|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har börjat titta efter en 530D E61, men just nu vet jag inte så mycket om modellen. Jag har inte begränsat mig till en diesel om någon annan motor skulle vara ett bättre val så berätta gärna det. Jag vet vad jag vill ha för utrustning, men är det något som man "måste" ha? Hittade tråden: "början till en begangnat guide E60 E61" finns det något som är bra att veta? Jag har funderat på att importera den, men skulle det vara värt de? | |
|
komfortstolarna är ett måste :) kika även på 525D. |
|
|
Tänkte ta med en punkt i begagnat guiden där det diskuteras kring "bra att ha" utrustning. Skulle inte säga att komfortstolar är ett måste. Men det är jäkligt sköna när man lyckats hitta rätt inställning. Kan vara lite svårt i början då det finns mer sätt att ställa in stolen på än i en standard stol. Om du ska importera så ska det vara ca 30.000-40.000 billigare än i Sverige, iaf om du tänker sälja den om några år. 525D har inte de så kallade "swirl flaps". /Rikard |
|
|
Jag hade velat säga M-paket är ett måste på större motorerna då dessa är "osäljbara" enligt en nära vän som är bilsäljare. Idag finns det hur mycket import som helst med okända mil på mätaren. Jag va själv i samma sits och satsade på svensksåld bil med M-paket. Komfortstolarna som nämndes är bara gudomliga. Helt sjukt underbara, så hittar du bil med sådana så är det stort plus för du sitter som en kung i dem. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Håller helt med om stor motor utan M-paket inte lockar många. Men det gör det till ett bra köp(hög prutmån) om man inte tänkt sälja bilen inom några år. |
|
|
... på det här forumet får du inga gratispoäng utan M-paket, men det är trots allt en försvinnande liten del av BMW-ägarna som hänger här. Utöver Advantage-paketet finns det inga måsten när det gäller utrustning. Köp den bil *du själv* vill ha, inte den som vi tycker du skall köpa. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Musik i bilen är viktigt. Uttag för en musikkälla är guld. Sitta och bränna en massa skivor håller inte längre. PDC är inte heller fel, men som många skrev, M-paketet. |
|
|
De allra flesta E60/61 har både advantage- och comfortpaket. Advantage: Farthållare, mugghållare, fällbart baksäte Comfort: Skinn, xenon, utökad klima, PDC (vet ej om de allra tidigaste årsm. har allt) Utökad stereo är ett klart + om du är ljudkräsen för std-stereon låter verkligen inte premium. Ska du ha manuell eller automat? |
|
|
Diesel sexa utan automat är inget att ha, lita på mig, jag har testat både manuell och automat. Automat ALLA gånger säger jag bara. Som någon också nämnde, du får många svar men det som är viktigast är vad DU själv tycker om och värderar mest. Vad vi andra skriver är bara våra egna råd. Jag märkte att jag skrev lite luddigt ang M-paketet men det tycks ändå har blivit förstått. Jag menade att en BMW 5-serie med större motorerna är svårsålda utan M-paket. Ska du köpa stor bil med stor motor så är M-paket är att föredra även för när du ska sälja den vidare då dessa är mer attraktiva. Lycka till i ditt letande, hoppas du hittar vad du söker. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Tack för alla svar! Ja, huvudsaken är väl att jag är nöjd med bilen är ju ändå min bil, men de flesta håller med om att M-paket gör ganska mycket. Men det verkar inte finnas så många som har de jag vill ha, iallafall inte om jag tittar på Autoscout24. Om jag ska ha automat eller manuell vet jag faktiskt inte, har inte haft möjlighet att provköra någon. Är lite fundersam om automaten blir tråkig. |
|
|
Automat tycker jag ju är helt underbart. Men blir tyvärr väldigt törstig med automat. Du kör mycket snålare med manuel! |
|
| Inte helt säkert att det blir törstigare med automat. Kan stämma på äldre modeller men utvecklingen går framåt. LCI modellerna drar likvärdigt automat vs manuell enligt BMW. | |
|
Om du funderar på bensin skulle jag som har erfarenhet av 525 hellre välja en 530 då jag tycker att 2.5-litersmotorn är lite väl tunn i botten. |
|
|
Håller inte med att 525 är tunn eller glömde du säga vilket årsmodell gäller. |
|
| edo34> Allting är relativt, man måste ju testa själv.....men om jag hade valt idag hade jag föredragit en 530 eller möjligtvis 525 LCI (som också har 3-litersmotor) | |
Villurski |
Trivs rätt bra med manuell låda i dieselsexan. Växlarna är inte för korta och BMW gör uteslutande bra manuella lådor. Automat är skönt i stan och verkar lättare att sälja/fler verkar vilja ha automat :) Men som någon sa tidigare, om du går på det som inte är hett får du nog ett bra pris om du ligger på. Då kan man också sälja billigare när den dan kommer. Tycker advantage och komfort tillsammans med sport- eller komfortstolar gör bilen till vad man förväntar sig av en BMW. Skillnaden i pris mellan en adv + comf och en välutrustad M-sport är ganska stor, så det gäller att uppskatta skillnaderna för att tycka att det är värt pengarna. Efter LCI finns ju endast 3-liters sexor. Alla trevliga, välj efter smak och plånbok :) |
|
Jag har hört exakt samma sak om attraktionskraften hos M-paketen. I övrigt skulle jag speca enl nedan Must have: Diesel (om du tänkt sälja bilen i framtiden) Automat (Riktigt snåla i och med nya lådorna fr 2007) Komfortstolar(sportstolar kan fungera men det är en jä%&a skillnad) Skinnkläsel (svart passar allas smak) LCI (dvs uppdaterad E61, mindre förbrukning och högre kvalité) Dragkrok ( i allmänhet och på X-drive i synnerhet) M-ratt (std ratten är riktigt tunn o trist. som att köra buss) Comfortpaket (inkudear bla PDC och Xenon) Advantage Neutral färg såsom svart, titansilver, monacoblå etc Nice to have: Nav HiFi (platsar nästan in på must have pga dåligt standardljud) Panorama (sååå ball) Dieselvärmare (riktigt ovanligt på BMW) M-sport (platsar nästan in på must have) Head up display (i samband med nav är grymt!) Aut avbändande helljus Aut avbländande backspeglar USB/Ipod anslutning Bluetooth sync till mobil Personlig reflektion om E61:an LCI: Jag tror att den snåla 520d med automaten kommer stå sig lång fram i tiden pga den låga förbrukningen. Det är ingen hemlighet att oljepriserna är på väg upp i och med konjunkturuppgång och minskande tillgång på olja. En 520d kommer vara ett tråkigt men säkert kort och som bonus erhåller ägarna låga driftskostnader, speciellt i och med den nya dieselskatten från årskiftet. Satsa på en neutralt färgsatt bil med mörk inredning och med den "Must have" utrustning jag specat ovan. Tänk även på att M-sport paket ÄR mer lättsålt framgent om du vill sälja bilen. Till sist, håll dig borta från import och ambitiösa kjolpaket eller chiptrimmningar. Originalutförande håller i längden och attraherar en bredare publik. Jag har just köpt en välutrustad 530xdt aut 2008. Riktigt nöjd! Lycka till Fitch |
|
| Fitch - dags att uppdatera din profil va? | |
|
Marcus, Då var det klar! /F |
|
|
Är det någon som har en instruktionsbok på E61? Vill gärna läsa på lite om utrustning/funktioner och finesser. Fitch: Bra lista! Jag tror att jag har ganska bra koll på nu vad jag måste ha i "min" bil. Gäller nu bara att hitta någon annan som tyckte lika dant när h*n köpte den ny. |
|
Villurski |
Länk Amerikansk och inte heltäckande, men funktionerna finns beskrivna i manualen. Såg även en hel del videosnuttar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.