|
Sida 4 av 12
|
|
|---|---|
|
Hej Niklas100. Om du tittar en bit upp på sid 3 här så finner du länk till billigare köp av repkablar, än på bmw Sverige. ET |
|
| Hej etl jag hittade ingen som skickade till Sverige bara inom de tänkte om det fanns nån svensk återförsäljare | |
|
Titta på detta! Länk |
|
|
Det var nog den dyraste 12 ledade kabelen jag har sett. För dom pengarna så får man säkert en 25 meters rulle på Elfa. Köp lösa skarvar och kabel på metervara så har man säkert allt för under 150 kr. Mvh. Richard |
|
|
Hej. Nu går det inte att stänga stora luckan och inte att öppna lilla luckan. Kabelskiten gick nog av när jag öppnade stora luckan och då låstes allt i befintligt skick. Nu måste jag som bekant ha upp glasluckan för att få bort de skruvar som sitter där, som håller inredningens nedre del. Tacksam om någon ser detta och kan ge mig tips på hur jag öppnar glasluckan innifrån. Tycks minnas att jag sett det i någon tråd här och ska söka men schysst om någon kan svara direkt. /ET ET |
|
|
Efla är också skitdyra. Går att få gratisprover på kabel som är finkardelig silikon som kommer hålla längre än bilen. Bara att leta upp en lämplig leverantör inom industrin. |
|
|
Hej. I torsdags kunde jag inte stänga bagageluckan, den sög inte in och låste sig så vid varje gupp ville den gunga upp. Testade då att öppna glasluckan men det gick inte. I går kväll tog jag bort inredningen och såg hur elen gick. Den där länken med bilder och engelsk text tror jag missar en del då vänster yttre knappast kan ha med funktionerna i glaset. Vad jag ser så matar den båda låsmotorerna, den övre och den nedre. När jag mäter strömmen i dessa två kontakter så finner jag att vit-brun inte har något liv, varken mot de andra i samma kontakt eller mot jordning. Är inget proffs på detta, men tycker att detta verkar som att problemet finns här. Har öppnat och skalat bort tejpen på båda ytterkanalerna. Har skalat förbi böjningen in mot taket där de borde gå av men hittar inga skador. Provar att dra i trådarna och ingen släpper. Är det någon här som kan säga att det är den vit-bruna som gör att låsen inte fungerar? Vill inte börja kapa kablar om det inte är detta fel. Känns skumt att båda kablarna har pajat typ samtidigt. Det går totalt ut tre vit-bruna från bilen. Har inte sökt reda på var den tredje går. Min defroster har inte fungerat på flera år men det är en av de innre kanalerna. Litar inte riktigt på engelsmannen, men han verkar i alla fall träffa rätt när det gäller kanal för regskylten. Not bad. Hoppas någon vet vilka kablar som går till låsen som sitter i stora luckan. Hur fungerar egentligen knappen på glasluckan, är det typ en sändare till motorn som öppnar låset? Om så, så kan det vara där det är fel, men varför inget liv i vit-bruna till motorerna? När det gäller kabel vid skarvning så tänkte jag köra med Kjell & Co grejor. 4 meter för ca 50 spänn är försumbart i ett sådant här sammanhang. Svordommars bmw som inte kan fixa så att detta blir lättare att byta. Utrymmet i hålet för högtalaren är inte stort och själv får jag inte bort den förbannade blåkontakten från högtalaren. Kan någon tipsa om detta, hur man får bort den kontakten? ET |
|
|
Några kompletteringar till den 10 sidiga pdf filen med bra instruktioner efter att just ha reparerat min BMW E61 2008. Kabelhärvan längst till höger verkar vara särskilt drabbad. I mitt fall var 2 trådar helt av och 5 var på väg. Totalt 10 trådar med följande funktioner som påverkas: Dimljus bak höger Backljus höger Baklampa höger (den som sitter i bakluckan) Nummerskyltbelysning höger Nummerskyltbelysning vänster Lucköppningsströmbrytare (för den nedre, stora luckan) Låsöppninsmotor(?) Kabelskadorna kan man inte se förän man har kapat och dragit in den kapade delen till högtalarhålet. Där får man ha en del tålamod när man jobbar. Jag gjorde ett snitt i gummibälgen för att där dra ut den skadade stumpen och dra in den nya kabeln. Själva skarvningen och en extra slinga ligger alltså utanför gummibälgen i mitt fall. |
|
|
Tyvärr funkar det inte så bra med finkardelig kabel när den utsätts för mycket böjning och rörelse. Enda anledning till mjuka och finkardeliga kablar är när den skall vara mjuk att hantera, i labbkablar osv, silikon är aktuellt vid låga eller höga temperaturer men ger tyvärr dåligt mekaniskt skydd. De fina kardelerna gör att friktionen inne i ledaren dessa ökar och slitaget ger tyvärr, tvärt emot vad man kan tro, kort livslängd. Tricket med långlivade kablar i rörelse är att ha rätt material i både ledare och isolering, kolla t.ex i robotkablar inom industrin som rör sig hela dagarna, de är inte speciellt fintrådiga eller mjuka att hantera. Jag har gjort en beskrivning tidigare på kablagerenovering generellt, bör gå att söka fram. Kortfattat: Frestas inte att skarva ute i de rörliga delarna, klipp bort så att skarvstyckena blir helt stilla och fixerade. Absolut ingen lödning i kablagen, tennet dras in i kardelerna och gör kablaget sprött och kortlivat vid vibrationer osv. Det är kontaktpressning (crimpning) som gäller antingen med isolerade hylsor eller oisolerade tillsammans med en kort bit krympslang. Slutligen, knepet som ger lång livslängd, och som är orsaken till att biltillverkarnas kablage går sönder i förtid, är att aldrig tejpa eller tvinna ihop kabelstammar som skall passera vid luckor, i rörelse osv. De enskilda ledarna skall ligga löst inne i skyddsslangen, gärna med lite friktionsdämpning i form av talk eller speciell smörja, men inte vanlig olja som ofta påverkar isoleringen. FP |
|
| Hatten av! | |
|
Dags att ta tag i problemet....har ingen bakrutevärme och klocka/datum nollställs oftast när bagageluckan öppnats. Har även felmeddelande om Trailer tow bar electrics, är det någon som vet om det kan vara relaterat till kabelbrott i gångjärnen? Dragkroken fungera att fälla ut/in utan problem. Beställde kablar från Sencom i Tyskland men blir lite osäker när det finns dubbla kablar i samma dimension och färg. Hur ska jag jag veta att det är rätt tråd jag skarvar eller spelar det ingen roll? Det är dubbla gula tunna och tror att det va dubbla grå också. Tacksam för råd, tips å förslag! Trex |
|
|
Dags för andra bytet? Börjar misstänka att jag har brott på kabel stammen då jag senaste veckan fått div skumma elfel som att bak belysningen till släpet ej fungerat, instrument belysningen har ökat/sänkt intensiteten och nu senast att fläkten drog igång när jag öppnade bakluckan. Stängdes av då jag startade och sedan stängde av motorn. Bilen är tillverkade 09 2009 och fick ny kabelstam i oktober 2011. Hade tänkt ha denna bil länge men blir ju drygt att åtgärda div fel med en periodicitet på 24-36 månader. Bilen har fått övriga "barnsjukdomar" åtgärdade som kompressor till nivåreglering, Webaston utbytt samt bakluckan omlackad pga rost två ggr. Allt åtgärdat på BMW-verkstad. Jag antar att det är 24 månaders garanti på verkstads jobben? |
|
| Hade dessa problem på mina bägge E61-or men nu har det varit problemfritt i snart 3 år. Lösningen -jag bytte till en Audi. | |
|
Ja det är verkligen skrämmande hur illa ställt det är med kvaliten på nyare BMW och hur lite ansvar BMW tar för sina missar. Todde |
|
|
Håller med Todde, jag tror man tappar mer försäljning än man kan ana på detta. E60/61-serien var ett bottennapp. Samtidigt kan jag bara prata gott om den BMW 118d som min fru tog ut ny för 3 år sedan. Den har rullat helt problemfritt och sköter sig exemplariskt. |
|
|
Precis bytt in rosthögen E39 -03 mot en -06 525 E61 och hoppades på några problemfria år. Men det visade sig vara fel på den vid leverans. Så nu får jag pyssla med det mest hela sommaren. Ljusmodulproblem, kabelstammen vid bagageluckan och läckage vid givaren på oljesumpen. Som tur var så hade jag min favoritverkstad till att kolla upp detta så jag slipper betala första omgången av lagningar. Har kört BMW i 30 år och nu som först börjat röra mig i det nyare skiktet och man blir mörkrädd över hur illa ställt det är. 20.000:- kostade det mig att se till att E39 inte rostade upp, och naturligtvis lite vanliga rep som ljusmodul och stag hit och dit. Todde |
|
| Efter två E61or och söndriga kablar kommer jag aldrig mer köpa denna modell. Fantastisk trevlig bil och rymlig, men detta problem är allvarligt. Sen att man får kalla handen av BMW Sverige gör ju inte saken bättre. | |
|
Vi kanske kan samla in lite namn och skicka till som för att visa hur stort problemet är... 😁 Todde |
|
| Har kört 40.000 mil totalt sett i en E60 och en E61, utan några rep utöver vanlig service. Fixade kablarna bak innan de gick sönder. | |
|
Det finns ju alltid undantag 😊 men trevligt att höra ändå. Todde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.