|
|
|
|---|---|
|
God fortsättning på det nya året på er alla. Hur gör ni med era bilar varmkör ni motorn under avställningen? Hur ofta laddar ni batteriet? Jag satte i ett nytt batteri förra året, Bilen är nu i nyskick har pallat upp den ,och gjort rent den under och puttsat alla detaljer. Låter sjukt men det känns bra, när man vet att allt är 100% när våren kommer. Gegga | |
| jag har ingen avställd bil men om jag skulle varmköra en motor med kravet att bilen inte får röra sig en cm skulle jag starta och direkt slå av all kupevärme, samt slå på en massa elförbrukare för att få lite belastning. Sedan hålla 1500rpm i blå fältet och lite mer utanför blå fältet. Absolut inte bara stå på tomgång. Avgassystem och kat blir inte uppvärmda då, dessutom tar det så lång tid att det går åt mer bränsle totalt sett. Ställ en pappskiva framför fronten också om det är viskofläkt. Ta bort den när nålen nästan står rakt upp. | |
| Jag varmkör aldrig min sommarbil när den står avställd. Tror det gör mer skada än nytta om man inte har möjlighet att köra den riktigt varm. Batteriet står alltid med en ctek underhållsladdare på. | |
|
Har du bilen i kallgarage eller varmgarage? Jag skulle i princip inte rekommendera dig att varmköra en avställd bil, såvida det inte fanns väldigt goda själv till det. För att bli riktigt varm måste motorn vara igång en bra stund och mtp gällande regler om tomgångskörning, plus att du kommer att förpesta omgivningen i styvt en halvtimme så bör man undvika det. Även om motorns kylvatten blir varmt så tar oljan sin tid, växellådsoljan ytterligare en tid etc etc. Batteriet kan väl få en stöt varje-varannan månad. Häll hellre några droppar smörjolja i varje cylinder och dra runt ett halvt varv och låt den stå tills våren kommer. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag har bilen i varmgarage ,men jag har bara slällt in elementen så att det håller mellan 5till 7 plusgrader. Har även ställt i en fuktslukare i bilen.kollade idag inte en droppe vatten i burken. Gegga |
|
| Varmkör inte. Om du inte har en underhållsladdare som kan vara inkopplad hela tiden, ladda minst 1 gång/månad. | |
|
Då kommer jag att sätta på laddaren i gång i månaden . Har en OptiMate underhållsladdare. Gegga |
|
|
För att AC:n inte ska börja läcka kan det väl vara en god idé att starta bilen åtminstone en gång under vinteravställningen? Jag har så gjort så sen min Z3 var ny, har dock inte bara låtit den stå då utan kört fram och tillbaka på gatan ett par gånger i långsam fart. /Masten |
|
|
Gegga Det finns ju ett argument att varmköra under avställningen, man får höra det härliga ljudet från BMW 6:an. Vad beträffar laddningen så har jag CTEK laddaren ansluten hela vintern. //Dalle |
|
|
Min ide' är att man inte ska småstarta eller stå på tomgång tills tempen är uppe. Varför då?? Jo jag tror att det resulterar i en massa kondensvatten i oljan med så kallad grädde i oljepåfyllningslocket. Det vore ju synd på ny olja för 1500kr. Jag kör nämligen min bruksbil till jobbet varje dag (ca 6km) enkel resa och min servicekille på VAG sa att det var grymt mycket kondensvatten i oljan. Han visade mig undersidan på locket och det såg ut som en semla!! Jag sa att motorn hinner ju bli riktigt varm och uppe i temperatur, men han sa att det kondensvatten som blir vid varje start på vintern hinner inte dunsta på den korta sträckan utan det bara byggs på. Mitt amatörråd är som man skrev på tavlan i skolan Låt Stå!! Hasse Z4 |
|
|
Har tvp avställda BMWs. En E34 och en E38. E34:an har AC och jag har ställt av de senaste 6-7 åren. Senaste 5-6 åren har jag aldrig startat den under avställningen som brukar ta ca 6-7 månader. Inga problem alls med AC:n och den är fortfarande iskall på sommaren. E38:an står avställd sedan jag köpte den tredje vintern nu. Inga problem där heller. Som andra skrivit så tror även jag att starta och varmköra motorn gör mer skada än nytta. Ta hem batteriet och underhållsladda det med CTek tex. Sätt en till två stora fuktslukare i kupen och en i bagagerummet. Täck över bilen med överdragsskydd och låt den vila. Det mår den bäst av när det är kallt och en massa salt och grus på vägarna. :-) BMW 4 Life |
|
|
Hade jag en bil avställd i garaget skulle jag lätt starta den, varmköra och backa in/ut ur garaget för att undvika att alla möjliga saker kärvar ihop. Bromsar, ac-kompressor etc. LÅter man den bli helt uppvärmd stillastående finns ju ingen fartvind heller så allt blir verkligen varmt, extra bonus för varmgarage då. När elfläkten startar är ju hela radioatorn och ALL kylvätska uppe i 90C och oljan är varm också (100C) = kondensvatten borde försvinna ganska fort via vevhusventilationen. Är ganska säker på att det inte kommer att finnas något klägg i locket då. Detta eftersom ev. klägg som man samlat på sig försvinner om man låter en _uppvärmd_ motor stå på tomgång 10 minuter eller så. Dessutom samlar man ju inte på sig något klägg eftersom man inte gör några kortkörningar. Bara 3-4 uppvärmingar till _full driftstemperatur_ några gånger per år. Då får oljan åka runt och smeka metallytorna också och lämna lite oljefilm här och var. Däremot anser jag att bara kort startar för att säga "den funkar" samt "varmkörning" på tomgång helt utan belastning är klart olämpligt. På med elförbrukare i mängd och upp med varvet! :) |
|
|
Det första avställningsåret för E34:an startade jag den relativt ofta och varmkörde runt 1500-2500 rpm med AC:n igång och allt. Jämfört med de senaste åren då jag bara låtit den stå välputsad och övertäckt i garaget ser jag absolut inga fördelar. Inget "kärvar ihop" på en välvårdad, välservad bil som inte används alls på vintern. Jag tror snarare att en kallstart på vintern sliter hårdare än ingen start alls. Har haft E34:an sedan 2003 och har inte behövt göra något alls med AC:n den funkar perfekt fortfarande trots att den bara stått de senaste 6 vintrarna helt orörd så jag köper inte att grejer kärvar ihop och AC:n pajar. För eller senare går någon packning eller något annat sönder men det har att göra med ålder och slitaget av alla mil snarare än avställningen. BMW 4 Life |
|
|
Hm, jag missade att tråden avser avställninge över vintern, om det nu stod eller var underförstått. Jag och far försökte starta upp en (gammal) bil som stått avställd i flera år (efter demontering av sfift, olja i cylindrarna etc etc) , det var ett STORT misstag att aldrig starta den under avställningen kan jag säga. :) Och när den väl startar (kanske i år?) går den ändå inte att köra ut från uppställningsplatsen. Det går inte ens att ta bort hjulen. (det går så klart, med mycket våld och envishet). |
|
|
Stod den bilen i varmgarage? kan vara intressant att veta då jag har en bil som stått i garage sedan 97 och den ska nu startas upp och flyttas på. |
|
|
Nej, den har stått i en lada. Säkert 100ggr bättre om den stått i varmgarage, särskilt om det är ett varmgarage med torr luft. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.