|
Sida 11 av 12
|
|
|---|---|
| Är det någon som vet om det går separata kablar till höger resp vänster nummerskyltsbelysning? Min vänstra har varnat till och från under ca 1 år, för att nu ha slocknat helt. Gissar att det är dessa kablar som är nötta, men har aldrig sett någon förteckning där både höger och vänster är listade. Tänkte att om dom delar på kabel vid dessa gångjärn så kanske det är något annat fel... | |
|
De kablar som går till nummerskyltsbelysningen går på höger sida i den skenan längst ut. De traskar ner längs bagageluckan och det är två st identiska Gul/grå. Jord till hela belysningspaketet är endast en kabel och den delas med alla lampor på höger sida i bagaget. Se bild nedan Länk |
|
| Tack så mycket! Då är det ju förmodligen +kabeln till den trasiga lampan som har gått av helt nu. | |
|
Jag har nu lagt repstasen på tradera om någon är intresserad. Länk |
|
| Tack för hjälpen, SnaBel@! Ska ta tag i det där så fort tillfälle ges. | |
| Jag bytte kablar och nu funkar det mesta, inte bakruteöppningen dock. MEN när jag rev ut och skarvade ihop den högra sidans högra kabelstam var det tretton ledare nere i bakluckan men bara tio ledare däruppe vid högtalarna. Tre ledare jag inte kunde ansluta. En var brun så det var ju jord men de två andra, en tunn röd med tunn gul rand och en tunn grå kabel. Någon som vet vad de gör och vad jag ska göra? Jorda dem? | |
|
Vill börja med att tacka alla för ett utmärkt forum, det finns så mycket bra information. Trots all sökbar info om kablar till bakluckan och antennförstärkaren har jag en fråga: Har ni en viss värmeutveckling vid antennförstärkaren? Min kan smälta lite is och snö när tempen pendlar runt nollan. Kolla bilden på länken, känns det bekant? Länk Mitt problem är: Jag har en strömtjyv, bilen varnar ofta om increased eller high battery discharge, klockan nollställs, radion kan slumpmässigt vara på när tändningen slås på, fjärrlåset fungerar inte när bilen går djupt i sömn, etcetera, allt "normalt" som systemet gör när spänningen blir låg. Jag har bytt till Semcon-kablar på höger sida, men ännu inte på vänster sida. Allt fungerar utom bakrutevärme som kan komma att fungera när jag byter på vänster sida. Antennförstärkaren får matning med 12 respektive 5 volt och är torr och lödningarna ser bra ut. Den enda felkod jag hittar med Carly är ...open circuit i ACn, vilket verkar vara irrelevant. Jag underhållsladdar det relativt nya batteriet emellanåt, men då somnar inte bilen så djupt, strömtjyven är aktiv och det går inte att ladda fullt trots flera dygn. Om jag är ensam om värmeutvecklingen så siktar jag på att byta antennförstärkaren. Kommentarer? |
|
| Varför inte börja med att byta på vänster sida? Eller kolla med att plocka ut säkringen till den krets där antennförstärkaren ingår och kolla om batteriet fortsätter laddas ur? | |
|
Tack, bra svar. Jag sökte säkring till antennförstärkaren genom att tolka listan med symboler, hitta tips i det här fina forumet, men därefter helt enkelt dra en säkring i taget och testa att låsa/låsa upp. Det var ingen säkring i bagageutrymmet, men säkring 18 i handskfacket verkar vara väldigt generell och matar bland annat fjärrlåset och då antagligen även antennförstärkaren. (Den matar även kombiinstrument och radio). Jag testar nu att ladda batteriet och se om det kan bli fullt, så vet jag om strömtjyven styrs av säkring 18. (Kabelbyte på vänstersidan får invänta varmare väderlek) |
|
|
Fast å andra sidan, om snön smälts bort sådär på taket så är det definitivt något fel i antennförstärkaren och de andra grejerna i boxen. Men det kan ju vara en följd av kabelbrottet, som du förmodligen har på vänstra sidan. |
|
|
Hoppas att det är ok att jag bumpar denna gamla tråd, har en E61 med lite strul när det gäller defroster på bakruta samt att det är väldigt dålig mottagning när jag är ute och kör, funkar bra inne i stockholm , men när jag är en mil utanför stan så är det väldigt dålig motaggning - knastrar även på de starkaste kanalerna (då tänker jag på p1/p2/p3..). Har kollar säkringar 54 och 59 och de ser hela ut, är det något mer man borde kolla över innan jag börjar leta vidare? Min tanke just nu är att jag i första hand ska skruva ned så att jag kommer åt och mäta på antennförstärkaren om den har rätt spänning. avseende värmen vet jag inte riktigt om det går att mäta spänningen på själva värmeelementet - någon som har tips? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Antingen är jordkabeln till rutvärmen av och antennkabeln skadad på det vänstra inre gångjärnet de går i samma gångjärn som spolarslangen som bruka smälta när det blir för få kardeler och värmen stiger i kablen pga detta. Även spänningskabeln kan vara av i det högre inre gångjärnet för rutvärmen.. och så vidare. Antennförstärkaren brukar även mögla pga att fukt går in under vingen och locket är en leksak utan rejäl tätning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Pancho.... Eller någon annan... Kommer du ihåg vilka kablar du köpte på elfa till bagageluckans kablage på e61...? |
|
|
Hej. Plockar upp en gammal känd skada för E61 modellerna. Jag står nu med trasiga/spruckna kablar i båda gångjärnen till bakluckan. Centrallås funkar inte 3-blink funkar inte Belysning nummerplåt funkar inte Radio funkar inte. Shoppingluckan går inte att öppna Torkare bak går inte tillbaka till startläge utan stannar en bit upp på rutan Jag undrar nu ifall det finns någon bilelektriker som kan hjälpa mig med detta. Antingen göra jobbet åt mig mot betalning Eller guida mig med vad jag skall köpa samt vilka kablar som går vart. Tack på förhand //Marcus |
|
|
Sencom i Tyskland har kabelsatser och instruktionsvideo Jag har själv gjort det. Skaffa en bra kabelkontaktklämtång bara |
|
| Jag köpte samtliga kablar för både vänster och höger sida samt för radion från Sencom i Tyskland. Kablarna var verkligen mycket mjuka och följsamma. Jag lät sedan min lokala elektriker som gjort denna reparation många gånger byta. Han var mycket nöjd med kabelkitet men tyckte att hans egna skarvhylsor hade bättre kvalitet. | |
|
Vad kostade kittet från Semcon och hur mycket ville elektrikern ha för jobbet? |
|
|
cmagnuse, Var hittade du denna lokala elektriker och vad kostade jobbet när du själv köpt kablarna. Jag har precis fått mina kablar från Sencom. Nu återstår bara jobbet. |
|
|
Hej Jag har just kopplat in ny kabelstam höger bak bara för att testa. Det mesta verkar funka, men har fått upp felmeddelande på DSC/XDrive. Den kan väl knappast ha något med höger kabelstam i bakluckan att göra? Jag hade nämligen missat att märka två identiska kablar - två stycken grå-gula - så jag fick helt enkelt chansa. Gissade på grund av ett inlägg i tråden att det är nummerskyltbelysning. Är det någon som vet? |
|
| DSC/XDrive-felet är en sån där typisk grej som brukar dyka upp om du har haft batteriet bortkopplat en stund. Försvinner troligen om du gör fullt rattutslag vänster + höger. Kablarna kan jag tyvärr inte hjälpa dig med då min E61 än så länge har klarat sig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.