AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.041

320i-96 som rycker till o är svårstartad

le
5
leksand10
320i touring-96
Undrar om nån i detta avlånga land kan ge mig tips . Har en 320i touring -96 som är svårstartad o är svår att köra iväg med om man inte ger den extra gas . Har bytt slang mellan luftmängd mätaren o insuget för den var trasig men samma fel finns kvar. bilen har gått 19000 felfria mil . Nån gång så kan det starta lätt men efter ca en mil så kommer det ett ryck som gör att varvräknaren går ner till 0 under en milli sekund sen gär den bra igen men efter det är den svårstartad igen. Snälla HJÄLP mig

Låter som något med tändningen som den tappar.

Har du skruvat av hattarna till stiften och kollat ner i brunnarna, så där inte är en massa olja och skit runt stiften.

Var med om det på min E36:a för 10 år sedan. Var när jag gjort oljebyte och råkade spilla, så rann det ner runt stiftet i 1:ans brunn. Kolla även så gummina är hela på hattarna.

Vad jag kan tipsa dig om nu. Hjälper inte det, så kan du gå vidare där efter.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Dags att kolla vevaxelgivare och kamaxelgivare. Läs av felkoder. Sök på vevaxelgivare så hittar du en hel del att läsa.

//Göran
le
5
leksand10
320i touring-96
ok mycket bra tips ska kolla stiften . Jag har varit inne på BMW verkstad en snabbis o dom kopplade på diagnostesten men hittade inga felkoder . Man har ju inte lust att lämna in en sån gammal bil på BMW det kostar ju tyvärr rätt mycket med en fullständig diagnostest

Hur långt har du kört med nuvarande stift? Ska du endå rota där, så byt dem om det behövs samtidigt.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag tror detta är ett elektriskt fel men är mycket tveksam på att det är ett problem med tändstiften. Signalen till varvräknaren kommer från motorns styrenhet. Försvinner varvtalssignalen så händer även något knas inne i styrenheten. Låter som glapp eller dålig kontakt på + matning eller jordning av styrenhet, spridare etc. Kolla kontaktdon och jordpunkter. Du har även ett relä som matar spänning till spridare och styrenhet. Det sitter i lådan längst bak till vänster i motorrummet, mittre i raden med 3 relän. På höger sida finns ett relä som matar spänning till tändspolarna. Kolla dessa relän. I värsta fall kan förstås styrenheten gett upp.

För säkerhets skull kolla att slangarna till vevhusventilationen inte är igensatta. Har lärt mig att de kan orsaka mer problem än bara oljeläckage.

//Göran
le
5
leksand10
320i touring-96
Jag ska prova att byta stift imorgon så får jag se . Relä historian låter vettigt tycker jag annars men tänkte på styrenheten det är ju bara krångel när man ska starta den sen går den ju bra .

le
5
leksand10
320i touring-96
Har bytt stift men problemet kvarstår . Har även kollat jord punkter o dom ser fina ut är det nån som vet var styrenheten sitter . + om det är nån som vet var placerim
ngen av reläna är till i reläboxen har bara en instruktionsbok på italienska .

NF
440
NFd
325im -87
Motorn verkar inte få tillräckligt med bränsle när den är kall.
Kanske något fel på kallstartanordningen, tex. någon tempgivare
eller tomgångsmotorn.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Här hittade jag information om elsystemet på E36. Länk Där finns bilder på placeringen av relän. Såg att specen gäller 1998 medan din är en 96:a. Vet inte om det är någon skillnad men det lär du upptäcka. Hoppas detta kan ge dig ytterligare hjälp.

//Göran
le
5
leksand10
320i touring-96
Oj oj oj vilken jäkla bil har snart kollat allt men är fortfarande svårstartad har även märkt när man kör o växlar ner o ska gasa så går den inte riktigt han verkar söva sig eller går lite orent . Men kör man på jämn gas eller gasar sakta så går den bra

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Har du kollat gasspjällskontakten?

//Göran
ji
24
jimbo666
320i-99 sedan
Tjena.

Vet inte om detta hjälper men jag hade också en bil med liknande problem, svårstartad när det var kallt och gick ojämt ibland, och då fick jag svaret från bmw att det var fel på Vanos-systemet, hoppas det hjälper :-)
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla på detta, kanske något för dig. Länk

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.