|
|
|
|---|---|
|
Har mailat transportstyrelsen vad som gäller när man importerar en bil vintertid med sommar däck. Är ju omöjligt för mig att köpa vinterdäck vid Svenska gränsen. Eller vilket land som det blir problem i först. Avser att importera från Nederländerna. Någon som vet vad som gäller. Har inte fått svar från Transportstyrelsen än. | |
| Det går ju knappt att hålla normal fart MED vinterdäck, hur kan du ens fundera på att köra hem den med sommardäck? Snålheten bedrar visheten brukar man ju säga, snålheten i det här fallet kommer i bästa fall innebära dikeskörning, bärgare, böter för felaktiga däck och dyra reparationer av plastdelar. I värsta fall kör du ihjäl någon och kanske dig själv. Köp vinterdäck när du köper bilen och kör hem den på vinterdäcken eller beställ en transport av bilen. Du kommer väl ändå behöva vinterdäck hemma i sverige igen? Vi har ju vinter varje år ;) | |
|
Såg i din andra tråd att det är en E60 M5 som du ska köra hem, kan inte handlaren ordna något begagnat eller tipsa om nån i närheten? Mvh |
|
|
Lagen om vinterdäck gäller även utlänskregistrerade fordon. Däremot är det tillåtet att köra med "grön skylt" kortaste lämpliga vägen från t.ex. hamn till verkstad eller garage på sommardäck. Observera att även Tyskland numera har krav på vinterdäck så fort väglaget kräver det, så enklaste borde nog vara som rob skriver att försöka ordna det på plats. mvh /BeroT |
|
| Beställ lastbilstransport av bilen hem till dig så kan du fixa riktiga dubbade däck här hemma istället. Odubbat duger inte långt på en sådan bil | |
|
Att köra med sommardäck går faktiskt under vinterförhållande. Refererar till min farfar som har kört med sommar däck och gör det fortfarande nu i 80 år i vinterväglag. Framgångs faktorer, lägre fart och försiktighet. Men Heinz_Keller du har helt rätt vinterdäck är och föredrar. Jag vill ha begagnade orginal M5 fälgar som vinterhjul. tror inte att Bilhandlaren i Tyskland kan fixa det. Såg beg orgi M5 fälgar på blocket för 6000kr. Nu är annonsen borta. Dom hade varit intressanta. Plus nya vinterdäck så hade jag landat totalt på ca 14,000kr. Verkar som att jag måste ha vinterdäck om jag ska köra hem bilen. Köra hem ca 2300 kr dyrare än att flyga hem. Bil transport med Eurotransport 10,000kr. Någon som kan rekommendera något annat transport företag. Ett annat alternativ är att de lägger om till vinterdäck på bilen. Så kan jag leta efter begagnade M5 fälgar i Sverige när jag har kört hem bilen. Flyga tot 1500kr med hotell i Köpenhamn och SJ Köra tot 3800kr. bensin, Bro, färja och hotell. Mvh |
|
|
Mbil, jag är yrkeschaffis och behöver nog inte dela med mig av vad jag anser om 80-åriga bilförare, som till på köpet kör med sommardäck när det är vinter? ;) En annan fundering blir ju; hur du ska få med dig vinterfälgarna till Holland när du flyger dit ;) Det enklaste måste ju vara att leta upp en däckhandlare på plats i Holland, köp däck, kräng över på originalfälgarna, ta med sommardäcken hem, sälj dem till våren och skaffa ett par feta Hartge lr liknande :D // Erik |
|
|
Heinz_Keller Jag var bar lite skämtsam. Kör inte med sommardäck på vintern och kommer inte att göra det heller. Men skulle kunna ta risken att köra från Belgien till Sverige med sommardäck nu under vinter om det var tillåtet. Nu är det inte tillåtet så det är inget alternativ. Jag avsåg att ta med mig sommardäcken från Belgien till Sverige i bilen. Efter att ha bytt till vinterdäck. Då skulle jag ha några månader på mig att fundera på hur jag vill göra. Alt. sälja däcken och som du föreslår köpa feta Hartger. Eller beg org M5 fälgar till sommardäcken, som jag får med till bilen. Då Org M5 fälgarna faller mig i smaken. Mvh |
|
|
Du kan kolla med skandiatransport också Finns även transportföretag som kör båtar till Göteborg från bl.a Zeebrügge i Belgien CCobelfret) |
|
| Vart i Holland ska du hämta bilen? Kan kanske hjälpa till och ordna ett par vinterdäck på fälg om du vill :) | |
| Skandiatransport har tyvärr slutat köra för privatpersoner | |
| Pm's om tips ang transportfirma | |
| Om du tycker om magknip och hela tiden sitta med kramp så kör på sommardäck. Mig tog det 11 timmar från helsingborg till strängnäs, på sommardäck förstås. Jag kommer aldrig göra om detta igen kan jag säga. :) | |
|
Körde hem en bil från Tyskland i februari för för några år sedan på (nya) sommardäck. Väderprognosen sa torrt väder men när jag kör av färjan i Rödby så snöar det. De 20 milen upp till Köpenhamn var inte kul men sen var det slut på snön och torra fina mil fram till Lund. ___ //Ulf |
|
|
Finns väl bara ett alternativ: ta bilen via Eurotransport hem. Blir inte mycket dyrare än att åka ner och hämta den och köra upp och en M5 går inte att köra med sommardäck i detta väglag. Glöm de!! Det tog mig en timme att förflytta min M5 i november ett par kvarter med sommardäck för att få på vinterdäcken. Jag har orginalhjul till M5 E60 som jag antagligen kommer att sälja. Hör av dig om du är intresserad. /Anders |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.