AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
129.447

kablar till baklucka E61 finns repkit?

Sida 3 av 12
Poppar glasrutan upp är det fukt i microbrytaren. Bytte på min förra E61a. Brytare + jobb 900:-

ET
112
ETL
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej.

Själv så har jag ingen värme i bakrutan och intervallreglaget på höger rattspak har nog aldrig fungerat sedan jag köpte bilen för snart fyra år sedan. Bakrutetorkaren fungerar ändå men går bara på långt intervall mellan svepningarna. Kan tycka att även den ska gå att reglera på något sätt.

Jag undrar nu om kabelbiten går att byta ut genom att den har löstagbara kontakter bakom plasten i bagageluckan och ovanför högtalaren i bakluckan?

Om det går att köpa en utbytesbit av denna kabel så skulle jag vilja var jag kan få tag i den. Sen undrar jag hur svårt det är att få ut och få in kabeln på sträckan mellan gångjärnet och högtalarhålet. Det borde väl inte vara något i vägen där? Å andra sidan kan man kanske med fördel använda sig av snöre för att få den nya kabeln rätt.

Trist att jag inte kunde hitta någon youtubefilm som visar bytet av denna kabelbit. Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunde svara på mina frågor.

ET
Jag sålde min E61-a för ett år sedan och kör numera annat fabrikat, just beroende på detta, och andra, fel. Har kört olika BMW i mer än 10 år men jag fick nog. Däremot har jag kvar bevakningen på denna tråd och blir ledsen då jag ser alla med kablageproblem på sina bakluckor. Min granne, som har en E61-08 fick sin kabelstam utbytt för dyra pengar för ett par veckor sedan. Jag tycker det är skandal att inte BMW själva tar tag i detta problem och ersätter de drabbade.
Undrar hur många BMW-ägare som byter märke?
ET
112
ETL
Ja, det är trist med dessa typfel som dessutom är både dyra och väl enkla att undvika/hantera på ett bättre sätt än bmw gör nu.

I vintras la nivåkompressorn av helt och mina kontakter med Bmw Sverige gav ingenting, riktigt trist och jag la ner en hel del tid på detta som beror på en kass insugningslang samt att även om du servar bilen på märkesverkstad så kollar de inte upp denna slang alls utan väntar tills det är dags för byte, kaching. Slutade med att jag tackade representanten för bmw Sverige för deras ovilja för det gör ju att BMW:s bilar tillhör de som rasar mest i pris de första 3 åren. Detta är min första bmw och jag tänker mig att prova en till då jag och frugan gillar komfortstolarna, körkänslan och fyrhjulsdriften.

Nu vet jag att det finns att köpa repsatser av återförsäljaren för 1000 kr sidan samt att de tar 3 500 per sida om jag låter det fixa allt. Idotiskt att bmw inte har fixat kopplingar inne i skuffen utan man måste klippa av de befintliga och antingen tvinna eller löda ihop de nya med de gamla. Hmm, hobbybygge känns det som. Men jag kan spara 5000 om jag gör det själv så nu ska jag försöka samla på mig så mycket information som möjligt innan jag sätter igång med att byta. Jag tänkte tvinna istället för löda då jag inte är expert på det senare. Sen får jag fundera på hur jag får bort all plast på insidan luckan då repsatsen bra nog inkluderar allt ända fram till respektive kontakt. Hmm, sitter vänster sidas kabel under vänster högalare och högers under höger högtalare?

Tacksam för tips och bilder på hur andra gjort när de bytt.

/ET

ET
Man kan ju hoppas att någon person, anställd i någon beslutande funktion inom BMW, läser dessa inlägg och kan föra det vidare till tyska BMW så att dom inser att det faktiskt finns missnöjda kunder någonstans därute.
Bilarna är alldeles utmärkta körmaskiner men då tillförlitligheten är så dålig som den är valde i alla fall jag ett tråkigare tyskt prestigemärke som dock fungerar klanderfritt.
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Ngn som kan rekommendera bil-elektriker/verkstad i södra Skåne som kan ta sig an och skarva in nya kablar?
65
47
6500rpm
BMW 550iA Touring -06 Porsche 996 Carrera -01
Jag undrar detsamma för Stockholmsregionen?

Tips på bra bilelektriker eller firma där man kan lämna in bilen för kabelrep.

Har också för mig att jag läste om någon på forumet som erbjöd sig att hjälpa till, hittar inte tråden nu dock. Självklart så betalar jag isf för hjälpen.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
problemet är känt även i Tyskland
annars skulle inte dessa finnas att köpa

Länk

ET
112
ETL
Tackar för länken Nachtjäger. Ser att de kostar mindre än hälften än vad auktoriserad återförsäljare här i Sverige vill ha. Frågan är om det är ungefär samma kvalitet?

Om man nu måste/vill ta loss alla kablarna så måste man vad jag har hört ta bort gångjärnet på vindruteluckan. stämmer detta och i så fall har gångjärnen till denna lucka någon fjäderbelastning? Tycker själv att luckan går lika trögt upp som ner, vilket jag tolkar som att det bara är ett trögt gångjärn som inte kommer att sticka iväg om det blir fritt.

Tacksam för svar och tips på vad man ska tänka på tas tacksamt emot.

ET
ka
38
kanonen
530xdT -07
Gångjärnen till glasrutan är i allra högsta grad dämpade. Jag gjorde själv tabben att skruva av det vänstra med rutan nere, small till ganska bra..
Lyckligtvis var det endast antennkabeln till radion som flög ur antennförstärkaren. Men man stod ju och undrade vad tusan man höll på med egentligen..
ET
112
ETL
Tackar kanonen. Såg i början av denna tråd att gångjärnen är typ fjädrade. Antar då att man ska ha luckan öppen när man skruvar av gångjärnet?

En annan fråga jag har är hur man tar bort inredningen till bakluckan, den tjocka plasten runt rutans överkant och sidor? De nedre delarna verkar gå att skruva bort. Ska man börja med att skruva bort nederdelen för att sedan se hur man tar bort plasten runt själva rutan?

ET
ni
520
niklas100
520d 2008
Någon borde göra ett mektips på detta behöver även byta mitt kablage har fått felkod på nrskyltsbel som slocknar när man öppnar luckan samt höger inre bakljus då är frågan vilken sida går dessa på
Här har ni * fixing tailgate wiring problems* E61

Länk
65
47
6500rpm
Den länken funkar inte.

Här är en annan länk till samma(?) PDF: Länk
65
47
6500rpm
Skit! Den funkade inte heller om man inte är medlem och inloggad... sorry.
65
47
6500rpm
Det är dock gratis att bli medlem, guiden är på 10 sidor med mycket bilder så är någon intresserad kan det vara värt att registrera sig...
Här kommer en fungerande länk...

Länk

ni
520
niklas100
520d 2008
Uppdatering nu går inte luckan att öppna längre vilken sida går till luckan nrskyltsbel samt höger bakljus ?
Det står ju i länken ovanför din post.
ni
520
niklas100
520d 2008
Har bara mobilen och kunde inte klippa o klistra in länken för att komma in
Så om nån har koll så hade jag varit tacksam och om nån vet vart man kan köpa kabelsats förutom BMW då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.