|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har en BMW 320d -08 som jag funderat på att trimma. Efter att jag sökt runt en del på här på forumet så fick jag uppfattningen att lådan inte klara mer än 370Nm och när jag mailade en stor tuner som är omtyckt här på forumet fick jag som svar: "Växellådan klarar mer än 370 Nm! Du kan ha över 450 Nm utan problem." Efter det mailade jag "ZF Services " och frågade hur mycket vrid en GS6-37DZ låda verkligen klarar då jag funderar på att trimma bilen till ca 450Nm. då fick jag följande svar: Hello Mr. Thoren, the S6-37 belongs to ZF Brandenburg. This manual gearbox is capable up to 340Nm in diesel engine version (please see attached data sheet). "An upgrade to 450Nm will surely damage the gearbox. Mainly input shaft bearing and output shaft bearing are overloaded in this case. We have spoken to a lot of tuners whilst we were on several fairs pointed out that theirs offers are untrustworthy. If you want more power and torque you should buy a new E90 equipped with N47TOP engine that is combined with a bigger gearbox!" Man blir ju lite fundersam när man ändå läser här på forumet att många kört flera tusen mil utan några som helst problem. det handlar nog till stor del om högerfoten... ;) | |
| Jag gissar att det säkert kan fungara många tusen mil, men på lång sikt kanske 10 000-20 000 mil och 10 år är risken för haveri antagligen betydligt större. Så det kanske inte drabbar dig men någon kommande ägare av bilen.. | |
|
det har med säkerhetsmarginaler att göra. inte fan sätter en biltillverkare en låda som precis klarar den motor den är avsedd till. klart du kan trimma och köra men förr eller senare kommer det rasa. du kan nog känna dig rätt säker till en början men sen skulle jag sälja bilen.. |
|
|
Precis som tiasz säger och som disskuterats ganska friskt i andra trådar, det där med att växellådan skulle tåla max vrid som är lika med vad bilen har i original är bull shit. Inte fan skapar man en växellåda som ska hålla precis vad bilen har i effekt och vrid från fabrik. Vart sitter säkerhetsmarginalen i så fall. Det är det dummaste man kan göra som ingenjör, att ha en 5% säkerhetsmarginal på en växellåda på en bil som ska köras över 30.000 mil eller mer som livslängd. Sen att du får som svar att din växellåda tål max 340Nm är lite konstigt med tanke på att en 177hk diesel har 350Nm. Så enligt svaret skulle inte din växellåda tåla originalet heller då den överskrider med 10Nm. Visst äter trimmet mer på växellådan och det gör den mer vid påfrestningar , typ om du gasar hela tiden just vid maxvridet, eller om du drar mycket tyngre släp med dragkroken osv. Kör du med hjärnan så håller det längre. Gasa och rödljus tävla jämt så kan du räkna med att först äter du upp kopplingen på nolltid och även sliter hårt på växellådan. Att köra på dem högre växlarna och sparka iväg med bilen är vettigare då kuggarna är grövre på högre växlarna. Jag har kompis som jag nämnt många gånger som konstruerar växellådorna till Volvo och han sa att dem köper in ZF (Getrag) växellådor för att se hur dem konstruerat. Han säger att ZF och Getrag överdimensionerar kraftigt sina växellådor. Så en 5% säkerhetsmarginal är tjänstefel. Min gamla Audi A4 som chippades av Crille82 här på Forumet, den rullar fortfarande på samma koppling och växellåda och den har rullat över 10.000 mil. Den chippades mer eller mindre nästan direkt efter leverans. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Det finns nåt som heter utmattningsgräns. Den ligger oftast en bra bit under vad lådan klara rent mekaniskt. Dock belastar du metallen regelbundet över den gränsen, så kommer den att mattas ut och rasa i förtid. Inte nu. Inte imorgon. Men högst troligen före den tänkta livslängden. Visst finns det säkerhetsmarginaler. Men denna utmattningsgräns är ganska välbeprövad ändå - det är en växlelådstillverkarens djupaste hemlighet. Och tillverkare har visst att vinna på att hålla marginalerna små. Annars blir det för dyr tillverkning, för dem. Fast inte för små. Då blir det också dyrt för dem. Många vill ju att trimmfirman har rätt. Vi vill äta kakan och behålla den. Och trimmfirman vet att om det rasar, så tar det sin tid och händer det troligtvis efter ni har såld bilen. Och de har att vinna på att erbjuda höga vridmoment, för det säljer bättre. Och lite att förlora. Låg risk. För dem. Ökade risken hamnar hos köpare. Trimma ni till 450Nm, 550Nm, whatever, bara ni vet om att om det rasar, så är det ni själva som betalar. Utan gnäll. För er trimmfirma kommer inte betala. Inte heller kommer Herr Bayer betala åt dig om du råkar köra en trimmad A4 och om den rasar vid 9.999,9mil ... Ni som trimmar och sedan säljer utan att berätta, hoppas ni får ligga som ni bäddar. Om ni undrar varför livet jävlas med er, så kan detta vara ett tecken ;-) Och, nej, har inte hört om en GS6-37DZ som rasat. Men det betyder inte att det inte hänt. Inte alla sitter på forum. De flesta har inget att vinna på det heller, vem vill skryta om nåt som de orsakat själva? Andra visste att det kunde hända och gör ingen större sak av det. Bara köpa en ny... starkare låda :-) |
|
|
Bayer_aleks. Säkerhetsmarginalen står växellådstillverkaren för. Om en bil har 350Nm i motorn så är en låda godkänd för max 350Nm lämplig. Växellådstillverkaren har redan gjort kalkylerna och lagt på säkerhetsmarginal. BMW:s ingenjörer väljer då inte en låda som klarar 500Nm och de kan få en billigare och lättare som klarar jobbet lika bra. Det Onehp skriver tycker jag är vettigt. Många tror att dessa gränser är som att slå av och på en vippbrytare, tänk mer dimmer.... __________ Mvh Grelle |
|
| Tänk på att när ni trimmar era bilar avskriver ni er alla former utav garantier på motor och drivlina så rasar det inom garantitider får ni stå för reparationskostnaderna själva, för biltillverkarna vill då verkligen inte bekosta det och försäkringsbolagen kommer inte heller vara så värst intresserade av att täcka de dyra kostnaderna. | |
|
Grelle, man tar inte fram en växellåda för varje motormodell som du själv ser på BMWs specar, för det är dyrt att hålla på så. Oftast kör man samma växellåda på motorer med samma cylindervolym. Därför håller jag inte med dig att om bilen har 350Nm så är det 350nm max. Håller med om att det är vettigt som Onehp skrivit. Men allt han skrivit är bara negativt om mappning. Det nämns ett antal gånger om att växellådan kommer rasa...men jag har aldrig hört talas om att någon fått en rasad växellåda. Har ni? Då menar jag fått den rasad av normalt bruk, inte tävlingskörning på bana eller liknande. En metod som jag får dela med mig om hur Volvo testar sina växellådor - som bör tilläggas har mycket klenare än BMWs växellådor. På tex XC90 så har man satt en motdragningskraft som ska motsvara en liten bit över maxlast för bilen, bara för att ha så stor påfrestning på växellådan som möjligt. Den kör man sedan på ett rullband i över 20.000 mil, för det är vad ingenjörerna minst vill att lådan ska tåla. ALLTSÅ 20.000 mil med MAX påfrestad växellåda hela tiden. Försök och motsvara det med en trimmad bil. Man kör inte max påfrestning på växellådan hela tiden! Jag sover jättegott om nätterna, för den Audin såldes med informerad köpare om chippet. Jag sålde den, precis som Crille sålde den till mig, i originalutförande, men erbjöd chippet som köparen själv kunde byta om han ville ha den chippad, vilket han bad mig hjälpa honom med att göra. Den rullar chippad än med originalkoppling och en bit över 10.000 mil. Farsans Audi -99 är också chippad, ganska tufft chipp med bra laddtryck....den har rullat 25.000 mil, han har inte bytt koppling på den än. Det är sant att ingen annan än du själv får ta EVENTUELLA konsekvenser bör tilläggas. Det betyder INTE att din växellåda KOMMER ATT rasa. Det Chris87 nämner får man tänka på om man är rädd om garantierna. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
när det gäller trimning av bilar så kan man aldrig vara säker på att det håller oavsett det handlar om motor eller växellåda. ni som trimmar är la fan inte omedvetna om riskerna? min åsikt är att bilen ifråga är ett bra val (om man så tvunget ska), tänk dig alla saab lådor t.ex där lådorna rasar bara efter nått år o i vissa fall knappt håller för originaleffekten. inget illa mot saabs automater dock, den som sitter i 9-5 runt sekelskiftet är fan helt oförstörbar.. trimmad sedan år 1 med snart 30.000 mil i nacken, buskörd helt tömd på växellådsolja o den rullar på klockrent än idag.. otroligt. tänk om GS6-37DZ håller så bra =) hur som helst så kan man väl tippa på att har man tur så håller en sån här låda i minst 5-10 år med trimmet om man inte behandlar bilen som skit. då kan man nog hitta begagnade lådor lite här o där o få bilen fixad billigt hursom. du har väl visserligen inga planer på att behålla den så länge... |
|
|
Herr Bayer skriver: "Grelle, man tar inte fram en växellåda för varje motormodell som du själv ser på BMWs specar, för det är dyrt att hålla på så. Oftast kör man samma växellåda på motorer med samma cylindervolym. Därför håller jag inte med dig att om bilen har 350Nm så är det 350nm max." Har jag påstått att de har en växellåda per motoralternativ? Nej, det är som du själv påtalat lämpligt med färre artiklar i produktionen. Om som du själv skriver så kan det vara samma växellåda för motorer med samma volym. Men 320d är starkaste fyrcylindriga alternativet för 3-serien. Alltså kan man anpassa växellådan efter den motorn och låta t.ex. 318d få samma låda fast klenare motor. Så om ZF eller Getrag har en låda godkänd för 350Nm och 320d utvecklar 350Nm så kan de välja den lådan för alla fyrcylindriga motorer. (Nu tror jag 320d har mer än 350Nm i dagsläget men det ändrar inte principen.) Jag tror t.ex. 525d av senaste modell utvecklar 450Nm och har en låda godkänd för 450Nm. Men du förstår poängen med att man inte överdimensionerar i alla led? Jag tycker mig känna igen denna diskussion. För om det var så att varje underleverantör dimensionerade med säkerhetsmarginaler och så väljer ändå köparen att köpa en extra stark produkt blir det väldigt onödigt i slutet. Här är ett exempel med lager som begränsade faktor. SKF gör lager, de dimensionerar dessa att hålla för 500Nm, med säkerhetsmarginal inräknat såklart. ZF köper in dessa lager och då väljer de av någon suspekt anledning lager som klarar 600Nm. Sen köper BMW växellådor av ZF och då köper de växellådor som klarar 700Nm fast motorn endast utvecklar 500Nm. Skulle de gå till så här så blir allt onödigt dyrt och tungt. Nä, såklart så anpassar de delarna efter belastningarna och säger SKF att deras produkt klarar 500Nm och ZF ska bygga en växellåda till en bil med max 500Nm så behöver inte de konstruera en låda som klarar mer. Det finns såklart hela tiden säkerhetsmarginaler så troligtvis klarar lådan mer, men då kan inte tillverkarna garantera det och deras beräknande kostnader för garantiärende stämmer inte och därför gäller inte deras garantier om man monterar en växellåda konstruerad för max 500Nm på en bil med 650 Nm. Man måste skilja på vad som går och fungerar, och vad man kan garantera att det går och fungerar, alltså stå för kostnaden om man har fel. |
|
|
Herr.bayer: jag skrev ju att vi inte har vetskap om en rasad GS6-37DZ. Och jag skrev att det KAN rasa. Du pratar om kopplingen, jag kan då tillägga att slitage på koppling och problem i växellådan inte behöver vara direkt relaterade när det gäller deras tillförlitlighet. Det är bara när kopplingen slirar att den slits i förtid, samtidigt att de då skyddar växellådan från den högsta vridmomentet som då slirar bort. Tvärtom, så kan även en koppling tåla mer än lådan och då säger en koppling som håller väldigt lite om växellådans tillstånd!! Det är mycket riktigt det som Grelle skriver. När du säger att din nyare audi har hållit 10 000 mil, låter det i mina öron ungefär lika trovärdig som att en person påstår att rökning inte är farligt då man känner en som rökt sen barnsben och som fortfarande lever vid 29-års ålder. Inte säärskilt relevant med andra ord. Hur Volvo testar sina växellådor har inte heller med saken att göra, varje låda och varje tillverkarens egna testmetoder är ett fall för sig. Jag jobbar med liknande och om jag fick skulle jag kunna ge många exempel. Men, om du hade kännedom om 10st GS6-37DZ som rullat 30 000mil var med 500Nm, då skulle man kunna säga att vi har lite underlag för att säga att den håller för trimmnig. Men innan det händer, så gissar du bara. |
|
| Sen kan jag tillägga att en 123d med 400Nm får samma växellåda som 330d/M5/M6 utan att det ger uppenbara fördelar för kunden. Mao de kan inte ta betalt för det och väljer därmed att minska vinsten för att kunna ha en låda som de bedömer ska hålla bättre. Det borde vara värt nåt också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.