AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.260

Vilket diagnostikprogram till E90?

Sida 1 av 2
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Hej!
Har försökt läsa Carsoft tråden men utan att riktigt hitta dom svar jag söker så jag startar en tråd här.
Har tillgång till senaste VAG-COM (eller VCDS som det heter nu) program och interface. Nu har jag ju ingen Audi längre utan en E91 frågan är vilket program jag skall köra det vore ju fint om det gick att använda VAG-COM interfacet som också är OBD-II så det borde ju passa. Ramlade över Carsoft 6.5 SP1 och installerade det men det verkar inte ha stöd för E90. Har hex koderna i Bentleys service manual. Skulle vilja ha tips på hur jag enklast läser ut dom? Motorlampan har tändts några gånger men slocknat igen bilen går utan märkbara störningar men skulle vilja kola upp det lite.

Tacksam för tips på enkel billig/lättilgänglig programvara som kan läsa E90 Carsoft 8.5 såg lite dyrt ut, och då gärna med VAG-COM interface.
/Millman
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
hmmm... Är det verkligen ingen som vet vad man ska använda? Ja har ett Carsoft 6.5 som ja köpte till min e39, men det måste väl iaf gå att använda interfacet tillsammans med någon annan mjukvara för att läsa e9x?
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Kör Edibas/Inpa men de funkar inge vidare ty min mjukvara inte är anpassad för bilar efter 05 (BMW]Softing INPAv5.02 & EDIABASv6.47 ). Skulle också vara intresserad av att få fingarna på nåt som funkar bra.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hittade denna:
Länk
Kan det vara något kanske? Står dock att den bara klarar 1998 till 2007, vilket blir lite luddigt för mig som har en 03/2007...
Länk kanske?
Då slipper man koda själv.
Entusiastversionen har jag för mig jag betalade 250 U$ för.

Annars så finns det ju vanliga kablar, som kräver betydligt mer arbete för att göra det man vill.
Länk
läs noga innan ni beställer den kabeln, eftersom det verkar lite bökigt. Har beställt en själv då den inte var så dyr...
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
hmmm... fast denna verkar palla till 2010:
Länk
Nu har kabeln kommit på posten, tog någon vecka.
Om vill bjuda på ovannämnd kabel på ebay, prova med 80 U$, det kan fungera.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Vad för program tänkte du köra då? Och vart får du det ifrån? :)
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Är det någon här som fått INPAv5.02 till att funka riktigt bra ?
dvs att man gå in i de flesta moduler osv.
janebrink: scrolla ned i tråden så hittar du infon:
Länk

Detta verkar vara i sin linda ännu....men jag skall hämta ut kabeln ifrån posten i morgon. Återkommer när jag vet mer hur det fungerar...
Mi
55
Millman
330 Xi A E91 Touring -06
Isetta -60
Hej!
Kul att det dykt upp lite inlägg nu, följer med spänning vad som händer.
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Den tråden handlade väl mest om inkodning inte diagnos ?
Dock är dettar ju helt klart vi e90 ägare måste fixa.
Väntar också med spänning
/Oldjoe
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Ursäkta svenskan i föregående ruta halkade på tangentbordet....
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
hmmm... När ja kollade på den kabeln som rekommenderas i länken, så står det att kabeln fungerar på e90 etc 03/2007. Min ÄR en 03/2007. Riskerar jag att ha hamnat i någon spricka där tro?
Du kan ju vänta tills jag provat, hoppas göra det under helgen.

Jag följde dock rekommendationen i inlägget, och köpte
Länk

Den kabeln som ligger först i inlägget skall, om man läser några sidor i tråden, inte fungera helt kanon. Ovan länk är alltså den jag beställt och återkommer som sagt med info.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Missade att skriva det, men det va den kabeln ja syftade på. :) men det är ju kanon. Har du också en 03/2007?
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Med vilken programvara och vilken version hade ni tänkt att använda ovannämda kabel?
Min är en 01/2007 så då räcker me den billigare K-can interfacet. Verkar som efter 03/2007 måste man ha D-can interfacet. Som jag läser de funkar den dyrare kabeln till både K och D-can.
Jag köpte dock denna kabeln Länk
Funkar på vissa moduler och man måste ha en dator med serieport.
/Oldjoe
Janebrink: 335:an är inte ifrån 03/2007, däremot har frugan en 320 touring som är det. Kabeln ligger bredvid mig på bordet nu, men det snöar och blåser så nu orkar jag mig inte ut i kylan...tar nog det i morgon så får vi se.

oldjoe: EDIABAS, INPA och NCSEXPER.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Jo d blåser o snöar för fullt här me. Va inte lätt att hantera 335an på blankis med sommardäck märkte jag! :D

Är det ingen som kör DIS? kör alla med ediabas och inpa bara?
Usch vad kallt det var i bilen.
Hade lite strul med drivrutiner....skulle i alla fall läsa ur felkoder med BT kabeln och installerade drivrutinerna till den.....efter det började ebay-kabeln fungera och kunde läsa.
Då var det dock så kallt så jag satt och skakade, så jag gick in igen. Kanske tar mig ut till bilen idag igen, men just nu är jag inte särskilt motiverad.

Just nu ser det alltså ut som det gör det den skall. Man kanske bara skall koda moduler med denna, eftersom jag läste någonstans att en del, som verkar veta vad de pratar om, inte rekommenderar usb-kablar till att programmera om moduler. Ändra värden är alltså ok, men inte skriva om hela moduler. Alltså, är man lite äventyrlig så kan man ju programmera om moduler, men jag är inte det.

Janebrink, testade bara på 335:an och det var med den det fungerade. Skall såklart prova med frugans bil också, så får du svar på just 2007/03-frågan.
Hon kommer tillbaka på måndag igen, då det var någon tantgrej hon skulle iväg på. Är ganska övertygad om att det fungerar även till din bil, eftersom det står i beskrivningen. De som säljer kabeln har ju bra betyg på Ebay, de skickar grejorna så fort man betalat. Så hittills har allt känts bra.
Kabeln är dessutom vääääldigt lik BT kabeln, förutom att plasthöljet är genomskinligt.
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
OKay. :)
Jo men det är som du skriver, det står att den skall fungera till båda så...

Lite av intrycket jag fått genom att läsa några trådat här inne, är att Ediabas ocj Inpa är program för folk som tagit ingenjörsexamen i datakunskap typ? Det var lite därför jag köpte Carsoft från början.
Kan normalbegåvade människor använda sig av Ediabas och Inpa?
Och så samma fråga igen... DIS...? Det är väl BMW:s egna system va? Det måste väl ändå vara rätt så användarvänligt?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.