AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.878

M3 e46 bensinförbrukning

M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
M3an står i garaget, vinterförvarad men innan avställningen så hände det något märkligt med min färddator.

Först så stod det att M3an låg på 0.5l/milen, vilket jag tror är en ren omöjlighet? Jag har kört bilen från och till jobbet rätt lugnt men ändå ibland gasat på. Den hängde ändå 0.5l...

Sedan plötsligt släppte det, och innan jag ställde av den stod förbrukningen på 2.3l enligt färddatorn. När det väl släppte körde jag som om jag tankat bromsolja till jobbet, dvs. lugnare än alla farfar på vägarna. Ändå steg förbrukningen något kopiöst!
Nu så här i efterhand i garaget har jag lyckats nollställa mätaren inför påställningen i maj men sitter ändå och oroar mig för att något har hänt bilen. Dock tidigare försökte jag nollställa bränsleförbrukningen men hamnade alltid i "test" menyerna på färddatorn. Är lite orolig att jag gjort något fuffens där inne bland alla siffror.

Men låt oss spekulera, M3an drar nu en massa soppa. Vad påverkar en sådan bränsle ökning?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du hade inte fipplat till färddatorn så att du mätte sträcka/förbrukning när du fick 0.5?
Tankar du inte bilen själv? Man borde ju tycka att du själv kanske kan bedöma hur långt du kommer efter att ha tankat. Din körlängd verkar ju variera en smula om du tidigare hade 0,5 l förbrukning mot 2,3 l på slutet.

Det enda jag kan tänka mig annars är att du har druckit en del av bensinen när du har 2,3 l förbrukning?
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Haha jo crli9194 visst är det jag själv som tankar. Grejen var den att detta hände precis innan jag ställde av bilen. Jag hann aldrig tanka om bilen och se ifall den drog mer. Det är klart att det kommer märkas rätt så tydligt.

Kane: Chansen finns ju att jag kanske gjort något riktigt dumt i menyn. Bilen skall in på service direkt vid påställning så jag skall be om att få den bilens dator nollställd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.