|
|
|
|---|---|
|
Har fortfarande problem med min 525 touring -95 Dessa avgasvärden börjar driva mig till vansinne. Har bara en sak kvar att felsöka iprincip, och det är vevhusventen. men har lite funderingar på hur jag ska gå till väga? Har även hört att man ska kunna köra nån sneaky grej för besiktningen? typ ta isär den och plugga den på nått vis? nån som har erfarenhet av detta? motorn i sig är en m50b25 vanos, med riktigt kass tomgång resp avgasvärden. MVH | |
|
Om det är HC-värdet Du syftar på när det gäller avgasvärdena så ligger nog vevhusventilationen när tillhands när det gäller den felorsaken. Högt HC-värde är när oförbrända kolväten passerar genom motorn och ut via avgassystemet,mao oförbrända oljerester. Att felsöka vevhusventen är svårt bara så där,men Du kan prova att försiktigt lossa den vinkelanslutning till topplocket som sitter på främre-högra sidan. Var försiktig när Du lösgör denna vinkel för plasten är i regel spröd och den går lätt av. Där kan Du om klegg mm finns i slanganslutningen. |
|
|
Hm, okej. det ska nog provas direkt tror jag, men kan vevhusventen orsaka trubbel med tomgången och dylikt? ska motorn reagera på att man drar ur vv;n ur ventilkåpan? Och om det skulle vara mycket oförbränt som susar runt där inne, finns det nått sätt att plugga bort den för besiktning? får nämligen körförbud imorgon, och ska besikta kl 07.00. Är seriöst villig att prova det mesta för att vara säker. Kom gärna med förslag. |
|
|
Motorns gång påverkas naturligtvis om det uppstår ett mottryck när det bildas övertryck i oljetråget. Olja kan tryckas ut via ventilkåpans packning eller packboxar i vevaxelns ändar eller via ventilerna in i cylindrarna. Alla dessa scenarion har inträffat de som drabbats utav detta elände med VV problematiken. Men Du kan naturligtvis ha andra fel på Din motor än detta med VV historian. Kolla först av detta med vevhus-slangen som jag skrev tidigare. Är det stopp där skall Du inte köra bilen längre än till en verkstad ( om Du inte byter ut vevhusventilationen själv vill säga ). Skador orsakade av tät VV är dyra att åtgärda om det korkar igen helt! Du kan även kolla om motorn dragit osedvanligt mycket olja? Vet Du med Dej att motorn dragit onormalt mycket olja sista tiden så är VV problem ett troligt faktum. |
|
|
Den har dragit ca 1L sen storservicen för dryga 500 mil sedan, har även märkt att det läker någonstans, dock ej konstaterat vart ännu. kanske beroende på övertryck i oljetråget som du säger? Har faktiskt under en tid nu haft stora funderingar på dåliga ventiltätningar. Men det kanske sitter i att det är övertryck som gör att den trycker olja förbi bara? Ska gå ut och prova lossa vv:n nu. Återkommer med resultat lite senare :) |
|
|
Titta runt ventilkåpan om Du kan se någon större läcka,för det är vanligast att ventilkåpans packning ger vika först! |
|
|
Okej, så här vart mitt lilla test. körde motorn varm, ryckte sedan ut vv:n ur toppen. det resulterade i lägre och oroligare tomgång. vilket ökar och stabiliserar sig när jag stoppar tillbaka den.. Var dock VÄLDIGT oljigt i "kontakten", eller hålet eller hur man nu ska förklara det. Så var drar man slutsatsen i detta då? trycker den olja genom vv:n? alex84: Kan inte se att det läker runt ventilkåpan. men efter att ha kikat lite under så är det väldigt geggigt runt oljetrågspackningen. dock så verkar läckan ha försvunnit sen jag bytte oljepluggspackning. |
|
|
Bilprovningens besiktning är till för att hitta brister som ska åtgärdas!!! INTE FUSKA SIG IGENOM!!! Det är sådana som fuskar som är farliga på vägarna!!! |
|
|
självklart är det så. och det är ett fel som jag inte tänker skita i, men jag är i gravt behov utan min bil. men jag behöver uppenbarligen mer tid då jag än inte hunnit hitta vad som är fel. Så bara jag får bilen laglig så jag kan fortsätta felsöka. har nämligen garaget 1,8 mil bort så jag behöver kunna ta mig dit. vilket jag inte gör efter imorgon(idag) |
|
|
Har i frustration hållit på med bilen inatt och kikat runt lite granna. Och hittade till min förvåning faktiskt nånting som inte såg bra ut för första gången. Den smala slangen till vevhusventen som går från anslutningen på ventilkåpan till anslutningen under insuget förbryllar mig lite. Tog loss allt som hade med vevhusvent att göra. allt såg fint ut, men rengjorde allt hur som helst. men just denna smala rackarns slang verkar ganska trött. den är som gelé nästan. Nyper jag ihop den så stannar den ihop? fast än rengjord går det knappt att blåsa genom den, och den verkar bubblig på insidan. Så till min stora fundering. kan denna lilla rackare ställa till med att vevhusventen blir "tät"? Hälsningar från mig, en trött liten pojke. till er som valt rätt bilmärke, Godmorgon! |
|
|
Börja med att byt den defakta slangen som du fann. Var bilen ordentligt varmkörd innan besiktningen? Kör man korta sträckor så späds motoroljan med bensin. Om du kör en längre sträcka (ca 3-4 mil) så att oljan kommer upp ordentligt i drifttemperatur så förbränns denna. Hur ser luftfiltret ut? Är det igensatt så chokar det motorn. Lycka till! Mvh H |
|
|
Stor service med nya filter gjord nyligen. olja och oljefilter byttes igen igår. då kördes även en invändig motortvätt innan tömning av den gamla oljan. Ska byta slangen till vv;n strax, sen sticka in på mekonomen bilverkstad och låna 4gas mätaren och se hur det ser ut :) återkommer med resultat! skriv gärna om ni har några ideer. |
|
|
Det är inte bara det att vevhusventilationen kan sätta igen sig, membranet i "dosan" kan vara trasigt, slangen uppe under ventilkåpsskyddet kan vara upptorkad o.s.v. Motorgång både på tomgång och under körning kan påverkas av detta samt naturligtvis avgasvärden. Själv fanns dom här felkoderna lagrade innan jag bytte alla vevhusventdetaljer: 151 Signal After KAT Bank 1 Max Limit 154 Signal before KAT Bank 2 Min Limit 227 Mixture Deviation : bank 1,Cylinder 1-3 228 Mixture Deviation : bank 2 229 Cylinder 4-6 FAF |
|
|
Ett litet klarläggande angående vv på 6-cyl BMW. Bilar med M50 motorer har ett enklare system för vv än bilar med M52 och nyare. De äldre bilarna har ett system som drar in oljedimma och andra gaser in i motorn och förbränner det. De nyare har en oljeavskiljare som kondenserar oljedimman och låter olja rinna tillbaka ner i motorn medan övriga gaser dras in i motorn och förbränns. Vevhusventilation M50 Länk fungerar så här. Vid högt undertryck i insugningsröret sugs luft genom den grövre slangen pos 3 in i ventilkåpan. Luften blandas med gaser, oljedimma, fukt och sugs vidare genom den lilla slangen in i insugningsröret. Vid lågt undertryck ventileras motorn via båda slangarna till insuget. Oljesmet samlas i den lilla slangen vilken kan bli tät. Byt den nu innan nåt dumt händer. I min första 525 råkade jag ut för en igenfrusen vv. Den lilla slangen var tät med oljesmet och därmed for gaser, oljedimma och fukt ut bara genom den stora slangen. Efter rätt många mil på landsväg i -30°C frös fukten till en ispropp. Olja trycktes ut via ventilkåpspackningen ner i tändstiftshålen och ut över grenröret. Inte kul... Kan inte säga att jag märkte någon skillnad på hur motorn gick. Bytte den lilla slangen till en bränsleslang med lämplig dimension. Inga problem efter detta. På mina följande E34-bilar har jag alltid kollat att båda slangarna till vv är öppna. Inga problem med frysning eller avgasvärden. //Göran |
|
|
Problemet löst! Bytte bara den smalare slangen till vvn som går från kontaktstycket i ventilkåpan så vart alla värden perfekt! tack till alla som kommit med tips angående detta iallafall. hoppas det kan hjälpa andra med samma problem i framtiden. :) |
|
| Kul att det löste sej :) | |
|
Ja just ja,om Du inte redan gått med i "Klubben" så..... Länk |
|
| Bra tips. la in min bil i tråden! =) | |
|
En fundering: Har någon provat med att förbättra oljereturen i oljesticksröret? Alt 1 : Ta bort förträngningen och ansluta slangen från dosan till oljesticksröret utan förträngning genom att t.ex göra ett nytt hål och svetsa fast slanganslutningen på röret. Alt 2: Ordna en annan retur till oljetråget, finns det någon naturlig anslutning eller måste man fixa en ny? Alt 3: ?? FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.