|
|
|
|---|---|
|
Det har i en annan tråd diskuterats hett om att nya bilar är bra mycket säkrare. Detta är ju naturligtvis inget att diskutera för visst är det väl så i dom flesta fall. Men det jag undrar är om det än någon skilland på låt oss säga en e39 525 och en M5 av samma årmodell. Ncap har ju bara testat modellen i basutbud vad jag kan se. | |
|
nej, det är ju samma bil/struktur/säkerhetssystem. visst, bromsarna är kraftigare, men farten är å andra sidan ofta högre... |
|
|
Jag vet egentligen inget säkert men jag kan tänka mig att det i praktiken kan skilja på minst två punkter: 1: Vikt. Jag kollade tjänstevikten på en e39 520 och en M5 jag hittade på blocket, via transportstyrelsen. 520in har tjänstevikten 1490kg och M5an 1860kg (motor och låda väger säkert mer, mer utrustning som väger etc). De 370 extra kilona skulle nog ge en fördel till M5 i en krock med annat fordon. I en krock med ett fast föremål, exempelvis som i Euro NCAP, borde den extra vikten istället vara till nackdel för M5 om t ex skyddsburen inte förstärkts jämfört med i 520in, vilket jag har svårt att tänka mig att den har. Eller har den det? (vet egentligen inget om det). Alltså: i krock med annat fordon; fördel M5 pga högre rörelseenergi allt annat lika. I krock med fast föremål; fördel 520 pga lägre rörelseenergi vilket utsätter skyddsutrustningen för lägre belastning. 2: Höjd: M5ans sportchassi gör väl att den är några cm nämre marken än en vanlig e39a? Ju högre upp på krockzonerna ett annat fordon träffar desto större är risken att detta fordon "rider" över balkar mm. Har sett en video för länge sedan där en fullastad ford mondeo frontalkrockar med en olastad där just detta händer, kan tyvärr inte hitta den nu. Den lättare och därmed högre bilen klarade sig iaf mycket bättre i detta test vill jag minnas. Iofs motsäger väl det mitt resonemang om vikt i punkt 1 men... Bara mina spekulationer. Fritt fram att rätta om det är fel. =) |
|
| Sportbilar brukar ju vara styvare och förstärk bur. detta är inte fallet i m5? tycker dessutom att jag har airbags tamigtusan överallt. | |
|
Varför skulle M5 ha fler och/eller bättre säkerhetsfunktioner? Om du söker en säkrare bil, köp en E60 eller ännu bättre en F10! |
|
| Varför? Nä det är ju det jag undrar men du svarar mig med en fråga vilket blir konstigt. Det var bara en stilla undran och nej jag söker inte en säkrare bil. | |
|
Tjena! Tror inte M5:an är säkrare än övriga e39.. Vad jag vet så är det "samma" kaross och inga extra förstärkningar. Sen kan det ju helt klart vara så att den är lite trögare att trycka ihop beroende på den stora motorn, växellådan, kraftigare kardan, kraftigare hjulupphängning, bredare fälgar osv.. Men jag tror detta är ganska marginellt... Sen är det så att när man gör dessa krocktester så görs beräkningarna i % av vikt, längd, bredd. Med andra ord kan en Golf eller en BMW 1 serie få fem sjtärnor i sin klass!! Medan en Hummer, Ford Expolorer, eller annan stads jeep kan få säg tre stjärnor i sin klass. Detta innebär ju inte med automatik att man ska tro att det är säkrare att krocka med 1 serien. Visst har den fått bästa betyg i sin klass, men den kommer ändå att bli mos vid en krock med Hummern. Så det är mycket viktigt att man jämför bilar testade i samma klass. Så om man vill jämföra e39 med modernare BMW så får det bli e60. Och där är e60 en säkrare bil. Men man kan alltså inte titta på 1 seriens 5 stjärnor och säga att den är säkrare än en e39 med fyra stjärnor. Då har man lurat sig själv! Det är lite som att jämföra boxare rakt av och säga att Boxare 1 kommer vinna matchen lätt då han är 25år och har 100 segrar bakom sig medan boxare 2 är 40år har 20 förluster och inga vinster bakom sig. Sen att boxare 1 boxas i flugvikt och att boxare 2 boxas i supertungvikt skulle ju kunna göra att matchen får en annan utgång än vad den teoretiska analytikern gjorde för bedömning vid första analysen:D Mvh |
|
Buspelle |
Tror att M5an struktur är exakt densamma som en vanlig E39a. Möjligen finns vissa skillnader i upphängningen av motorn som kan ha betydelse. Vikten är en positiv faktor i kollision med annat fordon som nämnts ovan. Den strukturella konstruktionsdetalj som lär ha viss betydelse är huruvida bilen är utrustad med fällbart baksäte eller inte. Det fällbara sätet tar bort en del av vridstyvheten i karossen, men vi talar nu sannolikt om ytterst marginella skillnader. Och såväl M5 som vanlig E39 kan ju finnas med eller utan fällbart baksäte. Det sammanfattande svaret tror jag är att det egentligen inte är någon större skillnad. |
|
Hur är det med utrustning som antispinn osv, sånt som också gör en bil säkrare?(Bortse nu att man kör hårdare med sina 400hk:)) Är det standard på alla modeller? Har alla e39 samma uppsättning krockkuddar? |
|
| btw wannabediver. jag gillar din boxar jämförelse:D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.