AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.563

Ska byta olja, men vilken sort är bäst? 0W-40 eller 5W-30?

Sida 1 av 4
Ja som rubriken lyder :)

Jag har en BMW 520i -04 E60 (Bensin, Manuell)

Det är dags att byta olja men jag vet inte vilken olja jag ska ha..

0W-40 eller 5W-30? Mobile 1 eller Castrol? Och isånnafall varför just den?

Tacksam för svar :)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mobil alla dagar i veckan i mina motorer kommer det ingen Castrololja.
Men egentligen spelar det ingen roll vilken av dessa du väljer, bägge gör sitt smörjande jobb.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Roffa1
Hasso: Varför nobbar du Castrol oljan. Vad gör Mobilen till ett bättre val.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Samma snack igen om vilken olja som är bäst.
Det skiljer dem inget år som vi normala konsumenter begriper oss på. Vare sig du köper Castrol eller Mobile1 så gör du inget dåligt val eller gör fel. Enligt spec. ska du köra på 5W-30

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
edit: "skiljer dem inget åt" ska det ju stå...

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har haft problem 2ggr med olja under alla år och bägge var Castrol därfter så väljer jag bort den. (Mobil funkade UA) Finns så mycket annat att välja på dessutom prisvärdare för den delen också om man inte har de nyaste motorerna som kräver "dyr" olja. Quaker state hade jag också haft problem tex.
Mobil är en av få oljetillverkare som gör sina egna grundessenser övriga köper färdiga grundessenser från de 4-5 labb som finns i världen= de blir då oljeblandare :) Jag har använt Mobil olja istort sett i allt med motor på under alla år UA. Men använder andra oljor också numera.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Shell Helix funkar bra, finns just nu på Ica billigt också såg jag !
Köpte Mobil 1 ESP 5W-30 Det va det dom rekomendra på MECA plus att det va Rea också :) en 4L dunk gick på 650:- (Kostar egentligen 770:-)
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Om man bara går efter siffrorna så säger jag att 0w-40 är bäst!

Första siffran är hur lättflytande oljan är kall. Ju LÄGRE siffra desto mer lättflytande. Det är bra med lättflytande kall olja om man ska starta motorn i minus trettio grader.
Andra siffran är hur trögflytande oljan är varm. Ju HÖGRE siffra desto mer trögflytande. Det är bra om inte oljan blir för blaskig när man pressar motorn hårt och den blir riktigt het.

10w-30 är för mjukisar
0w-50 är för mig och andra hårdingar ;)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hasso:
Har du någon erfarenhet av Amalie motoroljor. Fick det i min bil på senaste servicen. Jag hade inte hört talas om den tidigare.
Sist jag bytte olja innan dess blev jag rekomenderad 0w-40 (enligt castrols hemsida och av BMW)
Men Amalie fanns endast 5W-30. När jag kollad med BMW sa de också 5w-30. Medans Castrols hemsida nu rekomenderar 0W-30 för auktoriserade verkstäder och 5W-30 för fria verkstäder.
Är det stor skillnad i egenskaper mellan 0W- och 5W- eller är det marginellt?
Det har ju inte varit helt ovanligt med temperaturer runt -20 till -25 den senaste tiden.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Då det skiljer rejält mellan en och samma tillverkares oljor är det därför stört omöjligt att hävda att det ena märket är bättre än ett annat.

Temperaturtålighet, smörjning, nötning, oljefilmens bärighet etc etc skiljer. Två till synes identiska oljor fast med olika viskositet kan i vissa fall ha lite olika egenskaper. T o m viskositeten är inte fullt jämförbar mellan olika tillverkare.
Vill man fördjupa (och kanske få ännu mer beslutsångest) sig finns det väldigt mycket att läsa på nätet.

Kör man normalt så duger valfri, av biltillverkaren rekomenderad olja av känt fabrikat med rätt specifikationer mer än 99 gånger av 100.
Kör man på bana, ofta drar tunga släp eller andra extrema situationer kan man fundera på att välja en olja med specifika egenskaper.

Ba
328
Basilika
E39 530im
kör på 0-40 på vintern, sen byter du till 0-50 el 5-50 framåt våren. Jag som kör många kallstarter ("vinterkallt") o små korta rundor vill ha olja som är tunn. Men personligen anser jag att Mobil 1 5-50 funkar året runt. Riktigt stabilt olja för alla lägen! =) Att byta motorolja (samt oljefilter) är ett billigt alternativ för att hålla motorn i god kondition. Inget fel på att byta olja+filter 2ggr/året =)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fick klart för mig idag att ACEA/API-specen tydligen inte är så mycket att hänga i granen om det är longlife-intervaller. Tydligen ÄR det så att tillverkarna faktiskt kör motorprover (med ständig oljeanalys) för att kvalificera en olja innan den hamnar på deras rekommenderade lista och de håller koll på om oljebolagen gör förändringar av additiverna (vilket de gör!). Att bara gå på ACEA/API är alldeles för slappt sades det.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Att LongLife, som det ser ut idag, är en eftergift för miljömaffian är inte svårt att lista ut. Dessutom snyggt förpackad så kunden ska tro att det är för att servicen ska bli billigare. (Finns tekniska lösningar men det är en annan diskussion.)

Vad exakt är det som gör att ACEA/API-klassningen inte ska hängas i granen?
En oljetråd, kan bli lika kul som en däcktråd. ;-)

Hmmm, funderar på 0-50, 5-50 eller någon x-60 (10-60?) variant nästa gång. Nöjd med nuvarande Shell Helix 0-40 men vill försöka få min motor (sannolikt vanos ljud) något lite tystare på tomgång.

Det är mest Mobil som kör med 0-50 eller 5-50 varianter?

Castrol har 10-60?

Vad finns det att välja mellan? Rekommendationer?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har lite egna frågor, Papiic hoppas det inte gör något att jag använder din tråd.

Nu efter denna vinter och en frusen VV, så är jag nojjig hela tiden. Tänkte att jag ska byta olja 2gng/år. Mina frågor.

1. Har sen tidigare 2,5liter Mobil1 ESP 5-30 kvar. Tänkte köpa en annan olja som 0-40 alternativt 0-30. Går det att blanda dessa två? Ska köra med det fram till sen höst för att sedan byta olja igen.

2. Brukar köpa olja på Mapodo. Har snokar runt där och gjort intresanta upptäckter. Länk den är BMW LL -04 klassad och billig!!! Vet att Aral är stort i Tyskland, men ja vilken kvalite håller oljan egentligen?

3. Ännu en intressant upptäckt, Länk . Denna är ännu billigare än Aral oljan och det intressanta är att man förstorar bilden, så ser man att det bl.a. står BMW LL -04 på dunken. Kan detta stämma?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hittade svaret själv på fråga 2. Aral ojan är tydligen exakt samma som Castrol Edge RS 0-40. Fredrar Mobil1 egentligen efter många timmars läsning hät på AP, men egentligen har jag aldrig haft någon dålig erfarenhet av Castrol. Hmmm, Aral oljan är ju riktigt billig och samma som Castrol.

Nåväl, de andra två frågorna står kvar. Går det att blanda oljor av olika viskositet?
Och den där GM oljan, som verkar vara BMW klassad, stämmer det verkligen?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Aral är en del av BP-gruppen vilket även Castrol är. Därför ganska troligt att oljan tillverkas av Castrol men formulan behöver inte vara samma för det. Sedan går det heller inte att jämföra tyska Castrol-produkter med övriga Europa.

GM-oljan tillverkades iaf tidigare av ExxonMobil. Liksom i Castrol-fallet kan formulorna skilja (kan lika gärna vara samma...).

Häll i det som har rätt klassning och ger dej bäst nattsömn.

Ingen katastrof att blanda oljorna men undvik om du inte måste.

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Som jag misstänkte. Vore intressant att klura ut klassningen på den där GM oljan.

Annars är det Mobil1, som ger mig bäst nattsömn.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ja just, en annan billig produkt hos Mapodo Länk . Någon som känner till något om denna olja?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
majti: därför att specen inte är tillräckligt snäv vad gäller oljans sammansättning/additiver. det kanske den heller inte ska eller behöver vara för då finns utrymme att variera på för olika tillverkare. men just nedbrytningen av additiverna,c oxidationsbeständighet mm var så pass viktigt att det fanns anledning att lägga energi på att testa oljor.
Han beskrev det som att om den generella klassningens "frihetsrymd" är som ett A4 så är tillverkarens spec inom en cirkel av det papperet.

Som du skriver själv kan det skilja mellan två till synes identiska oljor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.