|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att byte bort Toruringen... Spec enl. nedan. 2002 BMW 320 Diesel Touring Steptronic (150 hk facelift) Svensksåld, 3 ägare inkl 1 bilhandlare och mig. strax under 16.000 mil Fullservad + inspektioner på BMW Göteborg samt BMW Stockholm/Bavaria Motor Mörkblå metallic med ljusgrå tyginredning DSC Komfortpaket - farthållare, regnsensor, Business CD-Stereo, multifunktion sportratt, sportstolar m. värme Dragkrok BMW Orginal avtagbar Sommardäck Michelin Energy i bra skick, ca 5mm, 16" Alufälg 7-ekrade Vinterdäck Bridgestone i bra skick, ca 6mm, 16" Stålfälg, dubbdäck Solarplexius tonade bakre rutor (avtagbart) Bilen är riktigt fin och har fått bakluckan och huven bytt på garanti.. Inga problem alls med bilen och den går som en klocka. Aldrig smälld, inte ens några synliga småbucklor. Putsad och fejjad som an autopowerbil skall vara.. Det roliga är att det verkar vara jobbigt att sätta pris för handlaren på denna. - Bavaria vill ge mig 50.000 i inbyte mot en -07 320Da Touring - En privathandlare södra sverige vill dock bara ge 50.000 mot en -09 320Da Touring.. - Bilia i göteborg gav mig ett inbytesvärde på 80.000 mot en -09 325Da Touring - En annan handlare södra Sverige ger mig också runt 83.000 mot en -09 320Da Touring Kollar man bilpriser.se så ligger den runt 81-85.. Billigast på blocket ligger på runt 90, men den är nyare än min och med lite mer utrustning (typ Navi) Vad ska man tro? Tankar? //Anders | |
|
Här kommer en totalt okvalifiserad gissning från min sida... Jag tippar att ett pris privat på en sådan bil idag med stigande Dieselpriser och hög skatt kan inbringa 75' i försäljning. Att bilpriser.se visar 81-85' är inget att räkna med då dessa är kopplade till Bilförsäljare och med detta menar jag att inbyte skett och detta är resultatet även för Dej i Dina kontakter. Jag tror att i den kommande framtiden så sjunker begbil priserna dramatiskt tackvare rådande uppsving i konjunkturen. Att förvänta sej samma priser eller strax under försäljarnas priser är utopi i egen privat försäljning. Diesel bilar kommer att tappa i värde om det inte rör sej om -08or suvar med skattelindring såklart. Skatten på Din bil ligger fn på 6346 kr/år. Bränsleförbrukning Landsväg ligger på 0,55 lit/mil och till samma pris som bensinen inom närmaste framtiden gör en ekonomi som inte tilltalar direkt. Bensinaren räknar jag på 0,85 lit/mil. 13kr för både Diesel & Bensinen. De flesta som söker en Diesel har räknat på detta tackvare skatten ifråga så detta påverkar stort. På 2000 körda mil sparas ca 3500kr på en Diesel. på 1500 körda mil sparas ca 1600kr på en Diesel. En vinst för Dieseln,men med oviss framtid i Sveriges miljöpolitiska läge. |
|
|
Alex => Jag tycker att du svävar ut lite i ditt svar. Anders ville inte ha ett svar om pris på diesel vs. bensin. Bilen ska säljas och det snart, då behöver man inte börja väga in vad ett ev. pris på diesel och bensin är om säg ett år ;) Anders => Jag köpte själv min senaste bil på BMW i Göteborg. Jag fick väldigt bra betalt för min inbytesbil även jag (Volvo C30 D5). Det var givetvis ingen bil som BMW behöll i hallen, utan den tog Fjärrås Biltorg (?!). Jag fick knappt 10 000 mindre i handen för bilen än vad nämnda handlare satte utpris på Blocket och BytBil. Jag tror inte att din bil kommer ge dig så mycket mer i slutpris om du säljer den privat. Själv resonerade jag som så att det inte var värt besväret med att sälja privat för ca. 10-15 000 kr extra. Har man otur så kan försäljningen dra ut på tiden, och då har säkert bilen som du helst vill köpa redan sålts? Mvh/ Niclas |
|
|
@Heden: Om Du tycker jag svävar ut när jag säger 75' så visst.... Förtydligade detta bara med att ge min okvalificerade bild ;) Själv talar Du om Volvo C30 D5 ? |
|
|
Jag tror också att 75' är en rimlig gissning om man ska bli av med bilen. 500kr i månaden i bara skatt påverkar månadskostnaden ordentligt i den prisklassen. Samtidigt så är det meningslöst att gissa i förväg. Det enda som gäller är att börja annonsera bilen och se responsen. ------- //Lövet |
|
|
amullo, har du visat upp bilen för alla handlarna? Min erfarenhet är att man får mer om dom får se bilen. |
|
|
Alex => Din värdering säger jag ingenting om, utan rabblandet om skatt hit och dit och miljöpolitiska läget ;) Jag nämnde bara vilken bil som jag bytte in hos BMW och fick i mina ögon en bra inbytespris på. Och det verkar som BMW Göteborg bjuder bra även för Anders 320d. Jag tror att BMW Göteborg sätter sitt inbytespris givet vad deras "kunder" bjuder. För jag tror inte att BMW själva behåller en 8-9 år gammal E46 i hallen. Mvh/ Niclas |
|
|
Heden: Vad en bil beräknas kosta de närmaste 2-3 åren är i allra högsta grad relevant att ta med eftersom det påverkar vad folk är beredda att betala för en bil. Dyr i drift = lägre värdering. ------- //Lövet |
|
| Tack Lövet,Du förstod poängen med det hela :) | |
| En dieselbil är väl inte dyrare i drift än motsvarande bensinbil om försäkringskostnaden är hyfsat lika. Eller har jag missat nåt? Break-even ligger väl omkring 1000 mil per år för de flesta bilar så det är väl skitsamma om skatten är hög, mer än psykologiskt. | |
|
Ikväll var skillnaden 9öre/lit Bensinen vs Dieseln ( till Dieselns fördel ). Regeringen har flaggat för ytterligare höjningar av Dieselskatten och detta redan i år ! 1. Dieselskatten höjs utöver index i tre steg: 20,6 öre/liter från och med 1/1 2011, 31,4 öre fr.o.m. 1/1 2013 och 19,6 öre fr.o.m. 1/1 2015. Källa:Länk |
|
|
Jämför man en 320i bensin med 320d så tror jag 320d är mer eftertraktad faktiskt. Min 320i -03 var inte lätt att sälja förra sommaren, på två veckor kom det 1 person och kollade, och denne köpte bilen som tur var. Och ändå var jag bland de billigaste på blocket och bilen var välutrustad... |
|
|
Angående diesel kontra bensin tror jag inte många idag köper en diesel för att priset vid pumpen är några ören billigare. Även om literpriset höjs så ha i åtanke att årsskatten på många dieselbilar vid årsskiftet sänktes kraftigt. (om detta gäller en äldre E46 diesel utan partikelfilter låter jag vara osagt). Tex. en 520d med 177 hk motor har sänkts nästan 1000 kr och kostar nu under 2000 år i årsskatt, och skillnaden mot motsvarande bensinmodell är försumbar. Med dieselns i genomsnitt 30% lägre förbrukning inser man ganska snart att den blir avsevärt billigare att köra, även om literpriset vid pump är det samma eller till och med något högre en bensin. Angående inbytespriser så beror ju allt på vad du får betala för den nya bilen, men är den 325d-09 på Bilia vettigt prissatt känns ju det som den bästa och enklaste varianten att lämna i inbyte där. Jag har själv gjort flera affärer med BMW/Bilia Gbg och fått såpass bra betalt i inbyte att jag inte funnit det värt besväret att försöka sälja min bil privat BMW CS #5139 |
|
|
Tackar ALLA för input. Jag har inte hunnit putsa upp den ordentligt och visa den för handlare ännu, men man kan ju med stolt blick säga att den är mycket fin bilen, så det oroar mig inte.. De flesta ser jag ramlar in på 75-80 beroende på om handaren har någon intressent.. Verkar bra. Det var ungefär det jag trodde.. Den skulle kanske varit något år nyare oh gått lite mindre för att hamna över 90.. Nu skall mann bara hitta sin ersättare också.. En ny blir det dock inte, för dyrt. //Anders |
|
|
FYI så la jag upp lite bilder i en säljes annons här.. Länk Kanske hjälper till att avgöra skick? Blir förmodligen inbyte om ingen nappar på en vecka.. //Anders |
|
|
Har du lagt ut den på Blocket också? Annars finns inte en chans att du säljer den. Det finns nästan inga köpare för standardbilar på Powerbörsen. ------- //Lövet |
|
|
Njae.. Jag ska upp med den på blocket också tänkte jag.. Ville bara kolla här först. Vill ju gärna att den får ett bra hem så. //Anders |
|
|
Prisindikation: Länk ------- //Lövet |
|
|
Tackar Lövet! Då kanske man inte är helt fel ut. Jag ger det en vecka, sen drar jag ut den på blocket och avvaktar anstormning av "sista priset kompis" ringarna. //Anders |
|
|
FYI så blev det inbyte mot en fin 320d -09 på Bilia i GBG. värderingen kan man tvista om eftersom det är en förhandling, men de bjöd 65 i inbyte Då slängde med nya michellin vhjul på -09:an på non bmw alufälg. Värde runt ~10 för mig.. Så runt 75 kanske? //Anders |
|
|
Mellanpriset blev då alltså? ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.