AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
129.437

kablar till baklucka E61 finns repkit?

Sida 5 av 12
Visa användare
97
Viktor_89
525iA Touring -04
518i -87
840cia individual -93
325 kompressor -93
Hej jag undrar om jag också har kabelbrott ?

det ända som inte fungarar på min baklucka är centrallåset på nyckeln, även stolsminnet och andra minnen försvinner,dock inte klocka och radio o sånt.
när man öppnar luckan och har igång radion så försvinner motagningen och kommer tillbaka när man stänger igen.
Jag har haft isär spoilern på glasluckan och hittade ingen fukt och det såg ut som att antennmotagaren har blivit utbytt och limmad/siliconad.
så vad tror ni kan det vara någon/några kablar som har gått av ?
Hej,

Jag tänkte hjälpa grannen och fixa detta på hans E61:a från 2009. Det är nummerskyltsbelysning och dimljus bak som verkar ha gett sig. Jag tolkar det jag läst i tråden som att det är den högra kabelstammen som då gett sig, jag såg även någon bild på 9 st kablar i den, kan det stämma?

Vad är det för kabelarea för dessa kablar, jag lyckas inte läsa in det någonstanns. Länken till Elfa visar ju på flera olika kablar med olika area.

Tacksam för hjälp angående kabelvalet.

Mvh
Martin
eF
900
eFx
520d Touring -09
Köpte kablar från Länk fick hem igår. Verkar tidskrävande att byta men egentligen inte speciellt svårt. Återkommer med hur det gick!

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Länk ska det vara..

/eFx
Tr
50
Trex
525i-M Touring -03
520d xDrive Touring -14
Jag har dessa kabelsatser för både vä- å högersida om någon är intresserad?! Orkade inte felsöka å mer så vi bytte bil istället. Lägg ett bud.

Carpe diem
Gott att se att det finns riktiga repsatser och att de verkar riktigt utförda enligt de diskussioner vi hade tidigare: Skarvarna skall ligga en god bit från den rörliga delen på kabelstammen, ingen tejp runt kabelstammen som det brukar vara på originalkablagen osv.
Man ser ibland förslag på lösningar där man rekommenderar lödning, ibland till och med direkt där kablarna är av osv... Fy och usch!

FP
Nu har jag handlat kablar iallafall. Blev nedanstående i 0,5, 0,75, 1,5, 2,5mm. Behövs det 4mm får jag ta vanlig plastkabel för nu.

Länk

Kapar av dom långt från där de går av och klämmer med crimptång.
Inte helt optimalt med de mjuka fintrådiga kablarna vid frekvent böjning, tyvärr. Men viktigt att skarvarna hamnar där kablaget ligger stilla.

FP
thekinglives
Såg seriöst ut...
Stämmer färgkoderna på kablaget 100%?
Det tog ett 3-4 timmar men resultatet blev bra. Bytte båda stammarna på högersidan. Fem kablar var helt av och några var väldigt nära.

Tips för de som skall byta. Det går åt överlägset mest av 0,5 och 0,75mm kabel. Lite 1,5 och 2,5mm.

I varje kabelstam finns det en kabelfärg som används två gånger, lite meckigt. En brun i den ena och en grå/gul i den andra.

Vi beslutade oss för att löda på lucksidan (långt från där de blir böjda), och klämma inne i taket. Det funkade smidigt.

Tänk på att inte stänga ruta eller lucka när du klippt kablarna :) Vi klarade oss faktiskt men det kunde hänt...

/Martin
eF
900
eFx
520d Touring -09
Bytte kablarna idag med hjälp av lagningskit från Sencom. Ganska smidigt och inget problem att byta ut kablarna själv (bortsett från att det var tidskrävande..), tyvärr inte färgmatchande kablar från Sencom men det spelade inte speciellt stor roll när man väl skulle skarva.

Många kablar var av i högra stammen, nästan alla andra var på väg att gå av. På vänster sida var det bara kabeln till bakrutevärmen som var av, dom andra var till synes hela.

Apropå vänster sida.. kabeln till bakrutevärmen hade smält ett hål i spolarvätskeslangen och kabeln var helt ärgad. Verkar ju rent av livsfarligt!? Måste finnas en eller två E61or som börjat brinna på grund av detta kan man tro?

/eFx
el
45
elzza
Bmw 530xd Touring 2008
Martin198
Du säger att det finns 2 likadana kablar I varje kabelstam.
Hur ska man veta vem som är vem då när man ska skarva?
Hur har ni andra gjort?

Tänkte försöka byta nästa helg nu när man har fått varningar för lampfel :(
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Någon som känner till vad de olika färgkoderna på alla kablarna har för funktion.
På vänster sida i min bil finns tre kablar med samma färg. Inte lätt att koppla rätt således.
Borde väl finnas en översikt någonstans på nätet. Men jag hittar ingen. Tänkte att någon av er andra E61 ägare kanske har råkat ut för samma och fått koll på färgerna.

Tacksam för hjälp.
Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
eFx

Min defroster till bakrutan fungerar inte, samt att spolningen har lagt av.
Om jag förstod dig rätt så sitter den kabel och slangen på vänster sida?

Allt annat fungerar än. Men då har jag bytt en gång på garanti! Bilen var då lite drygt 3 år. Då höll tydligen den "nya" kabelsatsen ungefär lika länge för nu är det dags igen.

Är det någon som vet om detta problem är löst på F11?

== Åker bil och KÖR MC! ==
el
45
elzza
Bmw 530xd Touring 2008
Ladda upp bilden på forumbilder.se sen lägg du in länken här :)
da
25
davve530
530i -06
Fan va smart.

Länk

Det här är en av dom fyra stammarna. ska bli kul att se hur allt ser ut när jag river och gör om det på fredag..
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Någon som vet vilken sida antenn kabel går? Har dålig radio mottagning
Inget fukt i radio förstärkaren i vingen
Någon som vet vad det kan vara?
Mvh
da
25
davve530
530i -06
den går på vänster sida tsm med jorden för för bakrutevärmaren och spolarvätskan.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok tack är den bara att skarva? Och vad är det för kabel?

Mvh
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Jag har hört talas om att vissa haft dessa symptomen då förstärkaren blivit strömlös till följd av kabelbrott också. Men även jag är nyfiken om radion har någon special antennkabel innan jag river ner det.

Någon som vet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.