AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
129.429

kablar till baklucka E61 finns repkit?

Sida 2 av 12
Jag håller med dig Hubbe325 att det är skamligt, ett problem som är så välkänt men som BMW ändå inte erkänner. Jag har löst problemet genom att sälja min BMW och kör nu istället ett annat märke, bakluckeproblemet hade jag kunnat leva med om det inte vore för alla andra småproblem.
Om vi alla skulle göra likadant skulle det innebära att andrahandsvärdet på dessa bilar rasar och förr eller senare borde även Svenska BMW och moderbolaget inse att något är tokigt.

Jag har haft 2 st E60/61 och drar slutsatsen att det inte är deras mest lyckade modell. Vi har dock en 1-serie i familjen som fungerar alldeles utmärkt.
Kom ihåg att det tar längre tid att bygga upp ett förtroende än att rasera det.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
h"#¤%&e...

värmen till bakrutan är borta....
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har läst en del trådar om detta problem och vissa inlägg tyder på att alla E61 kommer att drabbas för eller senare, och även gällande andra touringmodeller så verkar problemet vara mer eller mindra utspritt. Med tanke på detta borde det ju finnas en marknad för bilelektriker att annonsera om detta, jag menar tar bmw ett antal tusenlappar för att laga så lär väl en vanlig bilelektriker kanske kunna lägga sig på halva priset eller nåt och tjäna en hacka. Undrar när första blocket-annonsen om "kabelfix"kommer?

Mvh Martin
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
samma här. min bakrutedefroster funkar inte längre. Säkringen är okej. Bilen ska in till BMW på måndag. Det är en s.k. Premium Selection-bil med garanti kvar. Det ska bli intressant att se hur dom handskas med detta.

Vad tror ni?
Al
17
Altair
520i Touring -08
Om man nu lagar det så verkar det ju som om det håller i princip 3-4 år och så kommer det tillbaka igen eftersom man då slitit ut kablarna igen. Finns det annan kabel att montera som dels får plats och håller bättre?

Kahn-d: Exakt, det vore inte svårt att försörja sig på det ;-)

Sätter BMW dit samma sorts kabel igen när de fixar det?

Jag kommer personligen använda shoppingluckan istället så mycket det går tills jag kommit på en bra lösning. Mikrobrytaren kostar typ bara 300kr på BMW så den är inte så farlig att byta.
Jag tror inte du slipper problemet genom att använda enbart shopping (glas) luckan. Även då böjs kablaget fram och tillbaka.
Samtidigt blir det en sorts feltänk om man har en kombibil där man inte törs använda bakluckan -det är ju den stora vitsen med att man skaffat just en kombi.
Detta kabelproblem kan inte vara ett problem bara i Sverige, även fast det är vanligare i kallt klimat. Om man på något sätt kunde mobilisera den stora skaran av BMW E61-ägare i europa så tror jag man kunde få BMW att krypa till korset. Ett bra sätt kunde vara att låta pressen få nys om det, t.ex Aftonbladet motor eller Teknikens värld.
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Har nyss köpt en E61:a av årsmodell 09. Blir ju helt nojjig när man läser om dessa problem. Varje gång jag öppnar luckan nu så tänker jag på att snart går väl kablarna av :)
Ingen som vet om BMW gjort några förbättringar med åren? Någon med de senaste årsmodellerna som fått kabelproblem? typ 09-10.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
08 och nyligen bytt
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Slits det mindre om man har elektrisk öppning/stängning av bakluckan tror Ni ? Inga problem här än. LCI -07.
ez
190
ez_ric
japp, då har man hört från BMW. kabelstammen av på höger sida. vilka kablar ska man köpa om man vill skarva själv? några bra länkar tack?
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
ez-ric:

jag tolkar ditt inlägg som att du tänker repa detta själv?
garantin var alltså inte värt nåt?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
IGUS kabel är nog det bästa man kan ha där..den håller granterat.
Den som är duktig kan nog snacka sig till ett prov.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
För de tunna (oskärmade) signalkablarna: Länk

För värmerutan: Länk

Mvh
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Dom kablarna från elfa är säkert helt ok men noterade att "minimum "bending radius flexig=15*D" men visst, konstruktionen är ju fel så det blir svårt att hitta en kabel som klarar typ 2XD .
IGUS klarar det nog nästan men jag tror dom kablarna från Elfa duger till en E61.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Sim: Det verkar så. Jag har inte haft några problem med mina två E61 och de har båda haft el-lucka.

I Danderyd där jag servar mina BMW har de inte bytt på någon med el-lucka vad de kunde minnas. Kan vara att det är längre kablar i det kablaget eller att den inte öppnar lika högt och då inte sträcker dem. Då de inte bytt på någon med el-lucka har de inte kunnat se om det skiljer något fysiskt.
ez
190
ez_ric
nu har jag hämtat ut min bil från Bavaria Solna. Jag är mycket nöjd måste jag säga...

Mitt enda fel var alltså att bakrutedefrostern inte fungerade. Det är en Premium-selection bil vars garanti/försäkring går ut om några dagar.

Bavaria ansökte om att få byta ut både höger och vänster kabelstam hos IF som jag förstått står för Premium Selection-garatin/försäkringen. Dom varnade mig om att det nästan aldrig går igenom då det anses som en förslitningsskada och BWM själva vägrar erkänna problemet då det inte existerar i Tyskland pga att dom inte har samma kyla som vi.

MEN! IF godkände ansökan och nu har jag två nya frächa kabelstammar i bakluckan. Det skulle gått på närmare 12 000 kr hos Bavaria annars. Skulle dock gjort det själv om inte garantin täckte det.

Utöver det så gjordes jobbet snabbt och när jag fick tillbaka bilen var den nytvättad och dom hade även polerat bort några repor på mitt tak!

En riktigt positiv upplevelse av BMW Bavaria Solna alltså.

Det som känns surt är att det säkert kommer behövas göras igen om 4-5 år (min bil togs ut i början av 2008 och har rullat ca 7500 mil). Sådana här saker och andra typ-fel, så som nivåregleringen tex, gör att jag tvekar på att det blir en F11 när det är dags att byta ut E61:an. Trist!

Th
9
Theodad
525 dA Touring -08 e61 LCI
Mors! Jag har en -08 med ellucka där bakrutevärmen slutat fungera samt att vänstra regskyltslampan inte lyser. Så det är nog samma usla konstruktion på elluckan också.

Tänkte dock prova att byta lampa först, innan jag river loss allt för att skarva kablar. Jag hittar däremot inte vilken typ av lampa jag ska inhandla. Någon som vet?
Visa användare
24
zaxi
520d Touring -09 LCI
Kawasaki zxr 750 -89
Kawasaki z1300 -80
Kawasaki z1300 -83
HD Långgaffel -76
Harley Davidson StreetGlide -10
BMW 318 Cab -98
Hepp, nu har det hänt. Men frågan som man ställer sig, kabelstam eller mikrobrytarn.

Varje gång jag startar bilen, poppar glasluckan upp. Dock kan jag inte öppna den utifrån. Fjärrkontrollen (larmet/C-lås) funkar som det skall, bromljusen funkar, skyltbelysning funkar, bakrutetorkaren funkar. Därimot vet jag inte om eluppvärmning bakrutan funkar. Har inte fått tillfälle att test det. Låter som midre jobb med mikrobrytaren. Skall slå en signal till Molins imorgon. Om den "bara" kostar 300 så är det ju inte hela världen.

Samtidigt såg jag inlägg om dragkroken. Känner att det kanske är läge för en...hmm..Skoda (!?).

Poppar glasrutan upp är det fukt i microbrytaren. Bytte på min förra E61a. Brytare + jobb 900:-

Poppar glasrutan upp är det fukt i microbrytaren. Bytte på min förra E61a. Brytare + jobb 900:-

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.