AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.852

Blockvärmare eller slangvärmare..

Sida 1 av 3
Köpte idag en motorvärmare (Defa) till min 120d och upptäckte till min fasa? att det var av typen oljevärmare som man monterar utanpå oljetråget.

Min känsla är att det är en riktigt dålig lösning och den gamla varianten slangvärmare som kännts ganska B förrut är bättre.

En yttre värmare som ska värma oljan lämnar ju fortfarande x antal liter kylvätska kall..t ex -20 som nu i vinter.

Visst är det bra med varm olja men det blir ju fortfarande kall motor rätt länge.

Synpunkter, åsikter, erfarenheter?

Mvh Johan
J-
534
J-A
325i T -08
Denna typ av värmare är ineffektiv. 300 W varav mycket försvinner i luften.
Oljan blir rumsvarm och kylvattnet nästan ouppvärmt. Förvisso bättre än ingenting. Calix har kanske slangvärmare till 120d.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Vad jag läst mig till här på forumet använder bmw bara blockvärmare för läckage riskens skull! Jag monterade min defa i helgen och är jätte nöjd:) kylarvattnet blir ju varmt rätt fort ändå så det måste vara bättre att värma oljan ist för det är ju mer "motorn"
Ja allt blir väl iofs varmt rätt fort ändå. Idén är ju att allt ska vara varmt redan från början, vilket det blir med en "riktig" motorvärmare.

Läckagerisk? I alla år har det ju gått bra på alla bilmärken.

Jag tycker BMW har gjort bort sig rejält. Det osar varken premium eller dynamik om det här :)

Men men..det är ju vad som står till bords.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Hur värmer en riktig motorvärmare då?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skall den verkligen sitta på själva oljetråget? Det är inte i allra nedersta delen av motorblocket?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Nedersta delen på blocket är det nog, vart lite osäker...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
På min bil sitter nåt som kallas för 'kontaktvärmare'. Det är en aluminiumklump som man skruvar mot blocket, mellan klumpen och blocket används någon form av kontaktmassa. Blocket på motorn i min bil är av aluminium och det bör ju vara förutsättningen för en sådan typ av värmare då alu leder värme extremt bra. Den är på 300w och värmer förvånansvärt bra, ca 3h räcker gott och väl i -15C, det är tillräckligt för att få instrumentnålen för kylvätskan att röra på sig när jag vrider på tändningsnyckeln. Efter bara ett par minuter så känner man tydligt att det kommer varmluft ur ventilationsutblåsen!

Delarna är alldeles nymonterade och var inte alls dyra. Fördelen med kontaktvärmare är ju att man slipper allt kladd med kylvätska och krångel med frostpluggar. Märket är Calix. En oljevärmare av samma typ skulle ju med fördel kunna kopplas ihop med en kontaktvärmare, då har man fortfarande ca 800w kvar till en kupévärmare... (stolparna brukar bara hålla för 1400w)

// Erik
ma
7.450
marin849
Min med. Den fungerar, men jag har ändå monterat en slangvärmare (för traktorer o dyl) på 1500W mellan kupelement och motor. Startar bilens elektriska cirkulationspump för att cirkulera kylvätskan i motor och mellan motor, värmare, kupeelement. Nålen går förbi blåa fältet (45C) även i -10 och då är ju värmen dessutom perfekt utspridd iom att kylvätskan verkligen cirkulerar.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Fel av mig, blev fundersam och dubbelkollade. Först skulle en sats från DEFA monteras, den är av typen kontaktvärmare och på 400w (ej 300w). Efter lite efterforskningar så visar det sig att eftersom satsen är från Calix så borde det vara en slangvärmare och på 550w, men jag får lov att kolla under huven innan jag kan vara helt säker... om det nu spelar någon roll.. :S

Fan vad pinsamt det blev.

// Erik
Det jag kallar för en "riktig" är sådana man monterade förr som hade direktkontakt med vattnet. Monterades istället för frostpluggen.

Ser att många pratar om instrumentnål vilket innebär att det inte är 1-serien. Förövrigt synd att den inte har någon visare för vattentemp.

Värmaren på 120d monteras på oljetråget och värmer således upp oljan.

Är det någon som har en aning om hur varm oljan lyckas bli när det är riktigt kallt ute?

En bra olja håller ju förövrigt samma viskositet oavsett om det är -20 eller +30 så jag vidhåller ända att det är bättre att värma upp motorblock, topp och vatten :)

Hur motsägelsefullt det än verkar så ska jag montera oljevärmaren imorgon :)..har ju ändå köpt den.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Perukmakaren; klicka in på den här länken Länk så kan du se vad Calix har för alternativ till just din bil. De har en "riktig" värmare ;)

// Erik
ma
7.450
marin849
en bra (den bästa) oljan är inte ens i närheten av att hålla samma viskositet i -20 som +30. Det tjocknar till riktigt rejält när det sjunker under +10-20 typ och blir katastrofalt hemskt när det blir flera minus.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Länk

Kolla dessa bilder så ser du att defa monteras längst ner på blocket.
Artikelnummret till Defa BMW 120D är 412878 och monteras på oljetråget.

Bilderna på länken är till 3-serien....

Om jag inte fått fel låda på BMW förstås...
Länk
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Dom bilderna jag länkade är till min bil, iaf så satte jag min så i helgen. Men hade inte du gamla motorn?
Ja det här blir man ju inte klok på :)...jo jag har gamla motorn (06:a).

Skulle gamla värma oljan och de på nya värma blocket (vattnet) alltså?

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Ja inte vet jag men så ser det ut på min iaf, tog en bild på min men kan inte ladda upp den från telefonen och orkar verkligen inte starta datorn just nu:p
Monterat o klart. Värmarkroppen trycker mot oljetråget på höger sida, dvs värmer oljan.
...eller vänster :)..höger bakifrån sett..nu blev jag fan osäker om man utgick från fram eller bak!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.