|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha sökt och läst trådarna om att byta insug på M52 motorerna tänkte jag göra detsamma på min 728ia, jag inser det komiska eftersom det blir mycket bättre att köpa en BMW750 direkt, men skall göra det för att ha något att meka med innan våren. Jag har egen svets samt fräs och svarv på jobbet och tänkte på vilket extraktorgrenrör som är relativt välpassande på min M52 i 728an , många skriver att S50 extraktorgrenrör är bra men jag vet inte på vilken motor och årsmodell ett sådant grenrör sitter så det vore snällt om någon ville berätta det. Jag hoppas kunna köpa grenrör på skroten eller finns det bättre alternativ ? När det gäller insuget har jag förstått det som att själva spjället också skall bytas för bästa effekt, är det så och vilket spjäll är bäst lämpat ? Skratta inte åt mig nu, jag vet att E38 är en tung bil och att jag har en klen motor men jag vill prova detta i alla fall. /Tacksam för svar. | |
|
Jag är nästan säker på att S50 är 343Hk motorn till M3 E46...? Men om extraktorn passar och får plats vet jag tyvärr inget om. Mvh |
|
|
Nu vill jag inte att du ska ta det som någon kritik men med tanke på at du har en tung bil med det minsta motoralternativet så är risken stor att du får en bil som tappar sin karaktär. Med extraktor och insuget flyttar du upp kraften i registret. Bottendraget försvinner... Om du dock gör allt detta så måste måste måste du mappa bilen. Och då snackar vi 5-6000 kr för en seriös mappning med körningar före och efter. Sen alltid tanka 98 oktan... |
|
|
kommer funka fint! Och du behöver inte alls mappa, då effektökningen är så pass "liten" att original sprutet klarar av det. Sen öm det är värt det, jao det är ju en effekt skilland som känns, och man har fixat det själv, känns ju alltid gött :-) Jo extraktor rören är vanligast att dom tar från E36 M3. |
|
|
Nu har jag googlat lite och det verkar vara som rob_tj72 skriver att S50 extraktorgrenrören kommer från M3, och de lär ju vara jättedyra eller svåra att få tag i på landets skrotar eftersom det skrotas så få M3, sen vet jag ju inte hur passformen är. Men extraktorgrenrör verkar heta HEADER på engelska och jag har hittat på eBay som skickar till Sverige och kanske kan Länk vara något jag kan montera på 728an för att sedan anpassa och svetsa ihop med befintligt system ? På eBay finns också Länk och det vore kul om någon här på autopower köpt liknande extraktorgrenrör och om de passar skapligt på topplockets avgasportar, att man kanske får anpassa lite längre bak det ser jag som självklart med tanke på vad grejorna kostar och det är säkert made in china. |
|
|
Kommer vara lite tråkig nu, men du har ju svets på jobbet - svetsa ihop ett extraktorgrenrör själv istället? Annars skulle jag köpa från nån i Sverige: Länk Det är insuget som är flaskhalsen, börja med att byta det till M50: Länk Länk Mvh |
|
|
rob_tj Jo jag har mailat till flera återförsäljare för M50 kit och väntar bara på svar om de skickar till Sverige, så fort jag får svar köper jag direkt. Länk verkar vara bäst och billigast av alla de kit jag gått igenom och läst om på olika forum. Detta är mer ett litet hobbyprojekt innan sommaren då mina BMW bara står avställda, jag tar det inte så seriöst detta med att trimma 728an utan förstår att det är ganska lönlöst att trimma en tung bil med liten svag motor, skillnad de som sätter kompressor på en 740 med M62 motorn ! Då jäklar börjar det hända saker ! Tack för tipset om tillbilen.se , har helt missat den sajten, jag tittade lite på Schmiedmann och de verkade mest sälja skräp så tänkte att kinagrejorna på eBay är samma skrot för lägre peng. |
|
|
Fick precis svar från Länk och han skickar inte till Sverige, väldigt tråkigt för lösningen där med slangen tycker jag var elegant. De andra jag mailat har inte ens svarat på mail... Kanske skall ringa runt till skrotar och leta efter extraktorgrenrör till gamla M3 iaf. då många menar att de är bättre än nya kinesiska extraktorgrenrör, ni som köpt extraktorgrenrör från gamla M3 vart hittade ni dem ? jag har letat på annonser överallt och inte hittat något. |
|
|
En (mycket) dyrare version men jag garanterar att Turner skickar till Sverige, å andra sidan så kan det inte vara så svårt att köpa T-kors och dra slangar själv: Länk Länk Om du ändå beställer så kan jag rekommendera att köpa termostathuset i alu samtidigt, BMW´s är av plast: Länk M3 delar är eftersökta och dyra, många skrotar är anslutna till bildelsbasen och där finns inget t.ex.: Länk Mvh |
|
|
Gillar du lite smide och har tillgång till svets/svarv m.m så gör en turbo-konverterning :). Väljer du rätt aggregat från kanske en Volvo lätt-tryckare så borde du få en rätt trevlig motorkaraktär! |
|
|
Att kröka rör och svetsa tycker jag inte är så roligt, fräs och svarv däremot gillar jag starkt, jag har funderat lite på det där med turbo men grejen är den att jag är 2a ägaren på 728an och den har bara gått 14 000 mil så den är i ett bra skick så jag vill inte göra för stora saker som inte kan återställas. Tidigare ägare är vår granne som är en äldre man och han slutade köra bil för några år sedan då köpte vi den som sommarbil då hans barnbarn inte ville ha den eftersom det inte var kombikaross för barnvagnar osv. så jag vill lixom inte göra för mycket med bilen för det känns lite som att jag måste förvalta den väl.... rob_tj : nu har jag beställt det kinesiska extraktorröret ivf. , får se vad som händer när det dyker upp om 2-3 veckor. tack för alla länkar och tips ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.