AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.855

Blockvärmare eller slangvärmare..

Sida 2 av 3
Martin E
Blockvärmare som inte värmer kylvattnet är att elda för kråkorna.
Värdelöst med andra ord.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Blocket leder värme väldigt bra, så kylvätskan blir också varm. Däremot är dessa värmare klena vilket innebär att man eldar för kråkorna då förlustvärmen snabbt närmar sig värmarens effekt.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Varför är då blockvärmaren dyrare om den nu är 25ggr sämre?
Martin E
Marin hur menar du eller är det ännu ett påstående taget rakt ur luften?

Det krävs mkt mer energi för att värma upp motorn via kontakt än via ett element i vattnet så därför menar jag att verkningsgraden är mkt sämre.

Jag tänker mig en vattenkokaren och kastrullen vilket kräver mest energi för att värma upp vattnet och vilket går snabbast?

Blockvärmare eller slangväramre med element i kylvattnet måste vara överlägset en kontaktvärmare.

Har för mig att Vi Bilägare gjorde en test som visade det

Koka vatten med en platta som har liten massa och behåll locket på så går det snabbt. Jämför inte äpplen och päron Martin E.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Vilka påstående har jag tagit ur luften?
Mitt uttalande om att blockvärmaren är fullständigt korrekt och inses trivialt med grundläggande fysik och matematikkunskaper eller ett enkelt tankeexperiment.

Det finns ett samband mellan andelen energi som går till kråkorna och hur fort man värmer, men (nytto)energin som krävs för att värma upp vattnet på spisen eller motorn är i båda fallen exakt densamma.

Enklaste modellen, hänsyn ej tagit till ojämn uppvärmning etc, men funkar fullgott för att beskriva problem med kråkorna
Motorvärmare: konstant effekt Pheater.
Förlust mot luft: Proportionell mot temperaturskillnad motor-omgivning: Ploss=k*(Tmotor-Tluft)
Motorns temperatur: cptot*Integral av Pnytto över tid, där Pnyto=Pheater-Ploss, där cptot betecknar specifik värme för hela systemet.
Enklast att titta på uppvärmningshastigheten vid specifik tid t:
Tmotor_prick ~ Pheater-k*(Tmotor(t)-Tluft(t)

Dvs när Tmotor ökar, ökar förlusten vilket gör att det blir mindre energi kvar som faktiskt värmer själva motorn. Om värmaren är klen kommer förlusteffekten snabbt ifatt värmarens effekt och temperaturen planar ut. Därför man bara når 40C eller så även om man låter värmaren stå på över natten.

tankeexperiment:
Man måste stoppa in exakt samma energimängd i en liter vatten för att värma det från t.e.x. 20 till 100 grader.
Värmer man med 2000W i vattenkokaren går det snabbt. Det kvittar om man har 100W förlust mot luften när vattnet är 95C, det är fortfarande 1900W som pumpar in energi i vattnet och värmer upp det.
Kastar man i en lödpenna på 15W i en liter vatten inser man att det kommer aldrig att koka, det kommer att bli lite ljummet hur länge man än låter det stå. Skulle man koka upp det först och sedan kasta i lödpennan skulle det svalna till samma temperatur. Antag igen att förlusten är 100W vid 95C, tillför man 15W förlorar vattnet ändå 85W och svalnar.

Av anledningarna ovan har jag förutom original blockvärmare på 400W (som ger ca 360W när den varit igång ett tag) även en slangvärmare på 1500W som går tillsammans med cirkulationspumpen. Jag får upp motortemperaturen betydligt mer men har inte förbrukat mer el. Däremot lurar jag kråkorna.
ma
7.450
marin849
den som orkar bry sig kan ju titta på värmeledningskoefficienten för koppar och glykolvatten. Det är ingen slump att man använder aluminium i kylflänsar till datorer t.ex.

Blockvärmaren kan alltså in "köra ifrån" blocket och själv bli t.e.x. 100C utan att motorblocket också är närmare 100C eftersom det sprider ut värmen från värmaren. Men självklart finns en temperaturgradient.
ma
7.450
marin849
Förlåt, aluminium givetvis.
ma
7.450
marin849
Förresten så hade du ju rätt, och samma åsikt som jag men med fel motivering.
Det är för att blockvärmarens effekt är lägre, inte bara för att det är en blockvärmare som gör den sämre. Men visst, något bättre cirkulation av kylvätskan får man med insticksvärmare. Men det betyder i så fall jämnare temperaturfördelning, inte lägre genomsnittstemperatur.
ma
7.450
marin849
högre genomsnittstemperatur ska det va!
Godnatt...
Martin E
AndersK

Tycker du inte det var ett utmärkt pedagogiskt exempel med kastrullen med lock ( som sig bör) jfr med vattenkokaren.

Men har du ett bättre exempel så ge gärna ett exempel med massornas inverkan. Kanske du menar en hederlig brasa under motorn med massa ved skulle vara effektiv.

MartinE,

"AndersK" ? Jag förmodar det är det mig du åsyftar?

Jämför spisplattans massa med kastrulles massa. Jämför sedan blockvärmarens massa jämfört med blockets massa. Är det inte omvända förfållanden här (med råge)?
Vitalt för blockvärmarens effektivitet är att den temiska resistansen mellan värmare och block är liten. Blockvärmaren skall monteras med värmeledande pasta mellan värmare och block.

Kastrullen du ställer på spisen har inte speciellt god termisk koppling mot spisplattan och det skall till en relativt stort delta t mellan platta och kastrull innan maximal effekt överförs. Här spelar plattans massa stor roll ( för tiden) och det var detta jag syftade på.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Glöm heller inte vattnets massa, det som skall värmas i kastrullen.
Och korrekt monterad verkar den termiska resistansen vara OK. Min blockvärmare kan inte "köra ifrån" motorblocket i temperatur.
Precis, delta t stabiliseras efter ett tag beroende på ingående massor.

Blockvärmaren har dock ett visst handikapp, den egna kroppens värmeagivning till omgivande luft. Är blockvärmaren avsevärt varmare än blocket kommer så klart en del värme att gå till spillo. Jag bedömmer att delta t mellan värmare och block bör vara rimligt liten i kombination med att blockvärmarens yta är liten - liten förlust.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Håller helt med.
Blockvärmarens exponerade yta mot luften är ju i det närmaste löjlig jämfört med bara närmaste området av blocket som den är monterad på.

Och det är ju BARA delta-t värmare-block som är en förlust, att värmaren är lika varm som blocket kvittar ju eftersom om värmaren inte satt där hade blocket haft samma area exponerad (minus den försumbara tjockleken).
Vi är helt överrens marin849 :-)

mvh/ Anders
Martin E
"Läste ett test i Vibilägare nr 15/2007. Där man montera en slangvärmare på en V70n och jämförde med en blockvärmare på samma bil i -20 grader och 3 timmars uppvärmning.

Slang värmaren resultat följer här
olje temp -0,8 grader
topplock vänster +8,3 grader
topplock höger +16,7 grader

Motsvarande för den mest använda utanpåliggande blockvärmaren är.
olja -6,7
topplock vänster/höger +1,4/+1,0 "

Om nu kontaktvärmaren är på 400W och Slangväramren (som värmer kylvattnet) på 550W. Kan den enorma skillnaden förklaras av av era formler?

Logiskt känns det som att värma upp huset med en majbrasa utomhus vs värmekamin inomhus. Bara en viss del av kontaktvärmren har kontakt med motorn medan hela "dopp"elementet har det.

Antar att AKN är ett Akronym för ditt namn AndersK som mitt Martin E
ma
7.450
marin849
Ja iom att inkopplingstiden var 3 timmar hinner "problemet med klen effekt" att slå till.
Med min blockvärmare är det i princip bara första timmen och knappt det som all värme går in i motorn, resten av tiden är ett långsamt gnetande.

Kommer att ta reda på detta i detalj när jag monterat fjärrstyrningen för min stora värmare.
Enklaste testet är att låta den vara inkopplad "skitlänge" så att temperaturen blir konstant. Då har man jämvikt mellan förlust och tillförd effekt. T.ex. ser man då att "förlusteffekten är 400W när motorn ä 30 grader varmare än luften" och alltså 200W när den är +15.

För att kunna beräkna skillnaden som skulle bli i testet du nämner behöver man uppskatta hela systemets specificka värmekapacitiet och det kan man göra genom att titta på temperaturstegringen per tidsenhet alldeles i början. Fast det är lite klurigt när man har så klen värmare.
Det skiljer 150W mellan värmarna, en inte oansenlig skillnad med tanke värmarnas ringa effekt.

Martin E,
Det finns en forummedlem som kallar sig "AndersK" (bör du känna till) och att kalla mig detsamma är olämpligt.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
Förresten var monterade man slangvärmaren?
En sån man sätter på kylarslangen?
Undrar hur varmt det blir i bakkant på motorn då.

För att få en korrekt jämförelse skall motorn startas och så läser man av temp efter 2 minuter eller så. Detta pga att man får våldsamt olika temperaturer överallt beroende på uppvärmningssätt. Lätt att lura sig själv vid mätningen så att säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.