|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Så mycket marginal har tyvärr inte VW-återförsäljarna från generalagenten, den ligger på runt 10%. Med tanke på att Golf R har ett handikapp i effekt mot 135 så säger det ju en del om potentialen och kompetensen i Golfen:s chassi. Det stämmer att jag hade en Corrado som förstabil, det var dock bara 11 år sedan och då var det en bil i 50000 kronors-klassen... =) På tal om chassi och väghållning, den bilen var bland det vassare jag kört väghållingsmässigt, Porschen jag hade inkluderat. Jag skall testa Bluefin på GTI:n till våren, hade om jag känner mig själv gjort det för länge sedan om det inte vore för vädret som vart mer än lovligt risigt... ;-) MVH Christofer |
|
|
Lövet: Länk? MVH Christofer |
|
|
StefanL, låter lockande med en tur till Engströms. Såg ju stabilt ut när du ångade fram i snömoset ;-) Men den får gärna bli några år gammal och 150' billigare innan jag slår till. Skulle inte slå till på en 130i eller 135i utan att prova Golfen först, det är nog framför allt ditt och Chrilles "fel" ;-) (Sen måste jag dubbelkolla att verkligen anti-skoj funktionen kan slås ut) |
|
|
Länk 2 sekunder långsammare runt en isbana mot en framhjulsdriven bil. Varför bygger överhuvudtaget en fyrhjulsdriven bil om man ska göra den handikappad efteråt? ------- //Lövet |
|
|
Jag skulle nog inte sträcka mig så långt att påstå att Golf R är handikappad. Till dess försvar kan man väl tillägga att få, om ens någon, framhjulsdriven bil drar just Focus RS på bana. Men sett till biltypen är det förstås synd att Golf R inte går att stänga av ESP helt. Nu har jag bara kört den på torr asfalt och då saknade då inte jag möjligheten att stänga av ESP. |
|
|
På asfalt tror jag absolut inte att ESP är något problem. Men det är ju trist att man på snö och is, när man behöver 4wd som bäst!, inte kan använda bilen ordentligt. ------- //Lövet |
|
|
Nu jämförs det dock inte vilken framhjulsdrivna bil som helst utan erkänt kompetenta Focus RS med riktig Quaife-diff. Hade vart intressant att se några fler bilar i testet som jämförelse. Slutsatsen av testet är att Golf R är den snabbare bilen och som helhet trots det bruksvänligare och billigare att äga... MVH Christofer |
|
|
Nu hann ni före, men men... Det är definitivt att ta och säga att de inte går att använda bilen. Jag har själv inga problem i halkan med min grävlig med ännu restriktivare ESP. Som sagt, jag håller med om att det borde gå att koppla ur ESP helt. Men ni som hakat upp er så väldigt på det, är det en principsak eller åker ni runt på fetställ på daglig basis? MVH Christofer |
|
|
"åker ni runt på fetställ på daglig basis?" Absolut så här års, blir nog aldrig för gammal ;-) Senast i helgen var vi ute med ett gäng crosscyklar på en sjöis, en toppendag på sladd mest hela tiden. |
|
|
BjörnB, Det var riktigt kul denna helg då vi hejade på varandra på Tornby. Vi hade som sagt busat i lössnön hela dagen. Vänta på nästa tillfälle då snön ligger som tjock grädde och bara vill vispas runt. Ring Stefan på Engströms och boka bilen över helgen:) Lövet: Jag har provkört Forden men den fick inte mig att gråta av glädje. Dessutom kändes den plastig i jämförelse. Rent vardagsmässigt är Golfen lättare att leva med tycker jag. Jag skulle naturligtvis mappa om motorn och se till att det gick att koppla ur ESP helt. För vem vill inte kunna åka brett på sjön.:) Jag tycket det stod i testet att Golfen var den snabbare av dem på isbanan, men jag kanske läste fel. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Crille; Golfen jag hade var utrustad med ställbara koni och gick som en dröm. Bilarna var ju en aning lättare dessutom så man behövde inte så mycket effekt för att kunna hänga av betydligt mer kompetenta bilar på de mer krokiga vägarna. Dessutom ska bli spännande att åka supercharged igen:) Runt 10% är nog max vad de flesta kan få i rabatt på specialbilarna. Det ska bli spännande att höra om dina intryck när du trimmat. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Det som står i testet är att Golfen är snabbare i acceleration men att som helhet är den långsammare eftersom den aldrig kommer ifatt efter att ESP har gått in och bromsat ner bilen kurvorna. Crille: Hur kan du få 2 sekunder långsammare till att Golf är snabbare? ------- //Lövet |
|
|
Lövet: För att Golfen är snabbare över lag, de har snabbare acceleration och är snabbare på torrt underlag. Men det kanske bara är AMS test på is som räknas? Kör du runt på sladd regelbundet? MVH Christofer |
|
|
Det är ju inte testets slutsats utan din. ------- //Lövet |
|
|
Lövet; Du har helt rätt. Det måste till ett riktigt rally-ess för att Forden ska vara snabbare. Läste tydligen inte testet så noga. Jag tror att de som verkligen vill få ut maximalt av Golfen både kommer mappa och fixa detta med ESP;n. Crille: Klart att golfen är snabbast:) Nu körde ju Forden i Golfens uppkörda spår och då bör den ha fixat 2-3s tillgodo mot Golfen...Eller vad tror du? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Men Chrille, hur var det nu med nagel i ögat och märkesfanatism? Nu låter du själv som en BMW ägare som inte kan ta att en Golf kan vara snabbare. ;-) Ficusen är snabbare runt isbanan, thats it. Tycker det är lite anmärkningsvärt att ESP ställer till det så pass att en fwd slår den på en isbana. Men du har ju redan visat på en lösning för det (Hohenester) Sen om man läser testet som helhelt skulle jag ändå personligen välja Golfen men inte främst pga vartider och acc siffror. PS. Kul att det kom mer snö om man skulle testa en Golf R, misstänker att den då kommer till sin rätt. |
|
|
BjörnB. Vi åker till Sälen i eftermiddag, tänkte jag kunde låna R;en om du inte hinner före:) Snö, snö mera snö! //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Lövet: Det som redovisas i testet är att Golf R har snabbare acceleration och är snabbare på Hockenheim. Sen visar flera andra tester samma sak... Jag kan ge flera exempel på bilar som är snabbare än Golf R om ni vill det...? MVH Christofer |
|
|
crille82, Det finns en poäng i det BjörnB skriver om att vara märkesfanatiker. Detta gäller oavsett läger. Medan jag håller med om att Golf R är snabb måste det vara pinsamt att bilen i fråga inte kan hänga med en framkrafsare på is. mvh/ Anders |
|
| Det skulle vara intressant att se ett test mellan S3 och Golf R. Både på is och barmark. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.