte höger kabelstammar utan förbättring. Men här har antagligen säkringen gått igen även fast jag kopplat ur batteriet. Så när jag inte fick löst det med högra kabelstammarna så bytte jag även vänstra exkl. antenn till radion. När även detta inte hjälpte gav jag nästa upp. Boka servicetid men kunde ändå inte släppa det helt utan gick igenom säkringarna igen och såg då att 59.an pajat igen. Därefter var jag tvungen att sätta i nyckeln i bilen en gång innan fjärren fungerade. Känns som sagt lite osannolikt att både antennförstärkare och kablarna gått av ungefär samtidigt men bevisligen har detta skett. Jag kan varmt rekommendera att köpa: Länk Ett väl förberett kit som gjorde det enormt enkelt att byta. Jag beställde måndag morgon och hade det levererat till dörren onsdag lunchtid! Är det någon som behöver höger kabelstammar: Länk Och eller "vänster antenn- och spolarvätsk-kabelstam": Länk Så säljer jag det för en billig penning. |
|
|
@Baldboy "Nån som vet specifikt vilken kabel som ger signal till fjärrlåset ?" Ja, på den vänstra sidan av antennförstärkaren (se pdf sid 14, bild på förstärkaren) Länk Där finns en bred kontakt med fyra små kablar. Jord, 5v, 12v och en kabel som sänder digital signal. |
|
| fille76 jag ger dej en kyss haha. Bara för du skrev det om säkring 59 gick jag ut och kollade det igen och visst var den bränd. Bytte och gjorde som du skrev att jag satte i nyckeln efter och VOILA!! äntligen!!! | |
|
Baldboy Härligt att höra! Visst är det gött när man äntligen får fjärrlåset att fungera!!! :-D |
|
| Bra jobbat! Tacksamt att ni återkopplat så man kan få stöd den dag det behövs. Är ju bara en tidsfråga..:) | |
|
Sitter i samma båt som er!, Kan dessa fel även påverka att navin har "svårt" att starta ibland?..känns som att den startar lättare om man har aux påslaget. Fråga: Den såkallade coax kabeln..finns den där även om man inte har TV?..är den till navi? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gör just nu mitt första byte av kabelstammar på en E61. Står ytterligare 2 st på kö. Började med centrallåsfunktionen dvs kablarna till antennförstärkaren. YES centrallås funkar igen. Alla kablar var nästan av på högra sidan på bägge härvor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vet någon om det krävs någon programmering/initiering av nycklarna efter lagning av kabelstammen ? | |
| Ingeninitiering på min e61 iaf. | |
| tack för ditt svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.