|
|
|
|---|---|
|
La märke till att bränslemätaren går upp och ställer sig utanför mätartavlan och indikerar då en hög eller orimlig förbrukning. Kan man koppla detta till en trasig lambdasond? Bränsleförbrukningen gick inte tidigare ner till noll då man släppte gasen. Kan detta vara kopplade fel? Någon som har haft liknande? Ulf | |
| när gör den det? en död lambdasond resulterar i en liten liten ökning av förbrukningen, en "trög" kan få nålen att pendla ytterst lite och en som är på väg att dö kan också få upp förbrukningen lite. | |
| När min lambdasond var sönder drack den MYCKET mer bensin än vanligt, och ville gärna ryka lite extra..köpte en universal på biltema som verkstaden kopplade in och funkat perfekt,..sparade bra mycket på det, bmw vill ja inte veta va dem skulle ha för en sån! | |
|
Vi tar c:a 2.000:- för originallambdorna, har 2 års garanti och den passar direkt på kontaktstycket, vilket gör att man kan byta den själv under halvtimmen, om man är ovan.... Dessutom är den tillverkad för just den bilen. Lägg ihop vad verkstaden tar i timman för att löda kablar o montera... Mekonomen tar väl c:a 1.200:- för en universal, kvalitetslambda, med lösa kablar... Varför åka BMW om man inte tycker att den skall få originaldelar? Ni vet väl att det är 100% BMW som gäller.... ;-) BTW, ekonometernålen visar alltid maxförbrukning i första svepet "by default", när maskinen inte har ngn. last. Den är beroende av hur verkansgrad av aktuellt körsätt räknas ut av DME:n och kombit i bilen. Det kan bara göras under färd! /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Den visar inte maxförbrukning utan den visar alltid liter/mil. Står man stilla på friläge med motorn igång visar den förstås max eftersom man kommer exakt 0 mil hur mycket man än gasar och det blir alltså oändligt många liter för att köra en mil när bilen inte rör sig... På nyare är den programmerad att visa 0 under en viss hastighet istället, vilket ju är en lögn. Bosch original-lambasonder finns i Tyskland eller England för 800-100kr inkl frakt. Jag beställde nyss till en M50B25 för 780kr ink. frakt. Men jag har inte fått den än hehe. Etretiotvå: Om den drog "MYCKET" mer,dvs mer än 20-30% är jag förvånad att inte DME konstaterade "lambda orimligt" och ignorerade den. Om det gäller din 730-89 kan jag inte uttala mig, vet ej hur det fungerar. Dock är de så på de nyare, om lambdasignalen är orimlig struntar styrdonet i den. |
|
|
Med "maxförbrukning" avser jag alltså det läge när nålen "försvinner ur skala" och lägger sig mot stoppen som finns under aluminiumhöljet i mätarhuset! Nja, E38/39/46 lägger omgående upp felminne o förbränningen går åt h-vete. Dessutom kan den gå rätt illa. /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.