|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att bakluckan inte går igen när det är kallt. När den inte går igen låser ite låset ens om man har luckan öppen och trycker in låsklaffen med en skruvmejsel. Jag har haft lös låset och tittat på det och smort upp. Det var en ganska öppen konstruktion så jag förstår inte hur det skulle kunna samlas fukt och frysa där. Är det någon som har några erfarenheter? Kan det kärva i elmotorn som sköter öppingen på något sätt? Allting ser ut att gå lätt och fint och luckan funkar normalt när det är varmt eller bilen stått varmt. | |
| Det låter som en touring, stämmer det? | |
|
vad använde du för smörjmedel när du smörjde upp det? Vissa smörjmedel har en tendens att frysa hur som helst. Du bör använda nångonting som är siliconbaserat för att det ska klara kylan skulle jag tro? |
|
|
Om det funkar på samma sätt som på sedanen kan det vara fjädern som ska hålla fast i låst läge som har gått av. Ta loss hela låset, sitter överst i plåtdetaljen 7 på bilden, hakat runt 2 plåttappar: Länk FAF |
|
|
Jag hade aldrig problem med själva låset eller motorn typ kärvning e dyl. I mitt fall var det problem med knapparna under kanten på luckan, de kärvade vilket gjorde att motorn drog upp låset hela tiden. Jag vill minnas att det var plasten under kanten på luckan som klämde mot knapparna och orsakade att de inte gick tillbaka i ordning. JAg är tveksam att du har en trasig fjäder om låset funkar i värme. Om låset skall smörjas isärplockat skulle jag använda ett tunnare fett. Om det skall smörjas i monterat skicka skulle jag använda Omega 636. Den bästa krypolja jag använt, slår 5-56. //Göran |
|
|
Det är inte knappen som fastnar, man hör tydligt hur motorn går när man trycker på knappen. Jag smorde med Veidec flexlube. Och ja det är touring och då har inte låset någon mekanisk kontakt med öppningsknappen utan öppnas av 18 Länk |
|
|
Ta bort luckan med verktygen och plastsjoket på insidan luckan så kommer du åt att titta på hur mekanismen och ställmotorn arbetar. Ser här Länk hur du tar bort plastklädseln. //Göran |
|
| Om det inte framgick tydligt nog av mitt första inlägg så har jag haft lös alltihop redan en gång och haft det i min hand och inte sett något konstigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.