AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
129.430

kablar till baklucka E61 finns repkit?

Sida 1 av 12
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Dags för nästa barnsjukdom. Nu har höger backljus lagt av ( lampan är hel) samt tidigare värmen i bakrutan ur funktion. Är ganska säker på att det har att göra med kabelbrott mellan bakluckan och bilen. Backljuset la av i samband med att jag öppnade och stängde luckan.

Tänkte åtgärda så snart det blir varmare ute. Men min fråga är om det finns något repkit att köpa eller är det egna skarvar som gäller?
Någon som känner till kablarnas area för respektive funktion?

Jag har inte lust att ta ner hela innertaket på grund av det här.

Tacksam för tips !
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
ja de finns repkablage men de är ett jäkla skarvande! de som är bra är att skarvarna kommer inne under innertaket istället för i gångjärnet där dom böjs hela tiden.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
hej

ok, så dom har alltså inte full längd så att man måste ta ner hela innertaket? Kommer dom kablarna lindade i sån tejp eller helt lösa?
Vad kostat kittet?

I bmw WDS så står det 0.75 på signalen mellan ljusmodulen samt backljuset.
På kablem till värmerutan står det 4.0

Är det någon som vet om detta är kabelarean?

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Nej du behöver inte ta ner innertaket de går att komma åt i högtalargallren. Tyärr sitter ju bagageluckekablagen ihop med hela kabelstammen fram till säkringsboxen så de är trist att byta hela:). Man får löda och krympslang
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Finns bra Flerpolig kabelstam som är mkt följsam o skyddad, på jula
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Ska beställa lite prover på olika kablar, brukar gå att få gratis.Lär ju inte vara så svårt att hitta en som är bättre än den som sitter från början.

Lödning och krympslang, kanske dubbla krympslangar för att vara extra säker?
MA
53
MACI
X5 4,0 -11
Jag tänkte beställa kablage men de koster 1630kr per sida på BMW.
Så jag skarvade de trasiga istället.
Det är lite skruvande men du tjänar på att skarva istället för repkittet,Då blir det mer jobb.
Ta bort bromsljus rampen 4st skruv.dra den neråt.
Vik den försiktigt uppåt.
1,Ta bort kontakten till bromsljus samt kontakten som sitter under plast locket samt ta isär spolslangen det finns en skarv. sedan lyft bort spoilern.
Koppla bort kontakterna
2,Ta bort plast skyddet vid gångjärn 3st plast plugg.
3.Öppna glasluckan.Ta bort plast detaljerna 3st lock o 3st skruv vid sidan av luckan.
4.Ta bort inredning av baklucka några stjärnskruv samt 2st plugg.Det finns 2st skruv locket/plasten vid torkaren.
5.Ta bort skruvarna till glasluckan13mm+8mm nyckel.
Jag tog bort 8mm först sedan en 13mm mutter så får man vara med att hålla emot när man ta bort den andra med tex en mejsel i andra skruvhålet,så den inte smäller upp.Jag lyfte bort hela glasluckan då jag skarvade på båda sidor.
6,Släpp sedan alla kontakter samt gummi genomförning.Dock så tog jag inte bort nummer skylts bel kontakt.Det går att dra kablarna lite snett över öppningen så de räcker för att skarva
Sedan så är det proseduren under högtalarna bak och sedan dra kablarna ut genom hålet vig högtalaren.Vid skarvningen på h sida så fick jag ha luckan stängd så att kablarna räkte till.då nummerskyltsbel var tråkiga att komma åt..
Detta är istort sätt det du behöver veta.
Men fundera lite när du demontera om jag skrivit något fel.
Det är lätt att demontera men svårt att skriva hur man gör.
Så om någon ser något fel så rätta gärna till det.
Lycka till
Mvh
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
MACI
Tack för din instruktion. Verkligen bra! Kommer inte köpa nytt kablage.

En fråga: om du löder ihop kablarna och inte skarvar in någon ny bit så blir ju böjen där lödningen är? Är det så bra?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Här finns endel bra info:
Länk

Hittade även ett pdf dokument med bilder. Verkar inte speciellt avancerat.
Men det är nog bra att kapa lite till och lägga i några nya kabelbitar.
MA
53
MACI
X5 4,0 -11
Jag skarvade i en bit.
Jag lödde kablarna men se till att du sätter dit krympslangen först innan du tar sista lödningen.
Mvh
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
OK. Såg du var det var för olika kabelarea?

Se den här delen:
Länk

Tittar man på bilderna från tidigare länk ser det ut som att det är precis där läppen släpper som det böjs av? Stämmer det eller misstolkar jag bilderna?

Det borde gå att hitta kablar som klarar att börjas inom en låg radie många gånger. Men dom är väl några öre dyrare...

Hur ser kabeldragningen ut i bilar som är gjorda för att öppna bakluckan mer än 100 gånger? Kanske man kan låta sig inspereras och förbättra.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Inte jula, elfa menade jag :)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Har bmw gjort några förbättringar eller är det samma konstruktion som man bara "reparerar"?

När jag tar isär och löder ihop funderar jag på att göra en rotanalys och reklamera till bmw.
Gjrode rotanalys i samband med vv problem på E39 fick då ersättning mot att dom "slapp" svara på mina frågor...tog 4 månader innan jag fick pengarna tillbaka men jobbet bjöd jag på själv.
MA
53
MACI
X5 4,0 -11
Det är där de går av.
Det verkar som att kabelhöljet blir hårt och går av.Sedan så går ledaren av efter några böjningar.
Det finns bättre kablar än de som sitter.
Jag tror på typ silicon kablar som är mjukare.
Jag mailade BMW om detta problem men det blev som jag trodde garantin hade gått ut så de kunde inte stå för varken repsats el rep.
För när jag hade skarvat alla kablar så funkade det klockrent.Men senare på dagen så hoppade glasluckan upp ett antal gånger när man låste upp bilen ibland och när jag startade den..
så jag rev nog ner kablarna 5-6ggr för att se om jag hade missat någonting.
Men efter många svordomar så kom jag fram till att micro brytaren till glasluckan hade laggt av och gav kontakt ibland och öppnade sig.
Antagligen så kom det nog in fukt iden i samma veva som jag höll på med kablarna.Så nu har jag klippt av kablarna till den och hängt dom utanför så man slipper att demontera bakluckan så man kan öppna den inifrån när ny inköpts.
Men något som jag kan REKOMENDERA(förebyggande) alla bmw ägare som skruvar själva är att ta bort de 2st stjärnskruvarna som sitter under skyddet vid torkaren så kan kan demontera inredning på bakluckan och öppna glasluckan manuellt om det händer något med strömförsörjningen i framtiden så man inte behöver bryta sönder inredningsplasten.
Det finns ett litet hål som man öppnar med en liten mejsel om knappen ej fungerar el om den inte får kontakt/ström.
mvh
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
En anledning till att kablarna går av är säkert för att det är så många i den kanalen.

Det är ju så jäkla onödigt att ha en sladd till varje backljus bara för att man ska veta vilket som är trasigt ?

Lika onödigt som att ha ett elektroniskt rattlås som bara går sönder och som ingetligen inte ens behövs alls.

He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
+1
Min antennförstärkare i bakspoilern fungerade inte och den var bytt av tidigare ägare pga läckande lock (en annan konstruktionsmiss av BMW)

Lämnade in den till BMW, och sa, att de förmodligen behövde fixa kablaget .
till bakluckan.
Mycke riktigt ca 1250:-plus moms senare fungerade:
nycklarna, radion, fjärrren till dieselvärmaren, varningar till nav:en....

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
jo
114
josc
525 Touring -05
HenkePenke: bytte de ut kablaget för 1250:- ? det lät ju snudd på prisvärt..
Jag har nu skarvat/reparerat högersidans kablage på min E61-a, tyvärr utan att lyckas laga felet! Hittade ingen kabel som var av men flera där isoleringen var bortnött, kablarna kan alltså ha kommit åt jord eller varandra och "hittat på" nåt.
Fenomenet på min bil var/är att det inte går att larma på/av med fjärren, displayen pratar tyska varje gång man startar upp bilen, och radion tappar ibland stationerna!
Har funderat på om någon av säkringarna kan ha gått men vet inte riktigt vilken, det finns ju en del att välja på, någon som känner igen sig?
Eller kan det vara så att antennförstärkaren trots allt givit upp? Har haft upp och kollat på den och den ser OK ut (ingen oxiderad historia) men jag kunde notera lite fukt i plastlådan där den bor.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Dieselbjörn:

Det är din antennförstärkare som är fuktskadad. Det är precis de felen man får :(
Al
17
Altair
520i Touring -08
Om man har en E61 där bakluckan fortfarande fungerar - går det att förhindra att kablaget går sönder genom att skydda kablaget på något vis?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, låt bli att öppna den....
Hämtade igår ut min bil efter byte kabelstam baklucka höger sida.
7000kr tag BMW för jobbet och materialet. Skamligt att de inte tar dessa på goodwill, bilen är ju bara 3-4år
(nu hade jag garanti från handlaren(ej bmw) som jag köpte den av, så jag slapp betala ändå)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.