AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.868

Polera upp missfärgad klarlack på fälg?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag har en styling 24 M3-fälg som har några konstiga fläckar inne i klarlacken. Känns fin på ytan men när man ser fälgen i ljus har den flera gråaktiga fläckar på ekrarna. Har spillts någon form av kemikalie på den som orsakat detta. Fälgen är ju polerad som original, så det syns extra tydligt på en sån här.
Frågan är då om det går att polera bort det med något? Vanlig lackrengöring från Lahega, power cut, hjälpte inte. Blev bättre, men syns ändå tydligt i vissa ljus.
Några tips?

Internationellt E34 M5 register Länk
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Svårt om det går ner i klarlacken.
Roffa1
Av din beskrivning låter det som spill efter (frätande) bromsolja.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Den är körd med andra ord? Vet inte om det gått hela vägen ner. Aluminiumen är inte missfärgad, endast klarlacken. Blir bättre med polering, men syns fortfarande i starkt ljus.
Jag frågade Fälgfixarna i Helsingborg om dom kunde fixa den så den blir som original igen, men det kunde dom inte. Det är ny som gäller om finishen ska vara som original (helpolerad men med sidan av ekrarna i mattare finish).
Får väl hosta upp det i värsta fall, om nu ingen råkar ha en bra begagnad eller det finns nåt medel som kan polera ner det.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag skulle prova med ett >1200 vattenslip-papper om det går bort och sedan maskinpolera. Annars får man väl gå så långt att man tar bort klarlacken och lägger på ny, brukar kunna gå om man baddar med en trasa med thinner el förtunning och låter den ligga och verka en stund, sedan lämna fälgen till en lackerare för ny klarlack. Är ju inget att förlora om du ändå inte är nöjd med den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tack, jag ska gå på ditt tips hasso. Får bli att ta bort klarlacken, eller det mesta av den. Kostar 300 kr hos en lokal firma att slipa ner och blåsa med ny klarlack, så det är värt att prova eftersom en ny fälg är 4 lakan. Jag ska ner med den i e-m och på onsdag morgon ska man få se resultatet.

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Tror du gjorde bästa valet att lämna in fälgen. 300kr helt ok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.