AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.408

Byte av hyudraliska ventiltryckare - en handfull funderingar

Of
13
Ofrälse
120i -07
Just nu känner jag mig inte som Sveriges nöjdaste bilägare till min 320i touring; rullat runt 14k mil.. För tillfället känns den som det mest hypokondriska måndagsexemplaret jag råkat på i bilväg och efter att ha träffat bilmekanikern fler gånger under hösten och vintern än jag vill räkna efter börjar jag också känna mig lite dum.

Motorlampan lyser gult, men inte varje gång man kör. Vissa gånger då den lyser känns motorn som vanligt, möjligen lite klen. Andra gånger går det väldigt ojämnt. De gånger den går ojämnt försvinner både den lysande motorlampan och ojämnheten när man startar om. Det är bytt insugsbälgar och tändspolar som uteslutningsreparationer. Efter senaste felsökningen konstateras att två ventiltryckare är slitna och borde bytas (¨8000kr). Helst ska man då byta samtliga (¨12000kr) när man ändå är där och stökar, eller så står man där igen om ett år med nästa par ventiler. God fortsättning...

Efter att ha fixat med lyktor, bytt brutna bakfjädrar och fixat diverse mindre elfel börjar man ju fundera - är det värt att hålla på och laga? Känns lite tröstlöst... tar det slut efter det här, för ett tag framöver i alla fall?
Priserna från märkesverkstaden inbillar jag mig är i överkant - är de ungefär rimliga?
Kan jag göra något för att skjuta den här dyra reparationen något på framtiden?
Vågar jag vänta så länge som till servicen om 4-6 månader?
Riskerar jag att bli stående någonstans i obygden?
Hur illa far motorn av att gå knackigt med de slitna tryckarna?
Kan jag göra något själv för att hjälpa situationen (byta olja el. motsv.)?

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
sa
4
sand
328Ci -95
520i -03 (frugans)
Hmmm...
8000:- för att byta två ventiltryckare
12000:- för alla (alla 24 då gissar jag?)
=> 4000/22 = 182:-/st för resterande.

Gissar att det inte är helt orimligt (en ventillyftare ligger runt 150-200 hos t.ex. schmeimann) - det du betalar för är "grundarbetet" för att byta ventillyftare. Gissar att det kan ta runt en arbetsdag så priset kanske inte är helt orimligt hos en märkesverkstad. Så ska du byta så är det nog lika bra att byta allihop.

Dock lite fundersam över att ventillyftare ger sig vid 14k mil, vi köpte en 520 -03 som gått 25k och som precis fått lyftarna bytta innan vi köpte den (motorfelslampan tändes då på tomgång). 328:n har gått ca 22k och inte fått några lyftare bytta. Gissar att lyftarna inte borde ge sig före 20k, om man inte slarvat med oljebyten eller kört riktigt hårt med bilen... (rätta mig om jag har fel...).

Hör du något tickande ljud från motorn, särskilt vid kallstart?

Skulle möjligen gå att motverka problemet med lite tjockare olja (lättare att hålla trycket), men kanske inte att rekomendera för resten av motorn (i alla fall inte denna årstiden)
Of
13
Ofrälse
120i -07
Ja, verkstan sa att det skulle ta runt 5h för arbetet så det stämmer nog som du säger. Och visst köper jag tanken att om man ändå ska göra något så byter man alla på en gång.

Jag är andra ägaren på bilen, tror inte den har körts hårt med innan. Serviceboken ser bra ut, stämplad när den ska. Själv kör jag ofta korta sträckor just nu, måttligt bra i -20. Kyla kan ju göra märkliga saker med motorer.

Jag tycker motorn låter som den ska, inga tickande, knackade ljud alls. Möjligen att den känns ojämn *vissa gånger* när den går på tomgång. Bilen liksom guppar lite.

Kan det vara en god idé att göra en invändig motortvätt (typ någon oil system cleaner) och sen byta olja även om det är en bra bit kvar på intervallet?

Nu har den där gula lampan inte lyst på rätt länge heller, som om bilen mest behövde komma in i värmen en dag så att det som ev låg i vägen fick bli varmt och kunde ta sig förbi alla trånga passager. Men något ligger ju där och bara väntar på att hända.

Låter som att din luftbälg på insugssidan är sprucken tycker jag (2-300kr, 5 min att byta den själv). Det kan göra att det blir misständningar och orolig gång, speciellt vid kallstart.

Ventillyftarna skall ju hålla motorns livslängd vid normal service....

Har du läst ut felkoden, vad säger den
Kolla även att ditt batteri samt generator är friska, det kan ge lustigheter i elsystemet
Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Hej Ofrälse!

Jag råkade ut för samma problem i somras bara någon veckor efter att jag köpte min 330Ci -03 som gått snart 15000mil. Tror tyvärr det var så illa att köparen kände till problemet, men att han bara löst det tillfälligt. Men skit samma det hör inte till saken!
Problemet började i alla fall med att vid vissa kallstarter så började den gula motorlampan att lysa och man hörde/kände att motorn inte gick på alla cylindrarna. Dock räckte det med en omstart för att motorn skulle fungera felfritt igen.

Jag har en utförligare tråd om detta här på forumet: Länk Läs lite där och se om du känner igen problemen.

Det hela slutade ialla fall med att jag fick byta alla lyftare. Passade på att göra det trots att det bara var på en cylinder som problemet uppstod, men det skiljde bara någon tusenlapp i pris så jag tyckte det var värt att göra det. Annars blir det garanterat som du säger att man står där om 1 år eller 2 med samma fel igen.

Hoppas det var till någon hjälp!

//Sigge
Visa användare
230
Sigvardsson
Kan tillägga att allt jobb gjordes av BMW själva
sa
4
sand
328Ci -95
520i -03 (frugans)
Ja, det låter ju misstänkt likt Sigge's problem, så det är kanske troligt att lyftarna gett sig. Stämmer även beteendet med att det rättar till sig efter omstart av motorn så kan det kanske vara värt att byta lyftare.
Vet inte om jag vågar skriva detta, men om problemet rättar till sig efter omstart tror jag inte att det är speciellt farligt att köra några månader (lungt naturligtvis) - du får ju i så fall tillräckligt oljetryck för att inga fel skall detekteras av elektroniken i alla fall...

Du skriver annars att du kör korta sträckor i kylan, det skulle ju eventuellt kunna vara så att vehusventilationen har geggat igen sig (men det får man väl hoppats att verkstan har uteslutit) - det kan orsaka att motorfelslampan tänds på vissa bilar, men jag vet inte om detta gäller BMW... Det nämns ju i allafall i tråden Länk

Tycker det är synd att en märkesverkstad ska behöva använda "uteslutningsreparationer" när det gäller sån här felsökning, det är ju något som man möjligen kan hålla på med själv (om de nu inte kunde konstatera något fel på insugningsbälg/tändspolar med någon form av säkerhet). Man betalar ju för någon form av specialkompetens, men man blir ju lite tveksam på att man verkligen får det...

Sen är det ju omöjligt att veta om du kan tänkas få mer problem med bilen efter att detta är löst, allt kan ju hända med bilar som är några år.. Kompisens 320 -02 (knappt 10000 mil) gav upp strax före jul med misstänkt haveri på topplockspackningen, visade sig vara värre än så - topplocket hade spruckit! Vet med säkerhet att han inte kört hårt med den under de 5000-6000 mil som han kört den, och han säger att den inte gått varm någon gång. Utbytestopp gick på 15kkr, var slutsumman hamnade på med arbete har jag inte koll på, men gissar att det i allafall landade på > 25kkr...
Gillar du bilen för övrigt och inte misstänker något mer som är på gång (och som är dyrt) så är det nog bara att reparera (du kan ju ha otur med nästa bil också!) - du lärt ju förlora en del pengar om du redan reparerat en hel del men ändå får sälja bilen med den här typen av fel (om du inte är samvetslös och hoppas på att problemet inte inträffar vid säljtillfället naturligtvis).
Of
13
Ofrälse
120i -07
Insugsbälgen var det första som konstaterades defekt och den är bytt. Fellampan började lysa igen en eller två dagar senare. Ny kontroll >> byte tändspole på...hmm.. 5:ans cylinder. Verkstan lät bilen stå ute i kylan och kallna över dagen, provkörde den sen och tyckte att allt var löst. "Vi ses när det är dags för nästa service". 4 dagar senare, samma lampa.

Jag frågade om "uteslutningsreparationerna" nu senast och fick förklarat för mig att man ju kunnat konstatera att det var fel även där och börjat i den änden. Först tredje gången hade man ringt BMW Sverige och gått igenom allt riktigt noga. Så jag kan nog gå med på de tidigare reparationerna, men som något hetsig i temperamentet hade jag uppskattat om någon sagt att det skulle kunna vara något annat. Synd att vara en irriterad kund om man inte behöver.

Det är nästan samma felbild på min som det beskrivs i länkarna; med skillnaden att antingen lyser fellampan eller inte. Det tänds och släcks inget under tiden motorn är igång. Och det har inte spelat någon roll om motorn är varm eller kall. Har provat att starta om den när den är genomvarm och när den är helt kall. Eller motorvärmarvarm. Det spelade ingen roll om det var nollgradigt eller ner mot -30 som det var några av dagarna.

Nu är det en vecka sen motorlampan lyste i alla fall, alltså skulle det väl kunna vara dags snart. Måste köra på den som den är i alla fall 1-2 månader...

Visst kan det vara så att förra ägaren kände till problemet och dolde det. En fråga som uppkommer av ren nyfikenhet är hur länge en sådan "sminkning" kan hålla?

Visa användare
230
Sigvardsson
På ett sätt kan jag förstå en verkstad som kör med denna uteslutningsreperation, då ett fel som uppkommer oftast inte bara har en felorsak. Men problemet tror jag i grund och botten ligger i bristande kompetens. Dagens bilar har så pass smarta system att det oftast bara krävs en dator för att ta reda på vad som är fel på bilen. Hamnar man då på en verkstad som saknar de gamla "trotjänarna" till mekaniker som har varit med från början, och som oftast inte ens behöver en dator för att kunna säga vad som är fel på bilen, blir det nog lätt så att man byter del efter del, bara för att datorn säger det, utan att egentligen förstå vad det är som orsakar felet.

I mitt fall hade jag lite tur, då verkstadschefen hade varit ute för det här fenomenet tidigare. Hade inte han varit det, vet jag inte hur lång räkningen kunde ha blivit. Han berättade för mig att sist dom hade varit ute för de här problemet trodde dom först att det var styrboxen, och bytte den istället, innan man gjorde lyftarbytet. Vilket hade betytt -10.000kr till på kontot för min del.
Så på så vis är jag oerhört tacksam. Dom var även schyssta som inkluderade all tidigare felsökning i slutpriset som då landade på ca 11.000kr. Som förstås är sura pengar. Men gud va skönt det kändes när problemet var löst.

Jag fick förklarat för mig att det inte var några problem att köra med det här felet. Så du behöver inte vara orolig för att det ska skada motorn på något sätt. (Förutsättande att det är någon lyftare som är knas då förstås) Om du nu inte hör tydliga missljud eller dylikt från motorn. Jag kunde nämligen inte höra någonting. Varken tickande eller annat. Därför var jag väldigt skeptisk i början när man misstänkte lyftarna.

Hur länge har du haft det här problemet?
I början var nämligen intervallerna längre för mig när problemet började uppkomma. Sen blev det allt tätare mellan lamplysningarna.
Dock var då så för min del att lampan lös konstant efter att jag fått den att lysa ett par gånger med rätt kort intervall, och var tvungen att köra till BMW för att låta dom nollställa den. Får du också felkoder som anspråkar på misständning på någon cylinder?

Jag vet inte om man kan ha gjort så att man hällt i någon motorrengörare eller liknande straxt innan försäljning för att låta skjuta lite på problemet. Jag ångrar att jag inte tänkte på att kolla om bilen var varmkörd eller inte, för hade den varit det hade jag nästan med säkerhet kunnat säga att han visste om problemet eftersom den alltid startade som den skulle när den var varm.
Nu är det ju inget man skulle ha reagerat på ialla fall, för man ska ju fan inte behöva misstänka att det är något som är fel när man kommer och tittar på en bil som är varmkörd när man provkör den. Men det hade varit kul å veta så här i efterhand.

//Sigge
Of
13
Ofrälse
120i -07
Det här felet dök upp i slutet på november, dryga året efter att jag köpt den. Det är en bra sminkning isf.

Vet inte om jag kan prata om intervall på den här fellampan, men i så fall var det betydligt oftare innan nyår - innan de gjorde den noggranna genomsökningen.

Har ärligt talat inte läst av några felkoder själv, inte frågat efter dem hos mek heller. Med ljus på min orutin som ägare till äldre bil: är det ngt jag kan läsa av själv på något sätt eller måste jag ta mig till en verkstad och fråga?

Of
13
Ofrälse
120i -07
Min verkstad har f ö varit väldigt tillmötesgående, gett rabatter och tagit mycket av felsökandet som backjobb (gratis) eftersom jag varit där så ofta.

Innan detta dök upp hade jag varit där och varit riktigt missnöjd. Nappade på det där med 'fri förbesiktning'. De kör väl sådana för att man alltid hittar något på bilar som man kan sälja repararationer på. De skulle ju arbeta 'enligt Bilprovningens standarder'. Då tycker inte jag att man missar immiga och senda lyktor, knäckta bakfjädrar och lite annat sådant.

Nåväl, nu är det som det är.

sa
4
sand
328Ci -95
520i -03 (frugans)
För att läsa ut felkoder behöver du ett "interface" som du kopplar mellan en dator och din bil + ngn programvara som du kan läsa ut felkoderna med, t.ex. Carsoft eller BMS's egen DIS - kanske inget du vill lägga pengar på om de inte är väldigt intresserad eller tänker äga fler gamla BMW. Har själv Carsoft, men har inte använt det till någon direkt felsökning utan bara för att kolla läget på våra bilar (när bränslepumpen på 328:an gav upp var problemet snabbt konstaterat med en multimeter...).

Men eftersom du haft den inne på felsökning så har de garanterat läst ut felkoder, och då kan man tycka att du borde kunna få ett utdrag på det de läst ut - skulle gissa att de sparar alla utläsningar ifall bilen kommer in igen...

Det ska finnas någon/några tillsatser som man kan ha i för att få tyst på tickande ventiler (läste om detta i nåt SAAB-forum, hittar dock inte tillbaka nu...) men det verkade kunna ge varierande resultat - helt tyst för vissa, eller värre för somliga.
Men jag uppfattade att det inte tickade nämnvärt så frågan är om tillsatsen verkligen "fixar till" lyftarna (rengör/smörjer upp/tätar eller hur de nu fungerar?), eller om de döljer problem genom att få tyst på dem...

Kikade på lite kvitton från verkstadsbesök på 520:n (tidigare ägare och bilfirman var hyggliga nog att inte "slarva bort" dessa, de låg prydligt i instruktionsboken trots att bilen inte varit befriad från tidigare problem, och jo, jag var fullt medveten om tidigare problem vid affären, men att köpa 7 år gammal en bil med 25k mil innebär alltid en "viss risk"...). Hur som helst kan jag se följande;

13441 mil - Motorvarningslampa => Byte tomgångsregleringsventil (+diagnos och kompressionstest), felet kvarstår (ingen info om ev. ytterligare åtgärd)
14262 mil - Vill inte tända => byte bränslepump
23466 mil - Motorvarningslampa, bilen "bluddrar" => Byte tändspolar cyl 1 och 3
23467 mil - Provat skifta spridare cyl 1, anm. kärvande HVA element (=ventillyftare)
~25000 mil - ventillyftare bytta

Den hade alltså problem med tomgångreglerventilen vid ungefär samma miltal som Ofrälse's 320, vilket fick lampan att lysa... Och sen fick man antaglien problem med lyftarna vid 23466 mil, och böt då tändspolar som uteslutningsreparationer på de cylindrar som det satts felkoder för ("misfire detected"), vet sen inte om dåvarande ägare körde ~1500 mil till med dåliga lyftare innan han bytte in bilen..

Visst, det troligaste är kanske ändå att det är problem med lyftarna, om man nu kunnat konstatera detta på verktaden. Men helt säker kan man inte vara...

Problement med den eländiga motorvarningslampan är nog att det finns flera felkoder som kan tända denna, och var och en av dessa felkoder i många fall bara detekterar ett "symptom" och inte en orsak, t.ex. P030x - Cylinder 4 Misfire Detected;
{{{
When a misfire occurs, engine speed will fluctuate. If the engine speed fluctuates enough to cause the Crankshaft Position (CKP) sensor signal to vary, The Powertrain Control Module (PCM) or Electronic Control Module (ECM) can determine that a misfire is occurring.
}}}
(se Länk Alltså, felkoden sätts när man detekterar en "oväntad" hastighetsförändring (eller kasnke utebliven hastighetsförändring) på vevaxeln, och då man dessutan kan koppla detta till det tillfälle en specifik cylinder borde ha tänt. Det säger alltså ingenting om detta berör på att cylindern inte får bränsle, eller om tändstiftet inte tänder eller om det är ett helt annat problem. Möjligen kan det sättas andra felkoder som kan hjälpa till att ringa in den verkliga orsaken, dock har jag fått intrycket att man nästan per automatik byter tändspolen om denna felkod sätts. Ok, det kanske kan vara rätt att byta denna om man anser att en felsökning av tändspolen kostar mer än att byta den direkt, men då bör man nog göra det klart för kunden direkt att detta kanske inte alls löser problemet, utan snarare är en del i felsökningen (sen tycker man ju att de i så fall borde kunna skifta tänspolar mellan olika cylindrar för att se om felet flyttar sig, så slipper man ju materialkostnaden för testet - det är bara två skruvar till + en kontakt så det lär knappt ta 5 minuter till att skifta mellan två cylindrar istället för att montera en ny spole).

Har själv blivit väldigt bra mottagen hos BMW (hade 1 års garanti på 328:an när jag köpte den, och jag fick en hel del fixat som jag trodde att jag åtminstonde skulle behöva bråka om, utan minsta problem - dock inga motorproblem), men tyvärr tror jag att det i allafall ibland är, som Sigvardson skrev, brist på kompetens i det kommer till t.ex. motorstyrning där det kan vara mekaniska och/eller elektriska/elektroniska problem.
Man måste nog kunna mycket om en motors grundkonstruktion rent mekaniskt OCH kunna hur hela motorsystemet styrs och på vilka kriterier felkoder byggs upp och vilka sensorer som är inblandade - i värsta fallet kan det ju vara så att det är fel på sensorn som detekterar felet...
Tycker dock att man verkligen borde ha bra kompentens/utrustning på verkstäderna även när det gäller sådana här problem när man har timpriser som ligger över timpriset på t.ex. en mjukvaruutvecklingskonsult med 4,5 år på högskola :-/

Of
13
Ofrälse
120i -07
Fick en "aktuell status" utskriven när jag hämtade ut den sist, men på den står det inte så mycket av djupare tekniskt intresse. Så visst borde det gå att få ett utdrag över felkoderna också. Ser fortfarande hela verkstan genom rödtonat tunnelseende när jag åker förbi så jag ska nog vänta med att gå in där.

Jag har känslan av att det är kylan som spökat mest i min bils motor. Nu är det två veckor sedan det hände något alls med varningslampor, ta i trä!, så länge har det inte gått sedan felet uppenbarade sig sedan sista repararationen. Nästan som att vad-det-nu-var löste sig när den fick stå inne i en varm verkstad en heldag och nu när det är betydligt mildare utomhus inte börjar kärva igen. Inte för att jag känner mig helt lugn när man vet att det ligger och pyr något som inte är hundra under huven, men det känns inte som att det är panikbråttom att fixa den heller. Eftersom bilen inte varnar att något är fel, menar jag.

Visst har jag lekt med tanken att byta till en annan bil. Fick köra ett antal lånebilar genom jobbet och insåg att något hänt med huvudet. Det kändes lite obekvämt att köra med framhjulsdrift och den annorlunda viktfördelningen. Så det är nog som männen i mitt liv säger, "en gång BMW, alltid BMW". Det var mest det där med det ekonomiska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.