AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.560

Ska byta olja, men vilken sort är bäst? 0W-40 eller 5W-30?

Sida 2 av 4
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Snoka runt lite på Opel. Hittade svaret på min fråga där. GM 5W-30 dexos2 är BMW LL-04 klassad. Info. finnes här --> Länk under fliken "Motorolja" mitt på sidan.

Hmmm, vågar man testa denna olja? Tror jag slår till nästa gång olja ska handlas. Den har den rätta klassningen och är billig 24,90EUR för 5liter!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Det verkar var få här på forumet som kör på AGIP vilket fått mig att provad denna olja.
Kör sedan en tid på Agip Tecsint SL 5w-40 som är godkänd av BMW och LL01 klassad som beställts från Tyskland.

Har en dålig vana av att lukta på oljan så även denna. Fick då ganska raskt vända bort näsan då den luktar allt annat än olja. Kan tyvärr inte säga vad den luktar. Det närmast jag kan komma är en blandning av ättika och sprit. Den är även helt ofärgad vilket kändes lite konstigt när man spillde i oljan.

Är glatt överraskad av oljans till synes goda egenskaper.
Sitt inte och gissa vilken viskositet ni ska ha följ tilverkarens rekomendationer.

Rektabellerna på tex Castrol och valvoline brukar stämma rätt bra.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
delorian: Vet inte vem eller vilka gissningar du syftar på. Upptäckten jag gjorde med GM oljan är högst angenäm. Då det är en 5-30, BMW LL -04 klassad olja. Vilket i sin tur betyder att den ska fungera till min bil. När det gäller viskositet så är det normalt med antingen 0-40 eller 5-30 på de flesta moderna bilar. Det är just de olika klasserna som kan skilja däremot.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
I valet mellan 0W40 och 5W30, finns det någon anledning att inte ta 0W40???
Om båda är godkända enligt tabell från BMW.
dallev79 Jag låter det vara osagt.

Men då du verkar läsa direkt på förpackningen och därmed hitta fakta så är chansen rätt liten att jag syftade på dig.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Tur att man kan få tag i oljan direkt från fabrik=Billigt :)
I min sade BMW att det ska vara 0W30 long life.
Cr
1.095
Craile
Castrol ska jag tilläga att dom sade på BMW oxå!
da
527
dallev79
525iM Touring -01
marin849: I fallet med GM oljan, så är den specad för bl.a. BMW och råkar vara en 5-30 olja, dessutom billig (232kr för 5liter, 46,4kr/l). Ett argument som väger tungt hos mig.

Gör man en koll på Valvoline, så får man fram att de rekommenderar 5-30. Castrol verkar numera bara köra 0-40? Och i min förra E46, så hällde BMW verkstan i Castrol SLX och den var väl 5-30 om jag inte minns fel, kan ha fel dock.

Klart att man i fallet 0-40 och 5-30, ska välja 0-40. Men då har jag funderat över varför 0-40 inte rekommenderas av flera biltillverkare. Alltså 0-40 till alla motorer, för det ger dig det bredaste användningsområdet och skyddar bäst vid kallstart. Nu pratar jag konsument bilar givetvis. Verkar som att tillverkarna rekar 5-30 oftare numera, men varför när 0-40 är snäppet bättre?

Sen har jag även frågat mig hur stor skillnaden blir egentligen mellan 5-30 och 0-40?
Ba
328
Basilika
E39 530im
Ärligt talat så tror jag att vilket fabrikat/märke som helst hade funkat om dom bara uppfyller klassningen/beteckningen. Tror inte det är större fel på "No Name" oljor som säljs i "ÖoB eller Harald Nyborg"!

Att Bmw rekommenderar ett oljemärke är att de givetvis har testat ut att just den oljan fungerar bäst på deras motorer. Och sen att de har ett avtal med oljetillverkaren är ju en annan femma.

Hade man ex. labbat och jämnfört ÖoB:s 'No Name' & Castrols olja (i samma viskositet) och upptäckt att de fyller samma krav o gör samma jobb skulle nog de flesta här börja tänka på vad de egenligen betalar för.

Tänk er själva: 4L ÖoB olja för 100kr eller 4L Castrol för 600kr?? på den dyrare oljan kanske man gör man gör oljedunken häftigare och mer trovärd för köparen, medans lågprisoljan har ett enkelt dunk som ser tråkigt ut. Många är idag "lättlurade" att köpa märkesvaror och tyvärr är det så =/ Billigare behöver inte alltid vara sämre =)

Däremot säger jag inte att det är fel att köpa den dyrare oljan som biltillverkaren rekommenderar. Hade jag haft en helt 'ny' bil, så hade jag givetvis gjort servicen enl serviceboken/biltillverkaren och oljerekommendationen. För säljer man bilen nåndag så är ju serviceboken väldigt viktigt!

MEN!! "om man har en äldre bil som inte är värd så mkt och inte vill lägga ut allt för mkt pengar på den", Så ska det givetvis finnas ett alternativ för dem oxå. Det ska ju passa allas plånbokar, vill säga.

Tror inte många här inne köper Bmw:s orginaldelar (såsom bromsar, avgas, luftfilter mm) till sin 'gamla' 518 från -89, när man kan få pirat/kopior för halva priset. Ja ni förstår säker vad jag menar.

Inget illa till någon (speciellt inte till er som är oljefrälsta =) med detta inlägget, ville bara att ge lite tankar om tips o förslag vad man kan tänka på =) Har man råd, köper man. Har man mindre råd, låter man bli eller kolla andra alternativ =)

Kanske lite dubbelmoral, men värt att nämnas =) Btw, bra tråd detta. Fortsätt att ge förslag o hjälpa varandra här i AP.
ma
7.450
marin849
BMW har knappast avtal med alla tillverkare av de oljor som finns med i deras egen lista över godkända oljor.

Viskositetsskillnad har diskuterats i annan tråd, men hittar ej den.
Länkar till några kurvor jag gjorde: Länk
ma
7.450
marin849
Egentligen är det ganska enkelt:
Man ser till att få tag i en lista utskriven från BMW TIS (Google, eller bättre, be din kundmottagare på BMW sedan 25 år att dra ut listan åt dig fast han vet att du gör jobbet själv)
Sen funderar man på vilken viskositet man vill ha och häller sedan i den billigaste av de som finns med på listan, den enda lista jag litar på.
ma
7.450
marin849
Typ så här: Fast detta är för LL01, så det är bara ett exempel.
Länk

Med tanke på att jag sett hur mycket möda våra kunder (tunga fordon) lägger på att prova ut oljor och granska oljespecar mm så finner jag bäst i att rätta mig i ledet. :)

Men man kan säkert köra flera tusen mil på spilloljan från närmsta verkstad innan motorn börjar bli i så dåligt skick att det är bättre att skrota den.
Cr
1.095
Craile
0W Oljorna är ju tunnare än 5W. Så därför bättre vid kallstart och rekommenderas i Dieslar som är mera känsliga mot kallstatrer.

Min 525 skulle iaf ha 0W-30.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jösses vad krångligt det var här då...

Själv häller jag alltid i sån här olja Länk den gör det den ska. Några 2000mil kör jag dock inte eftersom det inte är longlifeolja.

Kanske därför min vevhusventilation inte har tillstymmelse till klet i sig.
Börjar luta åt att jag provar Motorolja 5W50 Mobil 1 Rally Formula GSP nästa gång i min 540 E39. Men det blir nog inte förrän i mars/april. Är det Jula som säljer denna billigast?
Länk

10w-60 kan vara ett alternativ, rent logiskt kan jag tycka att en tjockare olja borde tysta motorn lite till. Castrol har ju lite olika 10w-60 varianter, TWS tex. Själv har jag ingen aning mer än att min förra 530 tyckte om att dricka Castrol, någon tunn 5w-30 variant tror jag. Agip Racing 10w60 lockar därför kanske mer. Tror att Agip diggas av Alfa entusiasterna tex samt sist men minst Dr Per.

Shell Helix Ultra 0w-40 blir nog min vinterolja även i fortsättningen! Bara vänta in nästa drive på Maxi. ;-)
Cr
1.095
Craile
Känns ju som att det lättare blir täppt i vevhusventilationen med tjockare olja.
Rinner det lätt så borde den ju inte sätta igen sig så lätt.
Men bara en teori jag har.
ma
7.450
marin849
Min länk var ju fel, denna är rätt: Länk

Som syns skiljer ju inte så mycket i viskositet mellan 0W och 5W förrän det blir riktigt kallt.

Byt till isolerad VV och isolera dessutom oljestickans rör samt kröken vid ventilkåpan med rörisolering och glöm sedan VV-problemet är min rekommendation.
Craile: Å andra sidan verkar det vara många användare av Castrol SLX som drabbats av frusen vevhusventilation. Den är väl en tunn olja om något?

Tror bara oljan hjälper till viss del även om det säkert är smart att göra ett byte i oktober.

För ägare av de känsliga motorerna är det nog bäst att gardera sig med isolering liknande som marin849 gjort.

Jag drabbades av frusen VV i början av 2010 på min förra bil (530) enbart ca 2 1/2 månad efter oljebyte (Agip). Det finns en hel del andra som också drabbats av frusten VV inte så långt efter oljebyte.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Mats_epost: vad var det för Agip olja du körde på??

Tror inte oljan spelar så otroligt stor roll när det kommer till frysen VV.
Dock så verkar det vara så att många drabbas när de just har byt oljan.

Tror att viskofläkten på E39 ställer till det. Jag har ju ingen sådan.
Jag mättade tempen på den övre slangen för VV vid ventilkåpan när det var
-25. Den höll ganska exakt 65 grader efter cirka 2mil körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.