AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.208

Köra utan kattar M3 E46, felkoder ?

Ch
12
Chriss M3
BMW M3 E46 -02
BMW M3 E36 -93
Volvo V40 T4 -03
Tänkte byta främre delen av avgassystemet på min M3 E46 och funderar på Supersprints främre rör utan kattar.
Vad jag ser så sitter lamdorna framför kattarna och därför borde den inte sätta felkoder om dom saknas eller ? Men tänkte jag frågar först då kunskapen garanterat finns här.
Sitter dock någon tempsensor eller liknande bakom katten på ena röret tror jag, kan det bli strul med den ?
Be
36
Benker
E46 M3 Coupe -02
Jag funderar också på att köra utan kattar för att få lite mer flås och ljud.

Tänkte tillverka kattersättningsrör men det kanske finns färdiga lösningar?

Jag har "hört" att man inte kan köra utan kattar på M3 pga det sitter lamda före och efter katt. Men enligt en kompis så skall det inte sela någon roll om det nu är så pga att lamdan endast ser till att det är bra avgasvärden på tomgång och väldigt låga varv. Dom har ingenting med bränsleblanding eller förbrukning att göra.
Vilket av påståendena stämmer här?
tror att givarna som sityter efter kattarna kontrolerar hur rena avgaserna är därför skulle nog problem kunna upstå vid körning utan kattar

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Vad jag har hört så blir det sämre bränsleförbrukning med dålig lamda sensor.

Mvh. Richard
Det sitter en "kontrollsond" efter katten, om den ger värden utanför de tillåtna så lär motorstyrningslampan tändas, kan tänkas att bilen då går i någon form av "nödprogram". Detta kan tex betyda att tändningen "backas" av ECU:n så den ligger med god marginal i ett "säker område" osv, finns säkert andra som kan svara exakt på hur motorstyrningen funkar i "nödprogram". Lambdan justerar mig veterligen inte på tomgång eller när man har fullgas, däremellan så reglerar motorstyrningen via lambdan. Lambdan har i allra högsta grad med avgasvärdena/förbrukningen att göra. Som bekant så mäter SBP avgasvärdena dels på tomgång men även förhöjd tomgång, HC & CO1 mäts på tomgång medan CO2 samt Lambda mäts vid förhöjd tomgång typ 2500 rpm, vid detta varvtal har man ordentlig lambdareglering. Det är dock inte omöjligt att bilen går igenom besiktningen utan katalysator, men det lär bli gränsfall, o då måste lambdan definitivt fungera annars får du galna värden.
Som parantes kan jag nämna att jag hade en 36000-mila Passat -91 tidigare o den gick nästan igenom besiktningen utan katalysator, den stupade på för högt C02 (var 0.6 får vara max 0.3), alla andra värden var OK.
Ch
12
Chriss M3
BMW M3 E46 -02
BMW M3 E36 -93
Volvo V40 T4 -03
Den bakre lamndan i typ alla styrsystem reglerar inget med bränsleblandningen utan kontrollerar som redan skrivits om avgasvärderna är inom gränsområdet (om katten fungerar) och om inte sätter felkod i form av motorlampan på panelen.

De främre lamndasonderna däremot är det som hjälper till att reglera blandningen i större delen av registret, även tomgång men inte fullgaskörning som också skrevs utan då går styrsystemet enbart på mappningen.

Det jag mer undrade med min fråga var om lampan kommer tändas just på M3:an för de bakdre lamdasonderna sitter precis i kattens ingång och inte bakom som på många bilar.
Det sitter ju dock en liten sensor bakom (som jag tycker ser ut som någon form av tempgivare) som jag kan tänka mig kan sätta felkoder om man tar bort kattarna då avgastempen där kommer sjunka mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.