|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! En annorludna säsongsfråga. Jag undrar om någon har tips på bra cabimpregningen utom BMWs egna (som är bra). Anledningen till frågan är att jag har slut på BMWimpregning men har gott om tvättmedel och rutpolermedel kvar ur BMWs cabrio-vårdsats och vill inte köpa ett helt kit för ~500 bara för ny flaska impregnering - innan övrigt är hyfsat slut också. Det är lite obalans i storlek på behållarna och jag behöver mer impregnering. Vad använder ni för impregnering som är bra? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Förut kunde man köpa flaskorna var för sig. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag använder denna Länk Sjukt bra! /Masten |
|
|
Jag köpte impregneringen löst på BMW senast i somras. ------- //Lövet |
|
|
Som väntat så var Micke O först med svar. Dej kan man alltid lita på när det gäller bilvård. OK, jag ska fråga lokala BMW igen om jag kan köpa bara impregneringen löst. Då vet jag att jag får något jag är nöjd med. Annars får jag kolla vidare på shinerama-tipset. Tack för era tips! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hej! Titta på den här länken, när företaget fått igång den igen. Länk De säljer en cabinpregnering som jag använder. Den fungerar bra. //E |
|
|
Hej, En ganska dum fråga kanske, men är ny med cab. Hur går en impregnering till? Kan jag göra det i garaget som den står och blir vinterförvarad i? (ca +10grader) Eller måste jag ha tillgång till att kunna tvätta den när jag gör det? Mvh, Jimmy |
|
|
Du måste kunna tvätta bilen ordentligt så vänta med det till våren. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Har nu handlat ny impregnering hos BMW. Noterar att den gamla var flytande och applicerades med egen svamp. Den nya är trycksatt sprej som ska sprejas på från ca 20 cm avstånd, dock inte på rutor och lack. Kostade drygt 150 kr för en sprayburk - låter som mindre impregnering per krona men den kankse är effektivare? Någon som testat denna nya sprej från BMW och kan ge ett omdöme? Själv väntar jag till hardtopsäsongen är över innan sprejen åker fram. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Man kanske skulle testa. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
jag använder Turtles Grejor, funkar bra Mats BMW CS #5847 |
|
|
Nu är det ett dygn sedan jag applicerade BMWs nya cabimpregnering i sprayform. Det var lätt att spraya på - det är ju en trycksatt sprejburk men man får vara beredd att maskera bort rutor och lackytor och torka bort om det ändå hamnar impregngering där. Inledningsvis ser man lite vita skiftningar där man haft sprayburken nära tyget men får se om de försvinner med tiden. Sprayade utomhus vindstilla och sedan har det fått torka in över natten i garage med temp på cirka 10 grader följt av en dag ute i solsken. Tygytan känns inte hal som jag minns att ytan kändes med BMWs gamla impregningsmedel som man spädde själv och "blaskade på" med svamp. Får väl se hur bra det funkar när bilen passerat första regnskuren eller nästa tvätt. Jag återkommer. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Efter en natt till i garaget +15 så har ytan harmoniserats i färg och de vita skiftningarna försvunnit och ytan känns lite mer "hal/fet" dvs man känner att den är impregnerad. Återkommer efter första vattenkontakt men även idag ser det soligt ut... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Nu har cabben upplevt första ösregnet efter impregnering och det verkar lovande. Det är tätt, yttertyget är dock lite fuktigt direkt efter skuren och inga pärlor på taket men väl på sidorna av suffletten. Ska nog bättra på med mera spray uppepå efter nästa tvätt och se om det pärlar sig bättre sedan. Dock föredrar jag nog det gamla medlet som man blaskade på - lättare att applicera på bara tyget. spray virvlar i luften och kan hamna på lack och rutor - det gäller att hitta en vindstilla dag för återbehandling. Jag vill inte stå inne i garaget och inhalera impregeringsspray. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Storskuren igår kväll ledde till pärlor även uppe på taket - kort sagt nöjd! Men ska nog ändå bättra på med en sprayning till efter nästa tvätt. Hoppas på fortsatt solsken nu så man kan njuta tullt ut av sin taklösa bil.... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
köpte denna spray härom dagen på BMW, ska ge den ett test i helgen tänkte jag. Tvättade du suffleten innan och sprutade du på medlet när den var torr? |
|
|
Har beställt cab impregnering av min lokala ÅF..har beställt den gamla varianten som appliceras med svamp samt rengöringen oxå..... sprayform går bort för mig.... |
|
|
Jag använder Imprenex Outdoor (fins som spray med ) med ett mycket gott resultat billigt är det med 1 liter mellan 60 -100 kr beror på vart man handlar det fins på coop forum,maxi o m.m tvättar av cabben först med Imprenex Cleaner 1 gång om året innan jag ställer in den för säsongen o sedan nästa dag impregnerar jag :) Länk Mvh |
|
|
Anväde Imprenex till båten, tyckte inte det var så bra. Kladdar rätt mycket både på kapeller och spillet (som alltid blir) på plasten. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
ok För mig har det funkat bra bruka pensla på det:) mvh:Kristian |
|
|
Är några veckor sedan jag sprayade på det och som sagt, känns fortfarande kletigt. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.