AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.288

BMW 520 -02 Bilen startar inte, batterihaveri eller generatorhaveri?

_k
7
_karlsson
328ci -99
Hej!

Har ett problem med min BMW 520 -02:a (16700 mil), gällande nått med batteriet eller generatorn.

Det börja för någon månad sen när bilen va helt död, då prova jag att ladda upp batteriet med en ctek laddare och då hoppa den igång, har kollat batteriet med en gammal batteritester på jobbet och då visar det att batteriet är okej men som sagt den är gammal. När jag hade kört några dagar med den igen så dog bilen igen en morgon. (Bilen har aldrig dött när jag har varit ute och åkt med den)

Då fråga vi oss om det va generatorn som va paj men vi vet inte.. för göra det lite enklare har vi kollat upp detta:

- Den laddar 13.2 V när den är påslagen om man mäter mellan polerna
- Det skramlar från Generatorn tyckte polarn, (han hade nån grunka han kunde lyssna på motorn med)
- Batteriet verkar vara helt enligt den gamla batteritestern
- Batteriet går att ladda upp och hållde när jag ladda det fullt ca 4 dagar när det va -10--20
- Drar för mycket ström när den är avslagen verkar den inte göra men är inte mätt korrekt

Vad tror ni? köpte nyss ett nytt batteri men är det lönt att prova eller tror ni det är generatorn? annars tänkte jag lämna tillbaks batteriet..

Lite panik då jag måste fixa detta till imorgon så uppskattar snabbt svar!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kolla kabeln mellan batteri och generator som är standard att den ärgar på E60 första modellen,säkert även din E39 då den har samma motor. Samma symptom som du har.

Mvh Jonas B.
13.2 volt känns som att det är lite lågt. Funkar allt som det ska borde den ligga runt 14 volt.
Visa användare
36
b3mer
525 Touring -95
skulle inte tro att det är batteriet, utan snarare generatorn som är kass. eller som tidigare komenterat glapp jord/kontakt.

Däremor om du laddar upp batteriet och kör det tomt många gånger så tar det stryk så försök undvika det.

MVH
_k
7
_karlsson
328ci -99
Jag misstänkte det, men kabeln du syftar på från generator till batteri, är den lätt att byta? måste man plocka bort en massa för att få fram den?
Visa användare
36
b3mer
525 Touring -95
Kan faktiskt inte uttala mig på det.
Men det beror ju på vart du har batteriet monterat. har du det under huven, eller under baksätet som vissa modeller?

Sitter det under huven bör det ju inte vara så bökigt tycker jag iallafall. under baksätet kan det bli jobbigare då kabeln kan vara dragen på otroligt trånga och svåråtkomliga ställen.
_k
7
_karlsson
328ci -99
Tyvärr sitter den i bakluckan, men tack för alla svar:)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med GE - 13,2 volt är för lågt, borde ligga på minst 13,6 volt.

Mvh
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Har bilen stått över natten när du har slut på strömmen..? Eller är den död även direkt efter att du kört den? Om den har stått över natten och tom på ström på morgonen kan det ju ockå vara kupefläkten som har dragit ut batteriet.. Finns en del trådar om detta inte alltför ovanlig problem på e39:or.
_k
7
_karlsson
328ci -99
Nu gjorde man det dummaste man kunnat göra typ, köpt ett batteri för 1300:- böt ut batterit.
Vi satt i nya batterit igår och nu över natten har den dragits ur.

Hade fel ang. hur mycket den laddar den låg på 13.8 V.
Vi mättte upp hur mycket den drar stående utan nånting på: 27 mA drar den hela tiden.

Vafan kan felet vara, blir tokig snart!!!

Vad tror ni?

MVH Micke
Om instrumentet stämmer (alla gör inte det, tyvärr) så är 13,8V laddspänning mätt direkt på batteriet OK, om än lite i underkant.
27mA vilström är lågt och bra, normalt ligger den runt 35-45mA (åter igen, dubbelkolla gärna instrumentet). Observera att bilen ligger i vaket läge 16 minuter efter att man stängt ner allt, då drar den några amp ström, sedan droppar strömmen ner till låg vilström enligt ovan.
Om batteriet töms över en natt så pass mycket att bilen inte orkar starta så har du en betydligt högre urladdning, 3-5A eller mera, och då måste du hitta felkällan.
Kupé eller motorfläkt är inte helt ovanliga orsaker, dvs inte själva fläkten utan styrenheten (effektsteget) till dessa. Om du inte hittar nåt annat, prova att ta loss säkringarna till dessa, brukar vara modell större 40 eller 50A. På E39 sitter dessa under handskfacket, på din modell vet jag inte exakt var placeringen är.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.