|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Är det någon här som har erfarenhet från VW 4motion av nyare modell? | |
|
Finns olika typer av 4-motion. För Passat gamla gen är det Audi Torsen med konstant 50/50. För alla bilar med tvärställda motorer är det Haldex med 95% drivning fram och 5% bak. Båda fungerar utmärkt men är ganska defensivt ställda och bak kan aldrig snurra snabbare än framhjulen = benägna mot understyrning. Från och med Tiguan är Haldexen förladdad, dvs den behöver inte spinna fram för att driva bakhjulen. ------- //Lövet |
|
|
Omformulering. Det är Haldex som inte kan driva bak snabbare än fram. Gamla Torsen kan flytta drivningen 25/75 åt båda håll om jag minns rätt. ------- //Lövet |
|
BCR |
Nya 4-motion på t.ex Golf R har steglös variabel drivning och är i extremfallet 100% bakhjulsdriven. /Håkan - BMW är roligast på två hjul - |
|
Precis som falsterbo säger så tar tekniken över det roliga. Men för de allra flesta är Golf R en riktigt effektiv bil ändå. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Stefan: Man får ha förståelse för att de flesta BMW-ägarna sladdar runt som vildar med urkopplat antisladdsystem på daglig basis. Jag tror att det stör de flesta att Golf R är snabbare än alla BMW på rätt sida halvmiljonen... =) Har man inte lust att betala några tusenlappar för att programera bort ESP så kan ju alltid köpa en gammal 240 för pengarna att sladda runt på Domus-parkeringen med... Skämt åsido, det är naturligtvis lite tråkigt att inte ESP går att koppla ur helt. Jag tror dock att icke helt urkoppligsbart antisladdsystem blir vanligare framöver... MVH Christofer |
|
|
Christoffer; Jag kan bara hålla med om att det känns olustigt med en Golf som är snabbare än 335an i alla fall upp till 100 knyck. Och till ett pris som var nästan hälften mot vad min vita 335a kostade. Vi gjorde acc test i somras när jag lånade en R med DSG-låda. Golfen var snabbare upp till ca 120 därefter tog 335an över och vid ca 200 var det två billängder till 335an s fördel. Det är endast under vinterföre som avsaknaden att kunna koppla ur ESP gör sig påmind. PS. Jag är lite sugen på att byta ut 118d mot en GTI eller R. DS. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
bunf: Länk Mvh |
|
|
Stefan: Som än värre är att Golf R är snabbare än 335 på bana... MVH Christofer |
|
|
Chrille, "Har man inte lust att betala några tusenlappar för att programera bort ESP" Hur fungerar det, slår man ut systemet "för gott" eller är det inkluderat en on/off knapp? Vem utför denna operation? |
|
|
Jag vet att Hohenester (ACE Competition i Sverige) kan programera bort ESP och programera så att det går att koppla bor via knappen. Säkert fler som kan inom kort... MVH Christofer |
|
|
Tack för info, då blev bilen intressant igen! "Jag tror att det stör de flesta att Golf R är snabbare än alla BMW på rätt sida halvmiljonen... =)" Varför skulle de flesta störa sig på det? Trist för BMW kanske men hur skulle detta kunna vara negativt för oss konsumenter som hänger här fattar inte jag? Bara att göra som StefanL funderar på, byta ut BMW:n om det visar sig finnas någonting som passar ens kravprofil bättre. För mig räcker det inte med att den är snabbare den måste kännas rätt att köra också, och det kanske den gör. Bara en provkörning kan svara på det. |
|
|
Självklart är det så Björn, hoppas du ser ironin i inlägget ovan... Många forummedlemmar gör dock sitt bästa för att "smutskasta" allt utom just BMW, det finns det gott om exempel på. Försöker man som bilentusiast i största allmänhet framhäva styrkor hos andra märken och modeller så är det genast ett gäng som vrider saker och ting till att BMW är trots allt är bättre. Att man måste upp till M3 a 600´+ för att vara snabbare än Golf R på bana är självklart en nagel i ögat för "märkespatrioterna". Men det är ju ett märkesforum sam sagt... MVH Christofer |
|
|
Jag uppskattar absolut input och jämförelse med andra märken och jag tror faktiskt att "de flesta" och så uppskattar detta då det sker sakligt. Men ibland blir det märkesfanatism åt ett annat håll. Onekligen imponerande prestanda på Golfen. Har en 135i inget att sätta emot den på bana? |
|
|
BjörnB; Ta en sväng förbi Engströms och ge dig ut på en redig provtur i den Svarta Demobilen. Du kommer gilla bilen, det gjorde jag:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Björn: Ja den är det. Man måste som jag tidigare påtalat ta olika märken och modeller för vad de är. Jag själv kan erkänna att jag är insnöad på ett fåtal Tyska märken och har svårt att ta till mig fördelar hos ex. Koreanska och Japanska märken... MVH Christofer |
|
|
Alltså, Golf R är snabbare än 135 på bana... MVH Christofer |
|
|
Jag skulle gärna vilja se ett test med Golf R och BMW 135. En välutrustad R kostar Brutto 389 tkr, då pratar vi nav, skinn, störta ljudpaketet samt 19 tum mm En sådan kan man få loss, förutsatt att man har ett bra avtal för ca 340 tkr. Vill man lägga upp en finansiering så finns möjligheten att få bilen till en ränta av 2,95% 68tkr i kontantinsats, 50% restvärde och 3.840 kr/mån i 36 mån. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Du var lite snabbare än mig Chrille:) Det var som katten, R.;en snabbare än 135. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Chrille. OT: Jag såg att du ägt en Corrado G60-91, Jag fick nöja mig med Golfen:) Du skulle öka effekten på GTI;n till sommaren, eller? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Angående antispinnet på Golf R får det en del tråkiga följder. Den framhjulsdrivna Ford RS är exempelvis snabbare på isbana... På asfalt är den säkert fin men köper jag en bil av den typen ska jag ha kontroll över hur den beter sig. (Källa: Auto Motor Sport, finns online) ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.