AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.646

Byte av valvetronic ställmotor på 320i -06

ma
27
magohl
330d F31
Har en 320i 06 som gått 8100mil. Går hur fint som helst men nu lyser motorlampan och BMW säger att valvetronic ställmotor måste bytas. 2000:- för delen och 7000:- för jobbet.

Är detta något som någon annan bilverkstad än BMW själva kan byta?

Tack för alla tips.
Roffa1
Det går på motorskadeförsäkringen, du bet endast självrisken.
ma
27
magohl
330d F31
Hej,

Jo det är sant men det är en import så självrisken är 8000 om jag tolkat villkoren rätt :(
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
svårt att byta den själv då man måste lära in motorn efter byte. Men byte 7000:- låter dyrt. tror mer att runt 2500:- är rimligt för arbetet. bara att demontera ventilkåpa och sen är de två skruv sen är den borta.
ma
27
magohl
330d F31
Ja 2500:- låter ju helt klart mer rimligt för 3-4h jobb.

Att lära motorn efter att man bytt ställmotorn, kräver det att verkstaden har något speciellt från BMW?

Funderar alltså på att försöka hitta en verkstad som kan göra det för en mer rimlig kostnad än vad Förendade Bil tar.
ma
27
magohl
330d F31
Pratade med Need-for-speed i Malmö idag och fick ett extremt mycket lägre pris för samma arbete så det var inte mycket att välja på :)

Tack för infon!
An
1
Anton525
525 E61 Touring 2005
Hej!

Jag har meckat en del tidigare med min bil där jag har bytt ventilkåpspackning och liknande med hjälp av en god vän.
Jag har fått problem med EML och motorlampan när man läser av felkoderna så är det ca 5-6 felkoder på VVT med olika fel på den och vi har mer eller mindre kommit fram till att det är den som behöver bytas ut. Delen är inte spec. dyr men arbetet är en större kostnad som man vill undvika, jag vet sen tidigare att öppna ventilkåpan inte är något större problem och jag vet vart VVT sitter med min väns hjälp så vet jag att vi kan demontera den men är det någon in kodning eller liknande efter?
ErikThörn skriver att man måste "lära" in motorn efter bytet vad menas med det är det någon som vet mer exakt vad det betyder? Behöver man en data som kodar in sådant eller är det på något annat sätt man "lär" in VVT.

Tack på för hand! Alla svar och funderingar uppskattas!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Efter byte av vvt motorn måste man lära den vart den har sina ändlägen. Det gör man med tex BMW inpa. Vet att jag läst en detaljerad beskrivning av hur man går tillväga någonstans. Men jag behövde aldrig göra detta då jag hade av toppen, det funkade utan kalibrering.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bmwinpa kan inte göra adaption av ändlägen på valvetronic. Bosch Kts kan likväl som BmwDis.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
BMW DIS stämmer, jag mindes fel. Själv har jag ej tillgång till DIS och vet ej hur lättjobbat det är.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.